HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 123 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Zugló 2021-es történései

2021.12.29. 18:24 varnai

A 2021-es év volt az első, amikor a kerületi költségvetés tervezésébe legalább konzultáció szintjén bevonták a képviselőket. A költségvetés a Covid kapcsán elég rosszul állt, a gépjárműadó elvonása, a kormányzati döntéssel elrendelt ingyenes parkolás, a kis és közepes adózók fele iparűzési adójának elengedése több milliárdos bevétel kiesést okozott, ráadásul a büdzsét teletették fiktív számmal, hiába remélt 6 milliárdos állami támogatással, hatalmas ingatlaneladási bevétellel. A költségvetésről és leszavazott Civilzuglós módosítóról ITT olvashattok. A zuglóiak kedélyét, ahogy egyre többen kapják meg az adóosztályunktól a kivetést, leginkább a még 2020-tól élő garázsadó borzolja. 

Míg a hivatal a költségvetéssel bajlódott a zuglóiakat a Hermina úti labormintavétel, legfőképp a vérvételi lehetőség megszüntetése is bosszantotta. Ki akarja betegen órákig a tömegközlekedésen utazva kitenni magát a Covid fertőzésnek? A kerületet is sújtja az országos orvos és szakdolgozó hiány,  és szomorú, de az általunk két éve javasolt szolgálati lakások mindmáig nem állnak rendelkezésre.  A Hermina úti rendelő lassú elsorvasztása azonban mintha szándékos lenne, eképp próbálják a lakosokat hozzászoktatni az egyrendelős ellátáshoz. A Covid járvány kellős közepén, a rendelők működése közepette történt a 11 körzeti orvosi rendelőnk rég várt felújítása, ugyanis Zugló is megkapta az állami csomag ráeső 650 milliós részét. Tehát az állam nagy kegyesen visszaadott egy kis töredéket abból, amennyit elvontak. Javukra legyen mondva, az önkormányzat önszántából sosem költött volna 650 milliót a háziorvosi rendelőink teljeskörű felújítására.

A februárt a Thököly út Varsó utcai parányi teresedés méregdrága, 136 milliós felújítása és sarki bolthelyiség törvényellenes bérbeadási kísérlete körüli botrány határozta meg.

A parányi területre költött hatalmas összeg azért is gyanús és felháborító, mert az Ungvár utca menti lakótelepieknek és az Egressy térieknek hosszú évek óta igérik a zöldterületeik rendbetételét.

thokoly150.jpg

A Thököly út 150. 96 nm-ére 13 milliót költöttek. A bolthelyiség pályázata júniusban lezárult, de azóta sincs kiadva. 

A régóta megürült önkormányzati tulajdonú helyiséget Tóth és stábja nézegette sokáig, majd soha nem látott dolog történt, önkormányzati pénzen felújították. (Tudni kell, a  bolthelyiségeket mindig a bérlőkkel tetetjük rendbe, akik részben lelakhatják a beruházást) Miután tucatnyi milliós ráfordítással minden épp olyan lett, ahogy azt valaki elképzelte magának - sosem láttam a ZVK Zrt-t ilyen gondosan és gyorsan dolgozni - egy cserével próbálták azt a szívüknek kedves vállalkozónak odaadni. Tiltakozásunkra a jegyző észrevette a törvénytelenséget és visszavonulót fújtak. (Karácsony őszinte megszólalásában találóan fogalmazta meg: Horváth Csabának legalább annyi esze van, hogy tudja miért lehet börtönbe menni.)

A bolthelyiséget végül áprilisban meghirdették, a pályázat júniusban lezárult, de mindmáig nem hirdettek eredményt, mert nem a szívüknek kedves vállalkozó adta a legmagasabb bérletidíj ajánlatot. A bérlemény azóta is üresen áll, és ahelyett, hogy havi 350.000 Ft bevételt hozna a kerületnek, ehhez képest havi harmincezres minuszt termel. A bolthelyiség történet akár cseppben a tenger jellemzi az az önkormányzati bérlemény gazdálkodást, a ZVK Zrt. működését, hogy miért áll a majd 900 kiadható helyiségünk fele üresen, és az ez által megvalósuló hanyag/hűtlen kezelés okán elvesztett százmilliókat.

Zuglóban a 2021-es év kétségkívül legnagyobb történése Hadházy Ákos előválasztási bejelentkezése, és ezáltal kerületünk eddig korlátlan hatalmú hűbérurának, Tóth Csabának váratlan új kihívóval való szembekerülése volt.

Egy körzetes parlamenti képviselő személye elméletileg  nem kéne hogy ilyen fontos legyen, mert nem lehetne konkrét befolyással az adott terület önkormányzati működésére, csakhogy Zugló működésére Tóth Csaba nagyobb ráhatással van, mint maga a polgármester, Tóth országgyűlési képviselő keze elér akár a legalacsonyabb szintig is, pl. egy bolthelyiség bérbevételéig. 

A Civilzugló Egyesület elsőként állt ki Hadházy Ákos mellett, hivatalos szövetségeseként, munkánkkal nagyban segítve kampányát, míg Tóth mellé szépen felsorakozott Karácsony Gergely, a Párbeszéd, a Demokraikus Koalíció, az LMP és a Jobbik is. Lelkük rajta...

7c3bwiag0ckkcalgs.jpeg

Sose legyen őszintébb és hűségesebb barátja. Karácsony Gergely személyesen rohant Tóth Csabának kampányolni. Ezen az elvtelenségen még a kormányváltásért sokat lenyelni hajlandó liberális elit is elszörnyedt. Karácsony hitelességének, miniszterelnökjelöltségének sokat ártott  Tóthoz dörgölőzése.

Tóth rengeteg pénzt tolt az előválasztási kampányba, szórólapok százezrei, sátrai, kisteherautói, fizetett diákmunkások... Tóth emelltett használta az összes önkormányzati erőforrást: a ZVK Zrt. dolgozóinak tucatjai élükön a cégvezetővel   önkéntesen "lelkesen" áldozták idejüket, őt dicsőitette a Zugló TV, a Zuglói Lapok, a kerület hivatalos honlapja, Zugló  polgármestere, ezért legyőzésének esélyességében igen kevesen hittek. A Momentum az MMM és a Civilzugló nagyságrendileg kisebb pénzből, de lelkes önkéntesekkel kampányolt, egyesületünk tagjai, szimpatizánsaink 35.000 újságot hordtak szét szeptemberben. Az értékválasztással is felérő oldalválasztásba a Kétfarkú Kutyapárt is felsorakozott Hadházy Ákos mellé.
Tóth egyre vállalhatatlanabb stílusú nyilatkozataiban sérelmezte, hogy valaki merészel egy ellenzéki előválasztáson "ráindulni",  engem okolt ügyeinek nyilvánosságra hozásáért,  valódi személyiségét, "elveit",(-ha lehet ezt a szót használni), eláruló nyilatkozatai, pl. a Partizánnak adott interjúja önleleplezőek voltak, végül a gyártelepének nyilvánosságra kerülése alkalmat adott  "igaz barátjának", Karácsonynak, hogy élő adásban szúrja őt hátba. A közélet megtisztulását szorgalmazó politikusként Tóthot nem sajnálom, de az amúgy annyira jellemző karácsonyi húzásról: a látványos támogatásról, majd élő adásban elhatárolódásról azért megvan a véleményem. Tóth a visszalépését bejelentő sajtótájékoztatóján lejárató, mocskos politikáról beszélt, és ha valaki, hát őt tudja milyen az, hisz ellenfelei rendre megtapasztalták ezt, amióta Tócsa Zugló életében feltűnt. Mint a szavazatok megszámolásakor kiderült, 80-20 arányban kapott volna ki. Egyelőre Tóth nemhogy eltűnt volna Zugló életéből, hanem bosszút forralva szervezkedik a háttérben.

Szerencsére az előválasztási kampány részévé vált az Angol-Egressy sarki  önkormányzati telek eladása is.

237023586_1831693650372393_4576869202922267695_n.jpg

A telek ma grund, kis ráfordítással remek közpark lehetne belőle. A telekre 260 sőt az "engedményes" kedvezményt kihasználva akár 288 lakást is lehetne építeni. A beruházó már csak 198-at szeretne. Hogy ez miyen sok gondoljunk bele: egy 10 emeletes, 34 méter magas négy lépcsőházas 50 méter hosszú paneltömbben "csak" 178 lakás van.

Zugló tán legnagyobb egybefüggő önkormányzati telkét a Gazdasági Bizottságra testált döntéssel, mondhatni a képviselő-testületet, ezáltal a nagy nyilvánosságot megkerülve próbálták eladni.  Jellemzően míg a lakásárak jelentősen megemelkedtek, és az Építési szabályzat vállalkozóknak előnyös módosítgatásával a telek beépíthetősége is megnőtt,  260 lakás fölé emelkedett, (a 2017-es szabályozás még csak 170 lakás építését tette volna lehetővé a telekre) eközben a telek ára 800 millióról 709 millióra csökkent...  A  botrány kirobbanása után a polgármester rendkívüli testületit hívott össze, ahová épp a saját szocialistái nem mentek el...  Az eladási határozatot szeptemberben felfüggesztették, de a szándéktól láthaóan nem álltak el, mert a pályázat érvénytelenítését, bár javaslatot tettem rá, nem voltak hajlandóak megszavazni. A lakosok a szept 24-én tartott lakossági fórumunkon mondták el a polgármesternek a véleményüket.

Szeptemberben tartottuk immár TOUR de Rákosrendező kerékpáros vonulásunkat. Idén rendkívül sokan, több mint háromszázan vettek részt a vonuláson. Első alkalommal afféle ismeretterjesztő túrát szerveztünk, bejárva a kerület problémás pontjait és  vártuk zsírosdeszkával és málnaszörppel a 12 kilométert letekerőket.

A szeptember végi rendkívüli  testületi ülésen kiderült,  hogy az Ökoház projektet három év alatt sem sikerült megvalósítani.

okohaz1.jpg

A projektet túlálmodó Szabó Rebeka alpolgármester mosta kezeit, a kudarcot az inflációra hárítva még azt is megszavaztatta volna, hogy a projektet megcsúfolva durván teleépítsük a telket, vagy az önkormányzat összes likvid forrását 780 millió forintot is a projektre költsük.  Úgy  tűnik most, ha az EU hozzájárul egy lepusztult önkormányzati bérház tatarozása lett a sikerprojektből. Klasszikust idézve: "fogpiszkáló lesz ebből, ha el nem b...szom". 

 November elején nagy csinadrattával, Schirilla György patakátúszásával adták át a Rákosatak revitalizált részét. Halkan jegyzem meg, a vízhez épp ugyanúgy nem lehet lemenni mint eddig, mint ahogy látványtervekben ígért nádasos, kiszélesedőbb rész sem valósult meg.

267870030_268832155236545_4707793500151768895_n_1.jpg

A 460 millióból sok műanyag került a partoldalra és sok gabonháló a mederbe...  A patak kanyargósítása (kb. 1,5 méter)  felszívta a Vezér út parkosítására kapott 100 milliós TÉR-KÖZ támogatást is.

 

 

Rövid életű frakcióvezetőség után a hat fős mszp frakció két tagja, Hevér György és Bitskey Bence átült a Demokratikus Koalícióba, jelentősen megvátoztatva a testületi-, koalíción belüli hatalmi arányokat. Jellemző, hogy ahogy Papcsák nullázta le a kerületi fideszt, most a zuglói MSZP fog Tóth Csaba görcsös hatalomhoz ragaszkodása miatt elolvadni.

A november 11- ülésre hozták be helyben prezentálva a két évig magántárgyalások során "kiérlelt" polgármesteri álmot, a Városközpont ügyét.

bosiprezi.jpg

November 11-i testületi ülés, A Bayer Property Zrt igazgatója prezentál: hatalmas épületmonstrumok a kivetítőn. Az ülés során csak én tiltakoztam a Zugló kertvárosias szövetébe nem illő megalomán negyed ellen. Tóth Csaba a kép  baloldalán. 

A telket 2017-ben megvevő, jó kormánykapcsolatokkal rendelkező BAYER elérte, hogy a beruházást minősítsék nemzetgazdaságilag kiemelkdő jelentőségűvé, ezért a helyi építési szabályzatunk nem érvényes a telekre. Az önkormányzati szabályozás max. 20 méteres épület magasságot engedett, míg az állam immár 35 métert is lehetővé tesz, és az általunk engedett 15%-nyi lakás funkcióval szemben Bayerék korlátlan lakásszámot kaptak ajándékba. A beruházó élt is a lehetőséggel, 950 lakást, 92.000 nm-nyi irodát, 30-35 méteres épületeket terveztetett.

A polgármester a beruházó ügyvédjét megszégyenítve érvelt a kerületbe nem illő épülettömeg mellett. Neki cserébe egy zöldtetősre rajzolt 3 in 1 épületet terveztek, (a 6. emeleten tetőkertes kabinetirodával) egy épületbe szuszakolva a piac, a szakrendelő és a hivatal funkciót... a nagyon komplex épület akár egy kombinált fogó, egyik funkcióra sem lesz igazán elegendő sem alkalmas.  A kertvárosi környékre nem illő iroda- és lakótornyokat és financiális háttérrel nem rendelkező önkormányzati projektet a baloldali koalíció "elvi támogatását" adta, felkérve a polgármestert a tervezési közbeszerzés előkészítésére.  A Civilzugló Egyesület tiltakozott, hisz feladatunk - kifejezetten ezért jöttünk létre 2007-ben -  Zugló zöldterületeinek, épített örökségének a védelme. 

265449098_1002186820330157_3132999759179493804_n.jpg

Ritkán látott tömeg a városközpont ügyében meghirdetett novemberi lakossági fórumon. A megjelentek szinte egybehangzóan ellenezték a hatalmas épülettömeget, számos urbanisztikai érvet, kételyt és kemény ellenvéleményt fogalmaztak meg mind a magánberuházást, mind az önkormányzati épületet illetően.

A  lakossági fórumok, és az itt élők elemi erejű morgását a polgármester negligálta, próbálta erőből átvinni a koalíción a döntést, (láthatóan nagyon szeretnék még Tóth távozása előtt nyélbe ütni a szerződést a Bayeral, és valamit avatni a ciklus végén)  de a DK és  Momentum megtapasztalva a lakosság ellenkezését, visszakoztak, így a magánberuházás ügyében eljutottak az alkotmánybíróságig forduláshoz, és a bizottságokban is leszavazták a 380 milliós közbeszerzés kiírását. Ezután a polgármester ideiglenesen meghátrált, most a Klubrádióban hirdeti a városközpont tervet.

A civil kurázsiért, a 200-250 millárdos magánberuházás, és tervezett 20 milliárdos önkormányzati  pénzköltés, hitelfelvétel - mindez hatalmas biznisz -  megakasztásáért a bosszú nem maradt el. A decemberi ülésen a lejáró céges felügyelő bizottsági helyek újraosztásakor álltak kicsinyes bosszút a nagy polgármesteri  üzletbe álomba belekötő, a lakosságot képviselő civileken. Belénk könnyű rúgni, minket nem véd semmilyen pártszövetség.

fb_szavazas.jpgA december végével cégeink lejáró  25 Felügyelő Bizottsági helyének újraosztása úgy történt volna, hogy az eddigi 12 helyükből a szocik hetet, a megnövekedő DK frakció nyolcat, a Momentum hatot, a nem létező LMP hármat, a Párbeszéd és a Civilzugló 1-1-helyet kapott volna, míg igen inkorrekt módon a Fidesz eddig két helyét elvették volna. Ezt szóvá is tettem a szavazás előtti vitában ITT 2óra 57 perctől.  (Tudni kell, a mindenkori ellenzék dolga a cégeket az FB helyek által ellenőrizni. Az FB  és a bizottsági helyeket a választási eredmények arányában szokták/illik kiosztani, ennek ellenére a 2019-es választás után Civilzugló Egyesületnek se felügyelő bizottsági, se külső bizottsági helyet nem adtak)

Az előterjesztéshez, vagy ez, vagy semmi ultimátum után Horváth Csaba kifejezett kérésére Victora Zsolttal az MKKP színeiben előterjesztőként is a nevünket kellett adnunk. Tehát a szavunkat tartva összes párt nem egy esetben vállalhatatlan emberét is megszavaztuk,  de amikor a Civilzugló Egyesület egyetlen helyéről kellett dönteni, a szocik NEM-el szavaztak, az "elvhű" LMP-s Vida képviselő, és Kissné momentumos képviselő összebeszélve, a koalíciós megállapodást felrúgva tartózkodtak. Az előterjesztő, vagyis az alkut kitaláló polgármester pedig nem nyomott gombot a saját javaslatára. 12 éve vagyok képviselő, de ez az óvodás, kicsinyes gonoszkodás, a szószegés ennyire látványos módja még mindig meg tud lepni. A tanulság: nem a drága öltönytől lesz valaki gentleman. Reméljük az év elején újragondolják ezt a finoman szólva is inkorrekt kiszavazósdit.

 

Szólj hozzá!

Címkék: előválasztás Tóth Csaba országgyűlési képviselő Horváth Csaba polgármester ökoház Zugló Bayer Porperty Zrt Bosnyák városközpont felügyelő bizottsági helyek

Átmeneti visszavonulás városközpont ügyben

2021.12.14. 12:39 varnai

Meghökkentő "előterjesztői kiegészítéseket" kaptunk tegnap este. A polgármester a közhangulatot, a valóságot végre tudomásul véve ideiglenes visszavonulót fújt városközpont kiviteli terveinek közbeszereztetését és a Bayerral kötendő Településrendezési szerződést illetően.


Bölcs belátás, de hozzá kell tenni, azért született, mert a koalíciós partnerek eddig mindkét, mind a Városfejlesztési, mind a Gazdasági Bizottságban leszavazták a közbeszerzés elindítását. 

A polgármesternek a testület önálóságáról elég fura, mondhatni antidemokratikus elképzelése van, azt írja, idézem " a javaslatok késöbb kerülnek elfogadásra". Én úgy gondolom, egy testületi ülés során a határozati javaslatok először vitára kerülnek, ezután szavazásra, és ezután - talán - elfogadásra. Az elfogadás tényként előrevetítése diktátumszerű kijelentés, mert egyáltalán nem biztos, hogy a javaslatot megszavazzuk, különösen ilyen előzmények után. 

Tárgy: a Döntés Budapest-Zugló Kerületközpont tervezési közbeszerzési eljárásának indításáról és az önkormányzat 2021-es közbeszerzési tervének módosításáról vonatkozó előterjesztői kiegészítés (a 123-725/2021 számú előterjesztéshez)

 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Előterjesztői kiegészítést nyújtok be az alábbiak szerint:

A Zuglói Városközpont kapcsán számos lakossági kérdés merült fel, amelyeknek megválaszolása megtörtént, ugyanakkor újabb és újabb kérdések merülnek fel, amelyek kapcsán további egyeztetést tartok szükségesnek, ezért javaslom, hogy a napirendet csak tájékoztató anyagként vegyék figyelembe.

 

A határozati javaslatokat visszavonom, azokról később szükséges majd dönteni.

 

Így az előterjesztéshez csatolt közbeszerzési tervezési felhívást szíveskedjenek tájékoztatásnak tekinteni!

A napirendi ponthoz csatolt határozati javaslatok ennek megfelelően később kerülnek elfogadásra, a tájékoztatás testületi döntést nem igényel.  

                                                                       Tisztelettel:

                         

Budapest, 2021. december 13.

                                                                                                         Horváth Csaba

                                                                                                           polgármester

                                                                                                                   s.k

A BAYER Property Zrt-vel aláírni szándékozott Településrendezési szerződés ügyében is hasonló visszakozásról jött előterjesztői kiegészítés. A kerület lakoságának, és az önkormányzatnak egyaránt (szomorú, hogy e két szempont ritkán ér össze) végtelenül előnytelen és egyoldalú, akár a hűtlen kezelés tényállását felvető szerződés már megszavazásra jött volna be... ezt a szerződést sikerült két év alatt a beruházóval letárgyalnia a polgármesternek?

Most, a szerződéstervezetet mint "a cég ajánlatát megtekintésre" tálalja a polgármester, amihez neki ebben a formában nem volt beleszólása... de hát egy nappal ezelőtt még meg akarta szavaztatni. Úgy tesz, mintha nem erről egyeztettek, tárgyaltak volna a Bayer Property Zrt-vel két évig, mert hát még nem régiben ugye ezt mondta.  Vagy amíg nem lett botrány, addig ez a szerződés elfogadható lett volna a számára? Vagy a Bayer diktátumát kívánta a testület elé hozni elfogadásra? 

Emlékeztetőül a testületi meghívó címe:

szerzodes_varoskozpont.jpg

Mennyire szomorú,  hogy nem a józan belátás, netán a lakossági fórumok tiltakozásai, az elinduló aláírásgyűjtés, a helyi népszavazás kezdeményezése, hanem a koalíciós képviselők halk morgása, azaz két bizottság béli is elutasítás, azaz  a nyilvános leszavazás blamájának lehetősége kellett a visszavonuláshoz. 

Tisztelt Képviselő-testület!

 

A mellékletben csatolom a magánberuházó Városközpont Kft. által megküldött szerződéstervezetet.

Hangsúlyozom, hogy a mellékelt szerződéstervezet nem tükrözi az Önkormányzat álláspontját.

A szerződéstervezet ajánlat, amelyben a magánberuházó által már elfogadott szerződési pontok találhatók meg, melyekkel kapcsolatban további önkormányzati garanciális elemeket kívánunk beépíteni, ezért további egyeztetések szükségesek. Ugyanakkor a szerződéstervezet, a Városközpont Kft által megküldött anyag alkalmas arra, hogy a képviselő testület betekintést kapjon a tárgyalások jelenlegi állásáról.

A szerződéstervezetben az Önkormányzat további garanciákat kíván érvényesíteni, amelyeknek a dokumentumban való rögzítése után következhet a Képviselő-testület tárgyalása.
Ennek megfelelően tájékoztatásul csatolom a szerződéstervezetet, a napirendi pont tárgyalása testületi döntést nem igényel.

 

                                                           Tisztelettel:

Budapest, 2021. december 13.

 

                                                                                                         Horváth Csaba

                                                                                                           polgármester

                                                                                                      

   Most, hogy úgy tűnik sikerült  az álmodozást elengedni, a presztizsszempontokon felülemelkedni, újra beadom a helyes döntéshozatai sorrendre tett, november 11-én már leszavazott módosítómat. Vonjuk vissza a koncepciótervhez adott elvi hozzájárulást, és járjuk végig a józan utat, az alternatívák megvizsgálását, pénzügyi tervezést, az alternatívák megismertetését a lakossággal, bevonásukat a döntésbe helyi népszavazással és ezután döntsön a testület. Ez az egyetlen demokratikus és racionális döntéshozatali eljárás egy Zugló városépítészetét 50-100 évre meghatározó, 20-40 milliárdos költségvetésű projekt esetében. A javaslatom ITT olvasható.

 

Szólj hozzá!

Címkék: Bosnyák tér Városközpont Horváth Csaba polgármester Bayer Porperty Zrt LIMA design

A Zuglói Szülők Közösségének levele a tervezett Városközpont kapcsán

2021.12.13. 11:15 varnai

Közzéteszem a Zuglói Szülők Közösségének levelét, melyet most küldtek meg minden képviselőnek és a polgármesternek. Minden megállapításuk helytálló.  

A Zuglói Szülők Közössége 2011-ben akkor alakult meg, amikor a Papcsák féle kerületvezetés minden egyeztetés nélkül össze akarta vonni az összes óvodát.  A Szülők Közössége azóta kisebb-nagyobb aktivitással létező, a kerületi oktatási ügyeket figyelemmel kisérő, az önkormányzati oktatási ügyekben, bérpótlék, dologi kiadások, intézmény felújítások stb. láthatóan felkészülten véleményt nyilvánító nem formalizált (nem bejegyzett egyesületként működő) érdekvédő szülői közösség. 

Tisztelt Polgármester Úr! Tisztelt Képviselő Testület!

 

Zugló Városközpont építésével kapcsolatban ez év november 20-án feltett kérdéseinkre még nem kaptunk választ. Ugyanakkor a december 16-i testületi ülés 17. számú előterjesztése már a beruházás közbeszerzési eljárásának kiírására adna felhatalmazást. Az előterjesztés szövege utal arra, hogy a témában lakossági fórum volt november 23-án, de azt elhallgatja, hogy ott a lakosság erős ellenállása volt tapasztalható! Érdekes tehát, hogy a szöveg így fogalmaz: most először születtek olyan tervek, amelyek valóban az itt élők érdekeit szolgálják”. Az itt élők egyáltalán nem érzik úgy, hogy érdekeiket szolgálná a beruházás, csak erről az előterjesztő nem vesz tudomást. (A polgármesteri megrendelésre készült – szakmaiatlan, a válaszokat már előre sugalló konzultáció inkább csak az önkormányzati költségvetést terhelte meg feleslegesen, a lakosság véleményét azonban nem tükrözi.)

Az előterjesztés szövegében sajnos több alá nem támasztott „vélekedés” van, amikre alapozni egy ekkora beruházást felelőtlenség. Például: az új szakrendelő a kerület kellős közepén szolgálná a zuglóiakat, olcsóbban megépíthető és a jelenlegi épületek fenntartási költségeinek feléből lehet majd üzemeltetni.”  Ezt honnan lehet előre tudni? Sokszor a modern épületek rezsiköltsége (pl. az elektronikai vezérlések, klímarendszer miatt) drágább, mint a régieké. A november 11-i testületi ülésen bemutatott kalkuláció szerint a rendelőintézet és a önkormányzat kivitelezésének költsége (ez vajon tartalmazza az építőanyagot is?), a már szerkezetkész piacépület felett kb 7 milliárd forint. Az előterjesztés szerint a jelenleg is működő 2 rendelőintézet felújítása szintén 7 milliárd forint.  Kérjük, hogy osszák meg a részletes kalkulációkat, szakértők bevonásával történt költségterveket a lakossággal.

Továbbá: „az orvosok a rendeléssel tölthetik idejüket utazás helyett.” írja a szöveg. Megkérdezték erről az orvosokat? (Amúgy a Bosnyák térre nem utaznának az orvosok, ott laknának az épületben ezek szerint?)

A Hermina és Örs vezér téri rendelők jövőbeli felújításán kesereg az előterjesztés, pedig ez év februárjában ez már elkezdődött: https://www.zuglo.hu/elkezdodott-a-zugloi-rendelok-felujitasa/ A gépészeti és energetikai átalakításokat fokozatosan, több évre elosztva meg lehetne valósítani a jövőben is, új épületközpont építése nélkül. Erre nézve hol találhatóak számítások, tervek? A Hermina úti rendelő számára lenne elég hely a Bosnyák téren? Ha nem, akkor miért érné meg új épületet építeni? Hasonló a helyzet a Polgármesteri Hivatal épületével is. A zuglóiak már jelenleg is „könnyen, gyorsan” el tudják intézni ügyeiket, pusztán az épület címének megváltoztatásával nem lesz az ügyintézés könnyebb, gyorsabb. (Azért sem, mert a zuglóiak, ahogy is egyre inkább elektronikusan intézik az ügyeiket, amihez nincs szükség a hivatal költözésére). Hiába lesz szép új épület, ha nem lesz benne elég ügyintéző, orvos, asszisztens.

 

Kérjük tehát a tisztelt képviselőket, hogy NE szavazzák meg az előterjesztést, mert nem megalapozott és ellenkezik a lakosság véleményével! Továbbra is várjuk a választ korábbi kérdéseinkre, különösen az alábbiakra:

 

1.      Kérjük, a Bosnyák téri önkormányzati beruházásra vonatkozó pénzügyi terveket, számításokat (beleértve a régi épületekre vonatkozóakat is) hozzák nyilvánosságra!

2.      Hogyan konzultáltak a költözésről a rendelők orvosaival, személyzettel, milyen eredménnyel?

3.       A november 10-i testületi ülésen elhangzott, hogy az Örs vezér tér környékéről „külön buszokkal szállítanák a betegeket” a Bosnyák térre. Milyen költségekkel járna ez, milyen gazdasági tervek készültek erre a nem környezetkímélő megoldásra?

4.      Hogyan biztosítják, hogy az új városközpontban a fedett piacon a bérleti díjak ne legyenek drágábbak az árusoknak?

5.      Mennyire fogja a forgalom megterhelni a Thököly utat és a Nagy Lajos király útját? Ezáltal az ott élőkre milyen többlet légszennyezettség jut? (Már az építkezés idejére is kérdés ez).  Lesz kötött pályás közlekedés a Thököly úton (villamos)/vagy alatta (metró)? A BKK-val egyeztettek a többletforgalomról?

6.      Mennyi „adóforintba” került a Zuglói Lapok színes, minőségi papírra való kinyomtatása több ezer példányban „a fenntarthatóság jegyében”? Mennyibe került a „zuglói álkonzultáció”?

 

A december 16-i ülés közvetítése visszanézhető, a zuglóiak tehát értesülnek majd róla hogyan vélekedtek és szavaztak azok, akik (állítólag) őket képviselik. Bízunk benne, hogy nem döntenek elhamarkodottan.

 

Üdvözlettel,

 

Bp. 2021, december 13.

 

Zuglói Szülők Közössége (ZSZK-2011)

Szólj hozzá!

Címkék: városközpont Zuglói Szülők Közössége

Kiviteli tervek közbeszereztetése 380 millióért?

2021.12.11. 17:05 varnai

"Eszetlenül, erőből" jellemeztem 2013-ban a Papcsák féle kerületvezetést, és most sajnos ugyanazokat a szavakat kell használjam. Javaslom nyissák meg és olvassák végig a fenti linket, mennyire  ijesztően hasonlóan ugyanaz a működés és csoportdinamika érvényesül.

Horváth Csaba ezzel a politikával, ezzel a stílussal pont ugyanarra a sorsra is fog jutni mint luxusvécés elődje. (A Zuglóiak fórumán már volt aki közölte vele, mész Tóth kollégád után) Hogy a bukásával Papcsákhoz hasonlóan hány képviselőt ránt magával nem tudni,  de hogy süllyed a hajó, arra ékes bizonyíték, hogy a két szocialista képviselő Hevér és Bitskey  átülése után most Szabó Rebeka alpolgármester, "zöldpolitikus"  is menekül, oly sok "sikeres" projektje után (milliárdos veszteségű  lakásgazdálkodás, kudarcba fulladó Ökoház, zöld területek túlépítése klimastratégiával palástolva, Paskál túlépítés megszavazása, Szugló utca lezárása, stb. ) Párbeszéd listamásodikként fölfelé bukik, áprilisban a parlamentbe távozik a zátonynak tartó zuglói hajóról. 

Nem Horváth Csabát és a vele tartókat sajnálom, hanem a kerület újabb elvesztegetett öt évét, hogy visszafordíthatatlan kárt tesz, lakótelepek, épületmonstrumok maradnak utánuk, beleviszik Zuglót egy hatalmas hiteladósságba, elbontják szeretett Bosnyák piacunk, és távozásukkor egy pénznyelő feneketlen kutat, egy félkész óriásépületet hagynak maguk után.

Hiába ugyanis a lakossági felzúdulás, a képviselők megválaszolatlan kérdései, és egyre több a koalíción belül is a kétely, úgy tűnik a polgármester erőből akarja az általa elképzelt városközpont épületet megépíteni, a testületen az önmegvalósítását áterőltetni. A december 16-i ülésre előterjesztette a kiviteli tervek közbeszereztetését, melynek becsült értéke 380 millió forint. Az előterjesztés legalul teljes terjedelmében elolvasható. 

Horváth Csaba a lakossági ellenkezéseket nem akarja meghallani, azaz hallja ő, csak semmibe veszi, a lakosokat kisgyereknek nézve próbálja  őket félresöpörni, kijátszani. A közmeghallgatáson a törvényeket semmibe véve közli a kifejezetten a városközpont miatt eljövő lakossággal, hogy a városközpontról nem lehet kérdezni, sem véleményt megfogalmazni. Arroganciáján, lekezelő kommunikációjan még a szövetségesei is megdöbbennek. 

Egy látványosan elfogult, koncepciózus "közvéleménykutatással" igyekszik magát kábítani, - ugyanis nem csak a lakosság, de még a koalícióstársai is kinevették a a nemzeti konzultációkat megszégyenítően koncepciózus kérdéssorral próbálkozást. Ennyit a készítő cég, a Publicus szakmaiságáról. Még nem kaptam választ a közérdekű kérdésemre, hogy mennyibe fájt ez a gyengécske propaganda az önkormányzatnak.

A közmeghallgatáson közli, hogy a lakossági egyeztetés folytatódik, de eközben már dec. 16-i rendkívüli testületi ülésen már a kiviteli, engedélyes tervek közbeszereztetését akarja elindítani. A napirendi pontok ITT olvashatóak el.

kozbesz_varoskozpont.jpg

Az engedélyes, az utolsó kilincs helyéig, tipusáig megtervezett épület megterveztetése után miről is lenne lakossági egyeztetés, a padok szinéről, a tetőre ültetni szánt pozsgások fajtájáról?

El kell azonban ismerni, a polgármester a közbeszerzés kiírását tulajdonképp jogosan hozza a testület elé, hisz a most csendben eszmélő, pálforduló koalíciós partnerei a november 11-i testületi ülésen támogatták, megszavazták az elvi koncepciótervet, és felkérték a polgármestert  a közbeszerzés előkészítésére. E rossz döntést megszavazták a szoci képviselők, a DK immár hat fős frakciója, a Momentum három képviselője, sőt még a "helyben osztva, dehogy szavazom meg!" felkiálltással érkező Victora úr, az MKKP képviselője is. (Mindenki maga döntse el, ez milyen összefüggésben állhat frissen előterjesztett tanácsnoki állásával.) 

Simán megszavazták, úgy hogy az általuk képviselt lakosság véleményét nem ismerték, hisz a lakosság nov. 11-én a projektről még csak nem is hallott.  Sőt, a tervezett épületek, a magán és önkormányzati beruházás tényszámairól, méreteiről a lakosság mindmáig nem kapott érdemi tájékoztatást.

bayer_szintek2.jpg

10-12 szintes, 27-35 méter magas épületek a prezentációkban. Ez csak benne maradt a látványterben! - magyarázta feszengve  a Bayer ügyvezetője.

Milliókért készülő propagandaújságot viszont  kaptunk szakmányban, de ebből az újságból gondosan kihagytak  minden számot és tényt, a lakásszámot, irodanégyzetmétert, az épületek magasságát és a finanszírozás, valamint a felvenni szánt hitel kérdését.

Megjegyzem, a finanszírozásra, hitelfelvételre, stb. november 11-én több képviselő is rákérdezett, de a mostani előterjesztésben sem szerepel még egy fél mondat sem, nemhogy egy külső független szakértő által készített finanszírozási, likviditáási terv.

A Demokratikus koalíció eközben a javaslatomat átvéve és a lakossági morgásra ráérezve alkotmányjogi  panasz benyújtására szóló előterjesztést adott be. Dicséretes, örömmel lettem volna társelőterjesztő.

elkotm_panasz_dk.jpg

Ez természetesen hadüzenet a Bayer Property Zrt. számára, és szögesen ellentétes a polgármester által beterjesztett Településrendezési szerződéssel, (amelyet aláírva elfogadnánk, és a beruházóval kötött megállapodással szentesítenénk a "nemzetgazdaságilag kiemelt beruházás" kormányrendelettel Zuglóra erőltetni kívánt épületmonstrumokat).

Dicséretes pálfordulás, de ne feledjük, e pártok november 11-én még simán leszavazták a Bayer méreteit elitélő, a projektet a kályhától újragondoló, helyi népszavazást kezdeményező alternatív javaslatomat.

Módosító javaslatok  123-605/2021. előterjesztéshez

 Alternatív javaslat 1.  

Határozati javaslat

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete

…../2021. (...) önkormányzati határozata

Zugló-központ fejlesztéseiről

  1. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a bemutatott koncepcióterv kapcsán az alábbi véleményt fogalmazza meg a Bayer Property Zrt. beruházó felé:

A beruházást Zugló Önkormányzata, Zugló és a közvetlen környezet kertvárosias, kisvárosias léptékű beépítéséhez képest messze eltúlzottnak, és a meglévő épített környezethez nem illeszkedőnek, a környező területeket jelentősen terhelő fejlesztésnek találja. A hatályos kerületi szabályozás a területre 18 méteres építmény magasságot ír elő. A telket 2006-ban „városközpont” funkcióval adta el az önkormányzat, ezért alapvetően   intézményi, kereskedelmi, és iroda funkciókat engedélyeztünk, e mellé a 2017-es Zuglói építési szabályozás változtatás is csupán 15%-nyi lakás funkciót engedélyezett. Ezért a projektben tervezett nagyságrendileg 900 lakás építését NEM tartjuk elfogadhatónak. A kerületben ennyi lakás befogadásához nincsenek meg sem a közlekedési, (pl. 4-es metró) sem az intézményi feltételek. A beruházót felkérjük, hogy a projektet a fenti, urbanisztikai, építészeti irányelvek szerint terveztesse át.

 

  1. Zugló önkormányzata a saját beruházásában készülő városközpont terv esetében a különböző projekt elemekkel és ezek költségvonzataival alternatívákat dolgoztat ki és tár mind a lakosság és a képviselő-testület elé
  2. A polgármester készítessen és tárjon a Képviselő-testület és Zugló lakossága elé részletes költségkalkulációt a különböző funkciók és épületelemek becsült bekerülési költségeiről. A részletes költségbecslés külön mutassa be a hivatal számára készülő irodaépület, a szakrendelő, a piac, a mélygarázs és a közpark rész teljes költségét , pl. a berendezés költségeit is.
  3. A beruházás teljes vertikumára készüljön finanszírozási és likviditási terv, a tervezett hitelfelvétel költségeiről, futamidejéről, stb. Történjen tartalékképzés, és forgatókönyv arra  az esetre, ha az építőanyag és munkadíjak drágulása vagy egyéb problémák, pl. a tervezett ingatlaneladások elmaradásának esetén a költségvetés felborul.
  4. Zugló önkormányzata készítessen hatástanulmányt a tervezett Bayer és önkormányzati beruházás környezetterhelési vonzatairól. Készítessen közlekedési, intézmény kihasználtsági hatástanulmányokat a tervezett beruházás hatásairól.
  5. Zugló önkormányzata úgy dönt, hogy a tervezett projektről széleskörű lakossági konzultációt folytat, melynek részeként részletesen tájékoztatja a lakosságot az alternatívákról és azok költségvonzatairól, az esetleges hitelfelvétel összegéről, visszafizetési feltételeiről, összegéről, futamidejéről.
  6. A folyamat lezárásaként Zugló önkormányzata helyi népszavazást ír ki az alábbi pontokban: 
    1. Támogatja-e Zugló lakossága a Bosnyák piac helyén új több funkciós városközpont épület megépítését?

 2. Támogatja-e Zugló lakossága, hogy az új városközpont kialakítása keretében a meglévő piac elbontását, és annak helyén helyén új, több funkciós épületben kerüljön a piac elhelyezésre, és jelenlegi helyén megszűnjön a hétvégi szabadtéri piac? Vagy elegendőnek tartja a meglévő piac felújítását a jellegének megőrzésével együtt?

 3. Támogatja-e Zugló lakossága, hogy az új városközpont kialakítása keretében a kerületben az eddigi két helyszín történő szakrendelős ellátás helyett egyetlen helyen, a Bosnyák téren kerüljön elhelyezésre a szakrendelő?

 4. Szükségesnek tartja-e Zugló lakossága, hogy az új városközpont kialakítása keretében a régi polgármesteri hivatal megszüntetésével új polgármesteri hivatali épület épüljön xxx költséggel?

5. Támogatja-e Zugló lakossága, hogy az önkormányzat a tervezett építkezéshez X milliárd forintnyi hitelt vegyen fel, X évnyi futamidővel, Y éves évi költséggel megterhelve a kerületi költségvetéseketet?

 

 A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy kizárólag a fenti lakossági konzultációk, és helyi népszavazás lezárulta UTÁN, annak eredményét figyelembe véve írjon ki tervpályázatot. 

 

Határidő: azonnal

Felelős: Horváth Csaba polgármester

 

Módosító javaslat 2.

 

A képviselő-testület a beruházó terveinek elfogadását vagy elutasítását és tervpályázat kiírását a 2022-es országgyűlési választások lezárulta utánra halasztja.

 

Felelős: Horváth Csaba polgármester

Budapest. 2021. november 09.                                  Várnai László képviselő

                                                                                 Civilzugló Egyesület

modositom.jpg

 A testület, a bal és jobboldal pártok egyhangúlag utasították el a BAYER túlzott méretei ellen tiltakozó, alternatívák kidolgozását, pénzügy tervek elkészítését, ezek lakosság számára bemutatását, megvitatását, és végül helyi népszavazást elrendelő alternatív javaslatomat. Mély, az önkormányzatiságot, a lakosság bevonását negligáló, de legalább őszinte szavazás volt.

Ezután már nem volt csoda, hogy a polgármester előterjesztését, a koncepciótervekben szereplő háromfunkciós épület koncepcióját elfogadták, és a kiviteli tervek megrendeléséhz szükséges közbeszerzés előkészítését az én NEM szavazatommal, és a Fidesz tartózkodása mellett megszavazták. 

Én mindenestre örülök a Demokratikus Koalíció és a pártok eszmélésének, tanulási képességének.

Nagyon kíváncsi vagyok ki mit mond és hogyan szavaz a december 16-i testületi ülésen. Az ülés nyilvános, várunk minden Zuglót szerető lakost, adófizető állampolgárt.

Alább olvasni a Közbeszerzés kiírását célzó előterjesztést.  Halkan jegyzem meg, az előterjesztésben szereplő számok semmiféle kibontással, melléklettel nincsenek alátámasztva.  2016-ban még a két szakrendelő felújításáról jelentek meg  cikkek a Zuglói Lapokban, a többit most nem cáfolnám részletesen.

total_8696.jpg

Ugye milyen érdekes, szomorú a sok meg nem valósult igéretet, győzelmi bejelentést újraolvasni?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzatának

Polgármestere

                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Szám:123-725/2021.                                                          Nyilvános ülésen tárgyalandó!                                                                                                                                          

Képviselő-testület 2021. december 16-i ülésére

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Tárgy:

Döntés Budapest-Zugló Kerületközpont tervezési közbeszerzési eljárásának indításáról és az önkormányzat 2021-es közbeszerzési tervének módosításáról.

 

  1. Előzmények

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

Budapest XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Bosnyák téri vegyes funkciójú középület fejlesztési tervét bemutató és a tervezendő épület koncepciótervéről szóló tájékoztatást Képviselő-testület a 2021. november 11-i ülésén a 367/2021 (XI.11.) számú határozatával elfogadta és felkérte a polgármestert a tervezési tevékenység beszerzésének előkészítésére.

 

Az ingatlanfejlesztés, a Budapest-Zugló Kerületközpont a Budapest XIV. kerület Csömöri út   1-11. sz. (31267/96 hrsz.) és Bosnyák utca 46. sz. (31267/95 hrsz.) ingatlanokon kerül kialakításra.

 

Zugló az ország nyolcadik legnépesebb önkormányzata és nincs hagyományos, megérdemelt, méltó központja, főtere. A Bosnyák tér mindig is a kerület központjának volt kijelölve. A tér két helyi főút kereszteződésében található, ezért várostervezésileg kerületközpontnak tekinthető.  Zugló-központhoz értendő a Bosnyák tér, a környékbeli további közterületek, közintézmények és építési telkek. A közintézmények: a Fővárosi Vásárcsarnok, a Remiz, a katolikus és az evangélikus templomok, kertjeikkel. A tér azonban az elmúlt években egyre jobban elmaradt egy modern, XXI. századi városi főtérrel szembeni elvárásoktól és a híres “Bosi”, vagyis a piac is régóta komolyabb felújításra szorul. (A Főváros évek óta tervezi a piac megújítását és a kocsiszín elköltöztetését, azonban  forráshiány miatt a közeljövőben nem tudja ezt megvalósítani. ) Mivel a kerület több évtizede tervezi egy városközpont kialakítását, városi főtérrel, amelynek részét kell, hogy képezze a kerület hivatala, így megvizsgálták, hogyan lehetne mindezt a Bosnyák téren megvalósítani együtt a piac megújításával.

Az elmúlt évtizedekben számos elképzelés született már a Bosnyák tér és környékének rendezésére, de most először születtek olyan tervek, amelyek valóban az itt élők érdekeit szolgálják. Az új zuglói városközpont nemcsak a XIV. kerületben, hanem egész Budapesten az egyik legelőremutatóbb fejlesztés lenne.

Az új piac és a hivatal kialakítása mellett ráadásul a telek beépíthetősége további funkciót is elbír, ezért merült fel egy új szakrendelő ide építése is.

Zugló két fontos szakrendelőjében ugyanis évek óta versenyt fut az Önkormányzat az enyészettel, hogy a zuglóiak megfelelő ellátást kaphassanak, de valójában mindkét épület pénznyelő. A kerület egészségügyi ellátásának gerincét most a Zugló szélén lévő, Örs vezér terei szakrendelő és a modern egészségügyi ellátásra alkalmatlan Hermina úti szakrendelő látja el. Az Örs vezér terén lévő épület gépészeti megújítása előbb-utóbb elkerülhetetlen. A gépészet előtt azonban az épület energetikai korszerűsítése is szükségszerű, mert csak így optimalizálható az élet gépészeti rendszere. A hőszigetelés, a nyílászárók cseréje, majd a gépészet felújítása a mostani árakon is nagyságrendileg is meghaladja a 4,2 milliárd forintot. Ugyanez elmondható a Hermina úti rendelőről is. Itt a felújítás meghaladhatja a 2,7 milliárd forintot.

A két épület együttes felújítása tehát várhatóan közel 7 milliárd forintba kerülne az önkormányzatnak, ami aránytalanul sok. Ráadásul a felújítással sem lehetne a mai igényeknek megfelelő ellátást biztosítani, nem változnának jelentősen a helyiségkapcsolatok, és az orvosi berendezések elhelyezése sem lenne kedvezőbb.

Jól mutatják a szükséges felújítást az épületek jelenlegi működtetési költségei is. Az Örs Vezér terei épület éves rezsiköltsége 177 millió, míg a Hermina úti rendelőé 107 millió forintba kerül.

Ehhez képest az új szakrendelő a kerület kellős közepén szolgálná a zuglóiakat, olcsóbban megépíthető és a jelenlegi épületek fenntartási költségeinek feléből lehet majd üzemeltetni.

Az ellátás egy helyen történő biztosítása ugyanis jelentős működési költségmegtakarítást eredményez, és a szakmai humánforrás is sokkal jobban összpontosítható, az orvosok  a rendeléssel tölthetik idejüket utazás helyett.

Ezeket a költségeket tehát minimum a felére lehetne csökkenteni az összevonással, de a fenntartható kialakítás, korszerű fűtési rendszer további csökkentést eredményez.

 

Szintén teljes felújításra szorul az önkormányzat épülete; a gépészetét, elektromos hálózatát, a világítást, nyílászárókat, burkolatokat cserélni kellene. A gépészet előtt azonban az épület energetikai korszerűsítése is szükségszerű, mert csak így optimalizálható az épület gépészeti rendszere. A felújítás ebben az esetben is több milliárd forint. A felújítások szükségességét jól mutatja itt is az épület működési költsége, amely éves viszonylatban eléri a 82 millió forintot. A korszerű épületkialakítás a működési költséget meg tudná felezni. És azt is látni kell, hogy a felújítás sem oldaná meg, hogy egy helyen tudják a lakosok intézni gyorsan és korszerűen a hivatalos ügyeiket.

 

Ehhez képest az új Városháza, amely a tervek szerint ráadásul Zugló szívében épül meg, hosszútávra oldhatja meg Zugló strukturális problémáját azzal, hogy kap egy főteret, amely multifunkcionális rendezvénytér is lenne egyben és ide kerülhet a közigazgatási központja, ahol a lakosok minden hivatalos ügyüket egy helyen, gyorsan intézhetik, a bevásárlással és egészségügyi ellátással együtt.

 

A felújítási és a működési költségek alapján kerültek ezek a funkciók a Városközpontba és ez alapján készült a koncepció. Az új korszerűen, energia-hatékonyan kialakított épületben a jelenlegi működési költségek és a rezsi minimum a felére csökkenthetők, ez a mai energiaárakon is közel  200 millió forint éves megtakarítást eredményezhet.

 

Az új városközpont tehát olyan problémákra ad fenntartható választ, amelyekkel Zugló évtizedek óta küzd, de mindeddig nem sikerült megoldani ezeket.

  1. november 23-án az új Városközponttal kapcsolatos társadalmi egyeztetés céljából lakossági fórumot tartott az Önkormányzat nagy érdeklődés mellett, hogy vázolja az elképzeléseket egy prezentáció keretében és a felmerülő kérdésekre, észrevételekre válaszoljon. A lakosság tájékoztatását és egyeztetéseket a jövőben is folytatja.

 

  1. Vélemények

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

A Budapest Zugló Bosnyák téri piac jelenlegi területére egy új 3 funkciót magában foglaló  épület engedélyezési és kiviteli terv készítése a szükséges hatósági ügyintézéssel, engedélyeztetéssel. Az épületen kívül a tervezési területen az új városi tér kialakításának terve nagyságrendileg 6000 m2 alapterülettel, valamint az ingatlanon a városi tér tájépítészi terve is részét képezi a tervezésnek.

 

A tervezési feladat a területen egy meglévő, felújításra szoruló, korszerűtlen piac helyett egy új piac-vásárcsarnok kialakítása 5600 m2 alapterülettel, egy új, a kerület szakorvosi ellátását biztosító szakorvosi rendelőintézet 7600 m2 alapterülettel, valamint az új kerületi önkormányzati hivatal tervezése 5500 m2 alapterülettel a rendelkezésre álló koncepcióterv alapján.

 

A földszint alatt egy szint kerül kialakításra 13547 m2 alapterülettel, amely magában foglalja a mélygarázs területét 340 férőhellyel, a piac raktárhelyiségeit, logisztikáját, és a szakorvosi rendelőintézet helyiségeit.

 

A tervezendő épület megközelítésének kialakítása során a városi tér és a tervezési terület melletti zöldterületek összekapcsolásának lehetőségét vizsgálni kell, ennek során a Lőcsei út forgalomcsillapítása is lehetséges.

 

A közbeszerzési eljárás célja generál tervezési szolgáltatás beszerzése, amely magában foglalja a:

- településképi véleményezési,

- engedélyezési,

- kivitelezési,

- szakági,

- és megvalósulási tervdokumentáció elkészítését, hatósági engedélyeztetését és kapcsolódó mérnöki szolgáltatásokat (tervezői művezetéssel együtt).

 

Eredményes eljárás esetén a  szerződést Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata, mint Ajánlatkérő Megrendelő minőségben, míg a nyertes Ajánlattevő generáltervező minőségben írja alá.

 

Eljárás becsült értéke – tartalékkerettel együtt nettó 300 millió HUF + ÁFA, összesen bruttó 381 millió HUF.

A fedezet forrása: 2021 évi Költségvetési rendelet 8. melléklete alapján biztosított saját forrás.

 

Jelen előterjesztés 1. számú határozati javaslatának célja, hogy a Képviselő-testület döntsön a szükséges közbeszerzési eljárás megindításáról és lefolytatásáról.

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete 1/2020. (II.27.) normatív határozatával elfogadott Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Közbeszerzési Szabályzata III.1.3) pontja alapján: amennyiben az eljárásra vonatkozó becsült érték meghaladja a nettó 100 millió forintot, úgy a Képviselő-testület dönt az eljárás megindításáról és a lezárásáról.

 

Mivel a Képviselő-testület által az év elején elfogadott, az Önkormányzat 2021 évi közbeszerzési tervében nem szerepel ezen közbeszerzési eljárás, ezért a közbeszerzési eljárás megindításával egyidejűleg a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (továbbiakban: Kbt.) 42. § (3) bekezdésének rendelkezése alapján a Képviselő-testületnek formálisan módosítania szükséges az Önkormányzat 2021. évi közbeszerzési tervét ilyen igény felmerülésekor. Ezt a célt hivatott szolgálni az előterjesztés 2. sz. mellékletében megfogalmazott Határozati javaslat.

 

Főépítészi véleménye: A közbeszerzési kiírás a közterületekkel kapcsolatos elvárásokat településrendezés szempontból helyesen tartalmazza, az épület engedélyezéséhez szükséges településképi eljárás a leírt folyamatok közé jól van beágyazva.

 

Jogi Főosztály véleménye: Az előterjesztésben közölt adatok, információk alapján észrevétellel nem él.

 

Gazdasági Főosztály véleménye: Az előterjesztés tárgya szerinti beszerzés fedezete a 2021. évi költségvetésben rendelkezésre áll a „Városközpont tervezése” megnevezésű beruházási soron.

 

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, az előterjesztés megtárgyalására és az 1. és 2. mellékletben foglalt határozati javaslatok elfogadására.

III. bizottsági vélemények

 

A Gazdasági Bizottság és a Városfejlesztési Bizottság tárgyalja.

  1. Döntési javaslat

 

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzat Képviselő-testülete a „Budapest Zugló-Kerületközpont tervezése” elnevezésű közbeszerzési eljárás megindításához kapcsolódóan elfogadja az előterjesztés 1-2. mellékletét képező, önkormányzati határozati javaslatokat

 

Az 1-2. melléklet szerinti határozathozatal a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 47. § (1)-(2) bekezdése alapján egyszerű szótöbbséget igényel.

Budapest, 2021. december 7.

Horváth Csaba

polgármester

 

Mellékletek:

  1. számú melléklet: Határozati javaslat
  2. számú melléklet: Határozati javaslat
  3. számú melléklet: Műszaki szakmai leírás – Tervezési feladat
  4. számú melléklet: Indítólevél
  5. számú melléklet: Ajánlattételi felhívás
  6. számú melléklet: Tervezési közbeszerzés szerződéstervezete
  7. számú melléklet: Módosított 2021 évi Közbeszerzési terv

Az előterjesztést készítette:

  • Nagy Péter János (Polgármesteri Kabinet)
  • Horváth János jogtanácsos, közbeszerzési referens (Jogi Főosztály),
  • Varga Dóra Katalin ügyvéd (FAKSZ) (ajánlati felhívás, szerződés tervezet)
  1. számú melléklet a 123-725/2021. előterjesztéshez

 

Határozati javaslat

 

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete

……/2021. (…) önkormányzati határozata

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a „Budapest -Zugló Kerületközpont tervezése” elnevezésű közbeszerzési eljárást, a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 81. §-a szerinti nyílt közbeszerzési eljárást az előterjesztés 4-6. számú mellékletei szerinti tartalommal megindítja. Az előterjesztés 4-6. számú mellékleteit az abban foglalt tartalommal elfogadja.

Határidő: azonnal

Felelős:   Polgármester (Polgármesteri Kabinet útján)

 2. számú melléklet a 123-725/2021. előterjesztéshez

 

Határozati javaslat

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete

……/2021. (…) önkormányzati határozata

Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata 2021. évi közbeszerzési tervét az előterjesztés 7. sz. melléklete szerinti tartalommal módosítja és elfogadja.

Határidő:       azonnal

Felelős:          Polgármester (Jogi Főosztály útján)

 

 

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: Bosnyák tér Városközpont Horváth Csaba polgármester Bayer property Zrt tervezési közbeszerzés Szabó Rebeka Párbeszéd

süti beállítások módosítása