HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Nadrágszíjhúzás - a 2021-es költségvetés tervezése - 1. rész

2021.01.30. 10:28 varnai

Egy önkormányzat költségvetése mindig politikai-stratégiai döntés, mely nemcsak  a teljes éves működésre, de a jövőre is kihat.

A többséget adó vezetés döntése, mely területekre  koncentrálnak: mennyit szánnak a jövőre, beruházásokra óvoda, tanuszoda, vagy közpark építésre, mennyit szánnak a meglévő épületek pl. a bérházak, rendelők, óvodák felújítására, karbantartására, mennyit a rövidtávon népszerűséget, választási győzelmet hozó szociális kiadásokra, utalvány osztogatásra, egyéb nem kötelező feladatokra, mennyit a közterületek fenntartására, közbiztonságra, az óvodai, egészségügyi dolgozók megtartását, megélhetését segítő bérpótlékra. Netán önfényező propagandára, átláthatatlanul működő cégeinkre,  haveri tanácsadói szerződésekre folyik el a pénz.

A kiadások fedezetét a a bevételek képezik.  A legfontosabbak az adóbevételek, hasonló mértékűek az államtól a különböző feladatokra megcímkézetten érkező pénzek, pl a közalkalmazotti bérekre, és a saját tulajdonunk, helyiségeink, lakásaink bérbeadásából származó bevételek. Egyszeri bevételt teremthetünk e vagyon értékesítésvel, de ez vagyonfelélés. Elméletileg a vagyoneladásból származó bevételt nem lehet működésre fordítani. 

Idén, eddigi 10 éves képviselőségen alatt először, a teljes testületet - az ellenzéket is -  költségvetési egyeztetésre hívták. Dicséretes újítás. A korszakalkotó meghívót - immár a másodikat, hisz a  katasztrófális helyzetű lakásgazdálkodás ügyében hasonlót hívott össze -  a költségvetésért felelős Momentumos alpolgármesternek köszönhetjük. A Zoomos megbeszélésen az LMP kivételével minden frakció képviseltette magát, még a polgármester is részt vett rajta egy ideig.

zoom.jpg

 

Azonban itt kell megjegyeznem, immár az előző ciklus közepe óta nem hívják meg a képviselőket az intézményi költségvetési egyeztetésekre. Pedig ezek igazán hasznos alkalmak voltak, hiszen a képviselők a majd kéthetes tárgyalássorozat alatt átfogó képet kaptak az intézményeink problémáiról. Január környékén sorra leültünk az intézmények, a huszonnégy óvodánk, a Családsegítő, az Egészségügyi Szolgálat, a szociális ellátószolgálat,  a Rendészet és a milliárdokat költő cégeink. a Városgazdálkodási, a ZKNP, a Filharmónia, a Sport és a Cserepes Kft. vezetőivel, pénzügyeseivel és ők sorra bemutatták költségvetés tervezetüket. Elmondták, mire kell költeniük, mit kell pótolni, milyen beszerzések, karbantartások halaszthatatlanok, van-e létszámhiány, vagy miért terveznek létszám bővítést, bérfejlesztést, és a hivatal jegzőjével, pénzügyeseivel átbeszélték.

Igen tanulságos a 2017-es költségvetési egyeztetésről szóló blogposztot végigolvasni. 

Az online megbeszélést két részre osztották, a hétfői első alkalommal a bevételi oldalt néztük át.

Idén  a bevételi oldal  a Covid vírus miatti adóbevétel csökkenések és a jelentős kormányzati elvonások miatt különösen szűkös és nehezen megbecsülhető lesz.  Az is biztos, hogy a bevételek legalább 10%-os csökkenése miatt kiadási oldalt se lesz egyszerű megtervezni, jelentős megszorításokat kell végrehajtani, és ez kemény harcokhoz fog vezetni.

Íme az elmúlt évek adóbevételei:

adobevetel.jpg

Mint látható az évi 400 milliós gépjárműadó bevételünket egyetlen törvényi tollvonással vonták el. A turizmus leállásával az idegenforgalmi adóbevételünk is jóformán eltünt, a jövő év megbecsülhetetlen. A legjelentősebb bevételi forrásunk az Iparüzési adó, ez a kis és közepes adózók adóterhének megfelezése miatt hozzávetőleg 1 miliárddal fog csökkenni. Mindösszesen kb. 3 milliárddal kevesebb adóbevételt tervezhetünk.

Ráadásul jelentősen megemelték az ún. szolidaritási adót, (ezt az ún. "gazdag" önkormányzatok fizetjük az államnak, hogy ebből finanszírozzák Mészáros Lőrincet a szegényebb önkormányzatokat) mely további kb. 1 milliárdos elvonás.

Zugló, ellentétben számos önkormányzattal - Papcsák elvetélt kisérlete óta - jóformán  nem adóztatja a lakáscélú ingatlan tulajdont. (hozzávetőleg évi 1-3 milliárd befolyhatna, melyből évi 1-2 komoly fejlesztést, vagy 4-5 nagyobb intézményi felújítást tudnánk finanszírozni, kevésbé függve az államtól)

Horváth Csaba és a koalíciós kerületvezetés azonban tavaly a garázsok adómentességét megszüntette, 2020 óta a zuglói lakosoknak évi kb. 20.000 Ft-ot kell fizetniük, ha garázst  vagy teremgarázs beállóhelyet tulajdonolnak. Ezt a rendelkezést azonban - népszerűségvesztést elkerülendő - gondosan nem verték nagydobra, és mivel adatbázis nincs és az adózás önbevalláson alapul, a sokezer garázstulajdonos közül alig párszáz adózik. 

Az alábbi táblázat az elmúlt évek teljes bevételi oldalát mutatja:

 

bevetelek.jpg

 

Mint látható, a költségvetést minden évben tudatosan 3 milliárddal túltervezik, megvalósíthatatlan, millárdos "felhalmozási bevétellel" ,  közérthetőbben ingatlan eladási bevétellel pufferelik fel.  Ekképpen hasonló összegű, több milliádos felújítási tervekkel dicsekedhet az aktuális polgármester - melyből aztán alig valósítanak meg valamit - az intézményi felújítások  jó része az elmúlt két ciklusban sorra elmaradt.

A kerület ingatlan vagyona a telkei, a üzlethelyiségei és a lakásállománya. E vagyon évtizedek óta  folyamatosan olvad, minden évben százmilliós építési telkeket  értékesítenek, vagy próbálnak eladni. A következmény jól látható: zöldterületeket építenek be, Zugló egyre zsúfoltabb, a kerület kertvárosias, családi házas hangulatát tönkre teszik a túlméretes lakóparkok - a lakosság hiába tiltakozik.  Hajdu Flórián MSZP-s alpolgármester 2021-re is 1,5-3 milliárdos ingatlan értékesítést akar beterveztetni a költségvetésbe. 

Megjegyzés:  A kerület rendszerváltás óta meglévő  fél milliárdos részvénypakettjét 2017-ben adták el.

A kerületnek jelentős bevétele lehetne a hozzávetőleg ezer nem lakás célú helyiségünk ( bolthelyiségek, raktárak, telkek) kiadásából. De csupán évi fél milliárd jön be, mivel a Városgazdálkodási Zrt. hanyagsága, a meghirdetés elmaradása,  fura döntései okán a bolthelyiségeinknek csupán a fele van kiadva, nem egy jóval a piaci ár alatt. A kintlevőségek is jelentősek: jelenleg 811 millió  forinttal tartoznak a bérlők, százmilliókat írnak  le, mert a ZVK Zrt. nem lép időben. A bolthelyiségeket a gazdasági polgármester folyamatosan adja el, ezzel a folyamatos bevételi lehetőséget mindörökre elvesztve, a vagyont egyszeri bevételként éljük fel - megesszük az aranytojást tojó tyúkokat.

( Murphy törvény szerint a korrupt országokban a döntésthozók vagyona és a rájuk bízott közvagyon fordított arányossággal változik)

Jelenleg 988 milliónyi kintlévőségünk van a 2000 önkormányzati bérlakásunk kiadásából, miközben több, mint 300 üresen áll. 
Az öt évig nem emelt és nagyon alacsony lakbéreknek még a beszedését is elhanyagolta az előző ciklusban a lakásgazdálkodásért felelős Szabó Rebeka alpolgármester és a Hajdu Flórián és sógora által vezetett ZVK Zrt. A bérlők 30%-a az elmúlt években rájött, hogy fölösleges lakbért, díjakat fizetni, hisz a nem fizetésnek nincs következménye. A kintlévőség évente folyamatosan újra termelődik, és a jelentős részét sosem fogjuk tudni behajtani. Vannak, akik a szerződésük felmondása után egy évtizedig háborítatlanul élnek a lakásban, az önkormányzat láthatólag semmit nem tesz annak érdekében, hogy a lakbért és az álaluk használt közüzemek díjait beszedje és kitegye a lakót. (mint 2017-ben láthattuk a lakhatásukkal megvásárolt, a döntéshozóktól függő közösségek akár egy választást is eldönthetnek)

Csak egyetlen példa a száznál több, milliós összeggel tartozó bérlő közül. A bérlőnek 2010-ben mondtunk fel, azóta háborítatlanul, "jogcím nélkül" a lakásban lakva az alábbi tartozást halmozta fel, és most a lakás újbóli kiutalását kéri : 

"A Kérelmezőnek az Önkormányzattal szemben fennálló tartozása 2020. április 30. napjáig: 1 183 641 Ft, amely az alábbi tételekből áll: 764 221 Ft használati díj, 59 414 Ft ingatlankezelési díj, 94 117 Ft vízdíj, 155 159 Ft csatornadíj, 88 110 Ft víz és csatornadíj, 22 620 Ft szemétszállítási díj."

 

Jelentős, évi 1,4 milliárdos bevételünk van - lenne -  a parkolásból, csakhogy e hatalmas bevétel majd egésze a külsős üzemeltető cégeket gazdagítja - évi 100-150 millió ha marad. Ráadásul a parkolás, mióta a kormány ingyenessé tette folyamatos veszteséget hoz, mival a cégeknek rendelkezésre állás címén most is jelentős összegeket fizetünk. 

Mint a megbeszélésből kiderült ezen anomáliákat immár az új képviselők is érzékelik. A on-line tárgyaláson jelentős idő ment el a BVSC elméletileg 200 milliós tartozására,  beszéltünk az adóbevételek lehetséges növeléséről, a gondosabb ellenőrzésből. 

Szólj hozzá!

Címkék: költségvetés kommunális adó Szabó Rebeka alpolgármester Rózsa András Momentum Hajdú Flórián alpolgármester

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr3916408642

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása