Polgármesteri előterjesztéssel került be az önkormányzat április 27-i ülésére 4. napirendi pontként a Településrendezési szerződés Zugló- Városközpont Kft. című előterjesztés. (a teljes napirend legalul)
Ez az a sok milliárdos értékű megállapodás, melyet a polgármester már tavaly tavasz óta, a mi és a koalíciós partnerek tiltakozása ellenére makacsul próbál megkötni a kerület építési szabályait semmibe vevő Bayer Contruct kft-vel, Balázs Attila NER oligarcha cégével. A nagy lendülettel építkező cég ellen az önkormányzat számos pert indított, ahogy a Civilzugló Egyesület is tüntetett, és perre ment a körnnyezeti hatástanulnány nélkül kiadott építési engedély miatt.
Jellemzően a polgármester pont egy évvel ezelőtt már napirendre vette a céggel a szerződés megkötését, és akkor is ugyanilyen szabálytalan módon, a képviselőket semmibe véve, a koalíciós partnereket átlépve próbálkozott.
Csakhogy miközben április 19-én kiküldött napirendbe felkerült az előterjesztés címe, maga az előterjesztés - amiről döntenünk kéne - SZMSZ ellenesen nem került feltöltésre a kerület honlapjára, a govcenterre.
A https://www.govcenter.hu/Testu
Nézzük miként szabályozza ezt az önkormányzat hatályos Szervezeti Működési Szabályzata:
- Nyilvánosság
- § (1) A képviselő-testület munkatervét a benyújtása napján elektronikusan kereshető formátumban közzé kell tenni a zuglo.hu honlap nyitóoldalán, a „Képviselő-testület” linkről elérhető oldalon szereplő „Testületi ülések” linkről elérhető oldalon.
(2) A képviselő-testület ülésére szóló meghívót, a napirendi javaslatot és az írásos előterjesztéseket – a zárt ülésre javasolt előterjesztés kivételével – legkésőbb a meghívó kiküldésével egyidejűleg elektronikusan kereshető formátumban közzé kell tenni az (1) bekezdésben meghatározott oldalon.
Nem véletlenül van ez pontosan szabályozva. A képviselőknek - és a lakosoknak - jogukban áll időben megismerni az előterjesztéseket, hogy azokról legyen idejük felelős véleményt kialakítani. Különösen így van ez egy ennyire jelentős, a kerület hosszútávú változását évtizedekre meghatározó bonyolult, nem mellesleg milliárdos értékű szerződés esetén. Egy jogi- építészeti szakszöveggel megírt sok oldalas szerződés esetén pedig idejük kellene hogy legyen az előterjesztést gondosan áttanulmányozni, sőt a saját szakértőikkel megvizsgáltatni.
Minderre most nincs lehetőség, abszurd módon hétfői bizottságokban, pl. épp a Jogi Ügyrendi Bizottságban mely a testület elé kerülő előterjesztések jogszerűséget ellenőrzi, az előterjesztés megismerése nélkül fognak szavazni arról, vagy leveszik a napirendről.
A jegyzőnek írott hivtalos levélben kérem fel a jegyzőt, aki törvényes működésért felel, hogy a polgármester figyelmét hívja fel a törvénytelen működésre, és az előterjesztést vegyék le a napirendről.
És hát az emberben önkéntelenül is felmerül a kérdés, vajon mennyire szolgálhatja a kerület érdekét egy olyan szerződés, amit eleve törvénytelen módon terjesztenek elénk, az utolsó percig titkolnak a döntéshozók, nem utolsó sorban a lakosok elől?
Remélem a koalíciós partnerek nem asszisztálnak az SzMSz ellenes működéshez.