HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Nadrágszíjhúzás - a 2021-es költségvetés tervezése - 1. rész

2021.01.30. 10:28 varnai

Egy önkormányzat költségvetése mindig politikai-stratégiai döntés, mely nemcsak  a teljes éves működésre, de a jövőre is kihat.

A többséget adó vezetés döntése, mely területekre  koncentrálnak: mennyit szánnak a jövőre, beruházásokra óvoda, tanuszoda, vagy közpark építésre, mennyit szánnak a meglévő épületek pl. a bérházak, rendelők, óvodák felújítására, karbantartására, mennyit a rövidtávon népszerűséget, választási győzelmet hozó szociális kiadásokra, utalvány osztogatásra, egyéb nem kötelező feladatokra, mennyit a közterületek fenntartására, közbiztonságra, az óvodai, egészségügyi dolgozók megtartását, megélhetését segítő bérpótlékra. Netán önfényező propagandára, átláthatatlanul működő cégeinkre,  haveri tanácsadói szerződésekre folyik el a pénz.

A kiadások fedezetét a a bevételek képezik.  A legfontosabbak az adóbevételek, hasonló mértékűek az államtól a különböző feladatokra megcímkézetten érkező pénzek, pl a közalkalmazotti bérekre, és a saját tulajdonunk, helyiségeink, lakásaink bérbeadásából származó bevételek. Egyszeri bevételt teremthetünk e vagyon értékesítésvel, de ez vagyonfelélés. Elméletileg a vagyoneladásból származó bevételt nem lehet működésre fordítani. 

Idén, eddigi 10 éves képviselőségen alatt először, a teljes testületet - az ellenzéket is -  költségvetési egyeztetésre hívták. Dicséretes újítás. A korszakalkotó meghívót - immár a másodikat, hisz a  katasztrófális helyzetű lakásgazdálkodás ügyében hasonlót hívott össze -  a költségvetésért felelős Momentumos alpolgármesternek köszönhetjük. A Zoomos megbeszélésen az LMP kivételével minden frakció képviseltette magát, még a polgármester is részt vett rajta egy ideig.

zoom.jpg

 

Azonban itt kell megjegyeznem, immár az előző ciklus közepe óta nem hívják meg a képviselőket az intézményi költségvetési egyeztetésekre. Pedig ezek igazán hasznos alkalmak voltak, hiszen a képviselők a majd kéthetes tárgyalássorozat alatt átfogó képet kaptak az intézményeink problémáiról. Január környékén sorra leültünk az intézmények, a huszonnégy óvodánk, a Családsegítő, az Egészségügyi Szolgálat, a szociális ellátószolgálat,  a Rendészet és a milliárdokat költő cégeink. a Városgazdálkodási, a ZKNP, a Filharmónia, a Sport és a Cserepes Kft. vezetőivel, pénzügyeseivel és ők sorra bemutatták költségvetés tervezetüket. Elmondták, mire kell költeniük, mit kell pótolni, milyen beszerzések, karbantartások halaszthatatlanok, van-e létszámhiány, vagy miért terveznek létszám bővítést, bérfejlesztést, és a hivatal jegzőjével, pénzügyeseivel átbeszélték.

Igen tanulságos a 2017-es költségvetési egyeztetésről szóló blogposztot végigolvasni. 

Az online megbeszélést két részre osztották, a hétfői első alkalommal a bevételi oldalt néztük át.

Idén  a bevételi oldal  a Covid vírus miatti adóbevétel csökkenések és a jelentős kormányzati elvonások miatt különösen szűkös és nehezen megbecsülhető lesz.  Az is biztos, hogy a bevételek legalább 10%-os csökkenése miatt kiadási oldalt se lesz egyszerű megtervezni, jelentős megszorításokat kell végrehajtani, és ez kemény harcokhoz fog vezetni.

Íme az elmúlt évek adóbevételei:

adobevetel.jpg

Mint látható az évi 400 milliós gépjárműadó bevételünket egyetlen törvényi tollvonással vonták el. A turizmus leállásával az idegenforgalmi adóbevételünk is jóformán eltünt, a jövő év megbecsülhetetlen. A legjelentősebb bevételi forrásunk az Iparüzési adó, ez a kis és közepes adózók adóterhének megfelezése miatt hozzávetőleg 1 miliárddal fog csökkenni. Mindösszesen kb. 3 milliárddal kevesebb adóbevételt tervezhetünk.

Ráadásul jelentősen megemelték az ún. szolidaritási adót, (ezt az ún. "gazdag" önkormányzatok fizetjük az államnak, hogy ebből finanszírozzák Mészáros Lőrincet a szegényebb önkormányzatokat) mely további kb. 1 milliárdos elvonás.

Zugló, ellentétben számos önkormányzattal - Papcsák elvetélt kisérlete óta - jóformán  nem adóztatja a lakáscélú ingatlan tulajdont. (hozzávetőleg évi 1-3 milliárd befolyhatna, melyből évi 1-2 komoly fejlesztést, vagy 4-5 nagyobb intézményi felújítást tudnánk finanszírozni, kevésbé függve az államtól)

Horváth Csaba és a koalíciós kerületvezetés azonban tavaly a garázsok adómentességét megszüntette, 2020 óta a zuglói lakosoknak évi kb. 20.000 Ft-ot kell fizetniük, ha garázst  vagy teremgarázs beállóhelyet tulajdonolnak. Ezt a rendelkezést azonban - népszerűségvesztést elkerülendő - gondosan nem verték nagydobra, és mivel adatbázis nincs és az adózás önbevalláson alapul, a sokezer garázstulajdonos közül alig párszáz adózik. 

Az alábbi táblázat az elmúlt évek teljes bevételi oldalát mutatja:

 

bevetelek.jpg

 

Mint látható, a költségvetést minden évben tudatosan 3 milliárddal túltervezik, megvalósíthatatlan, millárdos "felhalmozási bevétellel" ,  közérthetőbben ingatlan eladási bevétellel pufferelik fel.  Ekképpen hasonló összegű, több milliádos felújítási tervekkel dicsekedhet az aktuális polgármester - melyből aztán alig valósítanak meg valamit - az intézményi felújítások  jó része az elmúlt két ciklusban sorra elmaradt.

A kerület ingatlan vagyona a telkei, a üzlethelyiségei és a lakásállománya. E vagyon évtizedek óta  folyamatosan olvad, minden évben százmilliós építési telkeket  értékesítenek, vagy próbálnak eladni. A következmény jól látható: zöldterületeket építenek be, Zugló egyre zsúfoltabb, a kerület kertvárosias, családi házas hangulatát tönkre teszik a túlméretes lakóparkok - a lakosság hiába tiltakozik.  Hajdu Flórián MSZP-s alpolgármester 2021-re is 1,5-3 milliárdos ingatlan értékesítést akar beterveztetni a költségvetésbe. 

Megjegyzés:  A kerület rendszerváltás óta meglévő  fél milliárdos részvénypakettjét 2017-ben adták el.

A kerületnek jelentős bevétele lehetne a hozzávetőleg ezer nem lakás célú helyiségünk ( bolthelyiségek, raktárak, telkek) kiadásából. De csupán évi fél milliárd jön be, mivel a Városgazdálkodási Zrt. hanyagsága, a meghirdetés elmaradása,  fura döntései okán a bolthelyiségeinknek csupán a fele van kiadva, nem egy jóval a piaci ár alatt. A kintlevőségek is jelentősek: jelenleg 811 millió  forinttal tartoznak a bérlők, százmilliókat írnak  le, mert a ZVK Zrt. nem lép időben. A bolthelyiségeket a gazdasági polgármester folyamatosan adja el, ezzel a folyamatos bevételi lehetőséget mindörökre elvesztve, a vagyont egyszeri bevételként éljük fel - megesszük az aranytojást tojó tyúkokat.

( Murphy törvény szerint a korrupt országokban a döntésthozók vagyona és a rájuk bízott közvagyon fordított arányossággal változik)

Jelenleg 988 milliónyi kintlévőségünk van a 2000 önkormányzati bérlakásunk kiadásából, miközben több, mint 300 üresen áll. 
Az öt évig nem emelt és nagyon alacsony lakbéreknek még a beszedését is elhanyagolta az előző ciklusban a lakásgazdálkodásért felelős Szabó Rebeka alpolgármester és a Hajdu Flórián és sógora által vezetett ZVK Zrt. A bérlők 30%-a az elmúlt években rájött, hogy fölösleges lakbért, díjakat fizetni, hisz a nem fizetésnek nincs következménye. A kintlévőség évente folyamatosan újra termelődik, és a jelentős részét sosem fogjuk tudni behajtani. Vannak, akik a szerződésük felmondása után egy évtizedig háborítatlanul élnek a lakásban, az önkormányzat láthatólag semmit nem tesz annak érdekében, hogy a lakbért és az álaluk használt közüzemek díjait beszedje és kitegye a lakót. (mint 2017-ben láthattuk a lakhatásukkal megvásárolt, a döntéshozóktól függő közösségek akár egy választást is eldönthetnek)

Csak egyetlen példa a száznál több, milliós összeggel tartozó bérlő közül. A bérlőnek 2010-ben mondtunk fel, azóta háborítatlanul, "jogcím nélkül" a lakásban lakva az alábbi tartozást halmozta fel, és most a lakás újbóli kiutalását kéri : 

"A Kérelmezőnek az Önkormányzattal szemben fennálló tartozása 2020. április 30. napjáig: 1 183 641 Ft, amely az alábbi tételekből áll: 764 221 Ft használati díj, 59 414 Ft ingatlankezelési díj, 94 117 Ft vízdíj, 155 159 Ft csatornadíj, 88 110 Ft víz és csatornadíj, 22 620 Ft szemétszállítási díj."

 

Jelentős, évi 1,4 milliárdos bevételünk van - lenne -  a parkolásból, csakhogy e hatalmas bevétel majd egésze a külsős üzemeltető cégeket gazdagítja - évi 100-150 millió ha marad. Ráadásul a parkolás, mióta a kormány ingyenessé tette folyamatos veszteséget hoz, mival a cégeknek rendelkezésre állás címén most is jelentős összegeket fizetünk. 

Mint a megbeszélésből kiderült ezen anomáliákat immár az új képviselők is érzékelik. A on-line tárgyaláson jelentős idő ment el a BVSC elméletileg 200 milliós tartozására,  beszéltünk az adóbevételek lehetséges növeléséről, a gondosabb ellenőrzésből. 

komment

Címkék: költségvetés kommunális adó Szabó Rebeka alpolgármester Rózsa András Momentum Hajdú Flórián alpolgármester

Reakció a Baán interjúra

2021.01.26. 16:19 varnai

A mai Indexben hosszú interjú jelent meg Baán Lászlóval a Múzeum negyed kormánybiztosával. Ennek állításaira reagálnék.

A Civilzugló Egyesület 2014. óta tiltakozik a Múzeum negyed projekt terve ellen. 

 Elsőként is hangsúlyozzuk, a Városliget zöldterületének, épített infrastruktúrájának, burkolatainak, padjainak, közvilágításának, mellékhelyiségeinek megújítása ellen sosem tiltakoztunk, sőt régóta kértük a gondosabb karbantartást, és úgy gondoltuk a főváros  sok évig elhanyagolta, nem gondozta kellőképp a Városligetet.
Látjuk, hogy a felújításoknak örülnek az itt élők, és sokan használják az új játszóteret, a futókört, a sportpályákat, a Rózsakertet, a felújított Palme házat és a botanikus kertet. Kérjük,a Városliget Zrt-t és a Főkertet, hogy e felújításokat folytassák a Liget többi részén is, de új épületet már ne építsenek. Fogadják el a fővárosiak akaratát,  fogadják el kompromisszumként a kierőltetett épületek befejezését. 

A Civilzugló Egyesület a Múzeum negyed törvény elfogadása, a tervek nyilvánosságra kerülése óta, 2014 óta aktívan tiltakozik, emlékezhetünk:
Mi adtuk át Baán úrnak a 20.000 tiltakozó fővárosi aláírását,  - sok óra volt ám míg összegyült - mi vitatkoztunk vele a parlament kulturális bizottságában, mi szerveztük a Fogadj örökbe egy fát! és a parlament elé vonulós Megvédjük Budapest fáit! demonstrációt,
10005249_06e7b9528a5513b37b9395c3844ece11_wm.jpg
Mi, a Civilzugló Egyesület szerveztük a Ligetvédőkkel, a Levegő Munkacsoporttal, a Budapesti Városvédő Egyesülettel, a Védegylettel  közösen a Hősök terei  tízezres PROTESTIVAL demonstrációt és koncertet, és vettük sorra a fővárosi zöldterületeket pusztító építkezéseket, a parlament előtti, a Nádor téri fák letarolását,  a Római-parti gát tervét,  és adtuk át az Év láncfűrésze díjat.
zoldbp-160921.jpg
Mi tiltakoztunk a Fővárosi közgyűlés ülésein, amikor a fideszes képviselők Városligeti Építési Szabályzat megzavazásával utat engedtek a kormány akaratának.
7984016_159992_b1a7a6c51390115ce63fbcd65af3a155_wm.jpg
A mi tagjaink és a Ligetvédők ültek a bulldózerek elé  és kűzdöttek a kopaszokkal, és ellenük folyik bírósági eljárás, mert mi  - ellentétben a főpolgármesterrel  - nemcsak igértük, de ténylegesen is odaláncoltuk magunkat, amikor már nem volt más mód a tiltakozásra. 
És emlékezhetnek, a mi egyesületünk adta be és nyerte sorra a pereket, semmisítették meg sorra az építési engedélyeket, mert a hivatalok még a kevés megmaradt környezetvédelmi, építési törvényt sem tartották be.
Ezért is nem érezzük fairnek, hogy a vitát Baán úr és  az ellenzék a kormány és a főpolgármester közti politikai kardozás, politikai haszonszerzés szintjére silányítják, mert a Liget ügyében legfőképpen és legelőször a civilek, a spontán önszerveződő lakosok álltak ki.
Városfejlesztési érveket hoztunk és kompromisszumokat javasoltunk,  nem minden civil volt vádolható méregzöld, "mindent ellenző" hozzáállással. Az ellenzék csak késöbb ült rá a témára, és ezt a civilek nem is vették jó néven.

1.)   Először is alapvetően elfogadhatatlannak tartottuk, hogy az akkori polgármesterünk Papcsák Ferenc úgy nyújtott be törvényjavaslatot a Városliget 99 évre a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt-nek hitbizományba adásáról, hogy erről a zuglóiakat - akiket a parlamentben hivatott lett volna képviselni  - semmilyen formában nem kérdezte meg.  Még a képviselő-testületet sem tájékoztatta, nemhogy, szavaztatott volna a benyújtani szándékozott törvényjavaslatáról. 
2.)  A  múzeum negyed koncepciót, egymás mellé helyezett múzeumok sorát, elavult XIX. századi elgondolásnak, városfejlesztési szempontból alapvetően hibás koncepciónak tartottuk, tartjuk. 
És nemcsak mi,  hanem a hatályos, a Tarlós féle önkormányzat által 2012-ben elfogadott Budapest 2030 hosszútávú fejlesztési terv is, mely - igen helyesen -   leszögezte, hogy Budapesten:
 a.) a barna zónákban kell építkezni, a volt iparterületek felszámolását kormányzati fejlesztésekkel kell segíteni,
 b.)  észak-déli tengely mentén kell fejleszteni, 
c.) a turisztikai attrakciókat szét kell húzni, mert ma a turisták nem mennek ki a belvárosból, és a kevés helyre zsúfolt, gyorsan felkereshető attrakció miatt csak kevés vendégéjszakát töltenek Budapesten.
3.) A Magyar Urbanisztikai Társaság, a Tudományos Akadémia, és neves építészek is ezeket az érveket hangoztatták, tiltakoztak, pl. az ellenzékiséggel nehezen vádolható Zoboki Gábor is.  Érdemi vita sosem volt, hisz az "egyeztetéseken" az alapkoncepciót a parlamenti törvény, és a kiemelt beruházássá nyilvánítás miatt nem lehetett vitatni. 
Jellemzően a kormányzat pár embere és Tarlós főpolgármester is a Nyugati pályaudvar menti MÁV területek fejlesztését támogatta. 
4.) A projekt az évek során számtalanszor amőbaszerűen változott, mert a kormánybiztos és a Zrt. maguk is többször észlelték, hogy zsákutcákba futottak. Jellemzően a civilek, szakemberek véleményét sosem fogadták el nyilvánosan, ahogy a milliárdokba kerülő tévutakat sem ismerték el.  E kukába kerülő tervek milliárdokba kerültek az adófizetőknek.
Emlékeznek még a projekt elején a Királydombra, -ba tervezett "Tudásközpontra"? Emlékeznek az Ajtósi Dűrer sorra tervezett Fővárosi cirkuszra?  Emlékeznek a Dózsa György útra tervezett két kockára, az Építészeti és Fotómúzeumra?  Nyomtalanul elfelejtődtek. Emlékezhetünk a fantasztikusnak kikiáltott Dózsa Ajtósi sarokra tervezett '70-es évek modern Déli pályaudvarára hajazó Néprajzi Múzeumra. Vajon  mennyibe kerültek e tervek, a pályáztatások, díjazások?   Mindezen múzeumokról Baán úr annó úgy áradozott, mint a negyed elengedhetetlen, megbonthatatlan részeiről - majd nyom nélkül tüntek el a tervekből, ráadásul úgy, hogy a város más pontjain sem kivánták e nagyon nélkülözhetetlen épületeket megépíteni. 
Megjegyzendő, 2015 környékén még fel sem merült sem a Városligeti színház, sem a Magyar Innováció Háza, ezeket az épületeket utólag fabrikálták bele a projektbe.
5.) Különösen felháborító a Közlekedési Múzeum lebontása. Most egy évtizedig, egy generációnyi gyerek nem nézheti meg a gyűjteményt, az kétszer költöztetve sérül, dobozokban, raktárakban áll, mert az épületet eszetlenül lebontották. Majd utólag rájöttek arra, amit a civilek előre mondtak, hogy a  száz tonnás mozdonyokat nem lehet a föld alá bezsúfolni, és jobb helye lenne ott, ahová Ráday Mihály eredetileg javasolta: a Kőbányai úton, a volt járműjavító iparterületén. 
Nem lett volna bölcsebb és költséghatékonyabb a gyűjteményt az eredeti helyén nyitva tartani addig, míg az új épület elkészül, és csak egyszer költöztetni? 
És hát mennyire siralmas, hogy a magyar innovációt a XXI. században egy XIX. századi, már a maga korában is elavult historizáló giccset betonból visszaépítve akarják bemutatni?!  Ez lenne a magyar innováció?
6.)   A Nemzeti Galéria lehozása a Budai-várból. Nehéz megmagyarázni, hogy Magyarország legszebb festményei miért nincsenek jó helyen a legtöbb turista által látogatott helyen, Magyarország legreprezentatívabb épületében, a Budai-várban? Hány országban van volt királyi palotákban kiállítás? Rengetegben.
A Budai-vár királyi palotaként  visszaépítésével, mutogatásával pedig az a probléma, hogy ott nincsenek eredetileg megörződött, berendezett középkori, barokk, klasszicista szárnyak, belső terek, bútorok...  a XX. század elején elkészült palotában maximum az alig pár estét itt lakó Ferencz Józsefnek és Horthy kormányzónak lehet hitelesen emléket állítani. (a megmaradt középkori részekben pedig jelenleg is palota kiállítás működik, egy rész, az étkező visszaállítása pedig nem egyenlő egy több szintes épület teljes színházi kulisszaszerű visszaállításával - a ráköltött hatalmas összeg ellenére sem lesz hiteles Belvedere, se Versailles)
7.)  A viták során a turizmussal foglalkozó szakemberek sokzor elmondták, se a külföldi se a belföldi  turisták nem egy negyedért, különösen nem egy - gyorsan avuló -  modern épületért mennek egy városba, hanem magáért a városért, leginkább annak régi hangulatáért. A turisztikai desztinációk versenyében,  egy város meglátogatásáról születő döntésben segíthet  valóban egy  közismert festő neve, Rembrandtért, egy El Greco gyűjteményért, sőt magáért Mona Lisáért is elmennek, de nem a múzeumnegyedért.
Baán úr is tudja, ha jó, népszerű kiállítást csinál, azért tömegek állnak sorba, de a Szépművészeti látogatói még véletlenül sem mennek be a szemben lévő Műcsarnokba, hiába áll a két épület száz méterre, száz éve egy "múzeum negyedben". Tehát a kiállítás számít, nem az épület és nem annak helye.
 Mindezek okán fölöslegesnek és károsnak tartjuk a ligetbe méretében nem illő  Új Nemzeti Galéria, oktalannak és abszurdnak az un Magyar Innováció Háza megépítését, mely a Városligetbe  turisták százezreit hozhatja.
Megjegyzendő, Baán úr lódit, amikor a Petőfi Csarnokkal egyező méretűnek állítja be a tervezett épületet, mert az kb. háromszor magasabb és négyszer nagyobb alapterületű lesz.   Egy új gyerekszínháznak, ha éppen szüksége van a fővárosnak új színházra - én kétlem -  lehet jobb helyszínt találni. 
A városlakóknak, a zsúfolt VII. VI. kerületben élőknek nagyon  fontos, hogy a Ligetnek legyenek csendes, kiserdőszerű részei. A frissen rendbe tett részek intenzívebb használatából az is kiderült,  hogy  ez a békésen sétáló, csendes funkció e területeken elveszett.  Ezért a Városliget többi részén különösen nem szabad új épületet emelni.

komment

süti beállítások módosítása