Sorra kapják a Francia úti garázsok tulajdonosai a MÁV-tól a felmondó leveleket. A harminc éve létező garázssor lebontatásának indoka a MÁV tájékoztatása szerint, hogy a zuglói önkormányzat a területen fizetőparkoló helyeket fog kialakítani. Az alpolgármester és az országgyűlési képviselő azonban tagadja, hogy ilyen terveik lennének. Valaki nem mond igazat.
A közel 300 garázs a '90-es években engedéllyel épült a MÁV által bérbeadott területre. A töltés védőtávolságában lévő, ideiglenes építési engedéllyel rendelkező, szabvány betonidom garázsor felépítménye bár brutál betontömb, de jogilag "ingóság", az alatta lévő földterület után a bérlők negyedévente fizetnek a MÁV-nak. A garázsok egy részébe még szabványos villanyórás villany kialakítás is került. A bérlők jórészt Francia útiak, szűk környékbeliek, zuglóiaik.
Baloldalt MÁV területen a garázssor, jobbra a két éve létrehozott fizetőparkoló övezet 80-90%-ban üres parkolóhelyei.
Egy ilyen terület mentén álló parkolóóra üzemeltetéséért darabonként havi 70.000 forint+Áfát fizetünk, mi több 2017-19 között egy-egy ilyen üres autónyi hely ellenőrzéséért további havi 6000 forint+Áfát fizettünk ugyanannak a Centrumhoz köthető cégcsoportnak egy az olcsóbb ajánlattevőt kizáró, illetve egy másik, egypályázós közbeszerzés eredményeként. Vajon fognak-e az autósok a garázsok helyén létrehozott parkolóhelyekre állni, ha a mostani helyek is üresek?
A felépítmény tulajdonosoknak egy hónap alatt kéne "elszállítaniuk" vagy lebontaniuk az egy, hozzávetőleg 6--7 tonnás tömbből álló monolit beton szerkezeteket, melyeket szakemberek szerint csak sorban lehetne felszedni, és speciális teherautókkal elvinni. Hogy sérülés nélkül felszedhetőek-e, hogy máshová letehetőek-e, (hová?) ez még kérdéses.
A pletykák szerint a gyors felmondás oka, hogy a zuglói önkormányzat a fizetős parkolóhelyeket alakítana ki a területen. A lakók ezért levélben fordultak a polgármesterhez, aki Hajdú Flórián gazdasági alpolgármesterhez irányította őket. A két lakos január 29-re kapott időpontot az alpolgármestertől,melyre engem is elhívtak, és a beszélgetésen meghökkenésünkre megjelent Tóth Csaba országgyűlési képviselő is, aki kvázi polgármesterként nyilatkozott meg a beszélgetés során.
Elmondták, hogy a kerületvezetésnek semmiféle ilyen szándéka nincs, a MÁV az illegális szemétlerakás miatt akarja a garázssort megszüntetni, de lehet, hogy a síneket akarják bővíteni. Ehhez képest meglepően tisztában voltak a felmondások állásával.
Szavaiknak ellentmond a MÁV hivatalos levele, melyet a Ripost megkeresésére adott:
Megkeresésére válaszul az alábbi tájékoztatást nyújtjuk:
A Francia úton lévő területet a jövőben a MÁV Zrt. közérdekű hasznosításra, azaz parkolóhelyek kialakítására átadja a XIV. kerületi önkormányzatnak. A területen várhatóan kb. 450 parkolóhely létesíthető. Az önkormányzattal a vasúttársaság folyamatosan egyeztet. A Francia út teljes hosszában 300 garázs épült fel az elmúlt években, melyek csupán ideiglenes építési engedéllyel rendelkeztek. A bérlői jogviszonyokat a bérleti szerződésben lévő felmondási időkre figyelemmel mondja fel a vasúttársaság. Szerződés szerint a bérleti jogviszony indoklás nélkül bármikor felmondható, mindkét fél részéről. A felépítményeket a bérlők saját költségen építették vagy építtették, amelyek nem képezik a MÁV Zrt. tulajdonát. A területet a bérlőnek tisztán rendezetten kell visszaadnia, a felépítmény bontásáról, a törmelék elszállításáról szerződés szerint neki kell gondoskodnia. Az ott lakók számára visszatérő gondot jelent, hogy a Francia úti garázssorok melletti területet illegális hulladéklerakónak használják. Ez a rész országosan a legfertőzöttebb területnek számít. Az elmúlt két évben a Francia úti garázssorok melletti és a Mexikói úti vasúti területekről 366 tonna hulladékot szállíttatott el a MÁV.
Üdvözlettel:
MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
Kommunikációs Igazgatóság
A MÁV világosan fogalmaz, a felmondások oka, hogy a zuglói önkormányzat fizető parkolóhelyeket akar kialakítani a területen. Csakhogy a képviselő-testület semmiféle ilyen értelmű döntést sem az elmúlt ciklusban, sem az új kerületvezetés alatt nem hozott, ez a fizetőparkolási politika-gazdasági lobbi magánakciója.
Az illegális szemétlerakás kétségkívül nagy probléma, de mint az alábbi fotóból is látszik, a garázssornak ehhez semmi köze. Az a döbbenetes, hogy az önkormányzat százmilliókat költ a ZKNP-re, a kamera rendszerre, azok üzemeltetésére, de mégsincs tettenérés, amikor teerautószám borogtják a szemetet a töltésoldalra.
Teherautóról letett szeméthalom Zugló asútállomás alatt, 30 méterre a bíróság sarkán lévő kameránktól. Mi a bánatnak kamerarendszer, ha nem tudjuk tettenérni a szemétlerakókat?
A garázstulajdonosok felismerték, hogy csak közösen tudnak kiállni a saját érdekükben, most vasárnap is találkoznak a Báthory parkban.
Képviselőként, egyetérve velük igyekszem őket segíteni. Mert hát szerződések felmondása nagyon gyanús, és ebben a formában sem a MÁV, sem a lakosok, sem az önkormányzat érdekét nem szolgálja.
Véleményem szerint a garázsokat elbontatni, és a helyükön parkolóhelyet létrehozni gonosz és ostoba elképzelés. A Francia úton és környéken lakók eddig a vasút rozsdás porától, időjárástól, lopástól védetten tarthatták az autóikat.
A MÁV eddig bérleti díjat szedett, ettől ezentúl elesne, hogy ez a bérleti díj mennyire reális, nem tudom, de a MÁV természetesen kezdeményezheti a megemelését, a felmondás oka azonban nem ez. Hogy az önkormányzat mennyit fizetne a jelenleg befolyó bérleti díjak helyett, nem tudni.
A fizetőparkolóhelyek most is üresek, miért lennének tele a garázsok helyén kialakítottak? A garázstulajdonosok zuglóiaik, tehát egyből kiváltanák az éves ingyenes parkolóengedélyt, és ugyanott állnának, a kerület tőlük pénzt nem látna, és a parkolóhelyeken épp ugyanazok a kocsik állnának, immár védtelenül.
Természetesen az illegális szemét lerakásának oka nem a garázssor, és különösen nem a garázstulajdonosok, hisz az illegális szemétlerakás még sokkal erőteljesebb a töltés mentén ott, ahol nincs garázssor.
A garázssor felszedésének egyetlen közcélú indoka lehetne, ha a területen új sínpár épülne, de ilyen tervek még vázlatszinten sem léteznek. A környékbeliek joggal várják el a MÁV-tól, aki a terület tulajdonosa és annak hasznát is szedi, hogy a területét tisztán tartsa. Hasonló elvárás, hogy előbb-utóbb elkészüljön a töltés koronáján a zajvédőfal is.