Készülnek az önkormányzatok e ciklusban utolsó, választási évi költségvetései. Ez az az év amikorra az újraválasztásukért brusztoló polgármesterek és testületek az összes beruházás átadását időzítik. Választási évben - mint egy rutinos polgármester mondta volt - pénz nem számít, aszfaltszagnak kell terjengenie a városban, és minden hétre jutnia kell egy intézmény avatásnak, park és szoborátadásnak, a helyi médiában címlapon hozott szalag átvágásnak. Nem lesz ez máshogy Zuglóban sem.
A zuglói költségvetést még idén át akarják erőltetni, pedig kapkodásra nincs ok, (a határidő márc. 15), a fővárosé, melyben a kerületek - főváros forrásmegosztásró döntenek, feruár közepére készül el, nem véletlen, hogy a a többi kerületé sem fog a fővárosé előtt elkészülni.
A 30, 6 milliárdos főösszeg durván túlfújt lufi, ismét vagyoneladással akarják a pazarló működést finanszírozni és a fizetőképesség fenntartásához immár 2 milliárdos folyószámla hitelkeretre van szükségünk.
Pár éve még elég volt a 800 milliós vésztartalék, ebben az évben már volt olyan időszak, amikor 1,2 milliárd forint hitelt kellett igénybe venni, (fizetvén a súlyos kamatokat) különben Zugló önkormányzata fizetésképtelenné vált volna.
Múlt héten voltak az önkormányzati cégekkel és az intézményekkel a tárgyalások, és bár minden képviselőt meghívtak, egyedül én vettem részt rajta. A polgármester helyett a jegyző állta a sarat, vitatkozott, védte a hivatal álláspontját az óvodavezetőkkel, cégigazgatókkal szemben.
A cégvezetők elmondták, az önkori nem fizeti ki időben a közszolgáltatási szerződésük alapján járó időarányos részt, sőt több hónappal tartoznak, pl. a ZVK Zrt-nek 700 millióval, számos számla is kifizetetlen, illetve azt kérik a beszállító cégektől, hogy csak jövőre nyújtsák be a számláikat. Azaz görgetjük magunk előtt az egyre növekvő számlahegyet, a 2019-es költségvetésben már 450 milliós áthúzódó tétel sor van, de ez csak a Pillangó park széttúrásának kifizetésére lesz elegendő.
Péntek délelőtt Pénzügyi Bizottság tárgyalta a költségvetést, melyet a jobb és baloldal egyaránt leszavazott.
Bár Zuglóban láttunk már olyat, hogy a bizottsági NEM-ek után minden módosító nélkül ugyanezen frakciók cinikus módon simán támogatták a költségvetést.
A 2 milliárdos folyószámla hitel köldökzsinórja tartja életben Zuglót, ez a működés nem fenntartható, a költségvetés hosszú távon tarthatatlan.
A bevételi oldalon
Az elmúlt évekkel ellentétben most nem hozták be az összes bizottság elé a költségvetést, a Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság elé sem, pedig a költségvetésben igen jelentős tétel, 2,9 milliárdnyi ingatlan értékesítés szerepel, ráadásul most már konkrétan megnevezett, hivtalos értékbecsléssel beárazott telkek felsorolásával. Majd az összes még meglévő építési telkünket eladnák.
Hogy a költségvetést legalább számszakilag sikerüljön kiegyensúlyozni még a Cserei utcai két telket is beírták, pedig azt már idén nyolc, majd valamikor elkészülő lakásért elcserélték, tehát abból pénzt soha nem látunk.
A Thököly Nagy Lajos Király sarki telkünkre 275 millió forintos érvényes ajánlat van, viszont a remélt bevétel majd harmadát kitevő, 834 millióra becsült Egressy úti telket bár már egyszer meghirdették, nem volt rá vevő.
A többi telek eladására eddig háromszor nyomott NEM-et a képviselő-testület, meglehetősen merész elképzelés tehát ezen telkekből eladásából remélt bevétellel kiegyensúlyozni a költségvetést.
Nagyon durva, hogy az eddig kitartóan nyereségesnek mondott - és ezzel az érvvel áterőltetett - fizető parkolás súlyosan veszteséges, idén már október 31-ig 197 millió forint veszteséget termelt, leginkább azért, mert az üzemeltetést és ellenőrzést végző cégeknél marad a pénz java, azaz a kerületnek rendkívül előnytelen, míg a két cégnek rendkívül előnyös szerződést kötöttek.
És ebben a veszteségben nincs még benne a tavaly a parkolóórákra kifizetett fél milliárd forint.
Jövőre optimistán 301 milliós veszteséggel kalkulálnak, és idén újabb 76 órára írtak ki közbeszerzést. Az új zónákat üzemeltetni, ellenőrizni nyilván ugyanaz a két cég fogja hasonlóan rossz feltételekkel. ( a bevétel nem fog növekedni, hiszen aki nem akart fizetni a Francia úton az nem fog fizetni az Amerikain sem) Január 1-től pedig a Bosnyák piac környéke is fizetős lesz.
A kiadási oldalon
Lesz mit avatni, de lesz-e miből kifizetni?
A jövő évre időzítettek minden nagyobb kerületi átadást, avatást.
A Csertő parki gyerekorvosi rendelő felújítását legelőször még a
2015-ös költségvetés módosítóként javasolta a Civilzugló Egyesület, majd 2016-ban újra beadtam, a felújítást mostanáig sikerült elhúzni, legutoljára 2018 augusztusa volt átadásként kiírva, az épület már kész, de láthatólag húzzák, ameddig csak lehet.
Idén 50 millió forint hiányában kihagyták a Széchenyi Általános iskola homlokzat felújítását, érvénytelenítették a közbeszerzést, az is jól fog jönni jövőre. A második Közösségi kert megvalósítását szintén négy évig torpedózta jobb és baloldal felváltva.
80 milliót terveztek be szoborra és emléktáblára, jövőre három új emlékmű és tucatnyi tábla avatásakor lehet fotózkodni, ehhez képest az elmúlt négy évben csak két ajándékba kapott "szoborra" a Kesjár "portréra" és egy Csertő sétányban elhagyott csonkolt arcú kőtömbre futotta. A választási évre sikerült húzni az Egressy tér és a Rákosmezei tér felújítását. A felújítás címszóval 700 millióért szétbarmolt Pillangó park átadása is jövőre lesz, bár csodálnám, ha a teljesen arányt és irányt tévesztett fakivágós-térkövezés az ott élőktől egyetlen szavazatot is hozna.
Az önkormányzati cégeink, a nagyvonalú szociális kiadások és az egyre jelentősebb bérteher viszik el a pénzt.
A cégeinkről már tavaly is megállapítottuk, hogy működésüket "át kell tekinteni" - idén is megállapítják. És megy minden ahogy eddig.
A cégeink pénzigénye már rég finanszírozhatatlan, a ZVK Zrt. cerkája fog a legvastagabban: 2015-ben még kijöttek 2,6 milliárdból, idén már 3,664-et kaptak, jövőre 3,7 milliárdot kapnának. (ráadásul a nagy felújítások nem ebben szerepelnek) Az összes cégigény 4,790 millió, a kerület költségvetésének negyede.
Felhívnám a figyelmet a számok alatti mondatra. Hasonló óhajtó mondat szerepelt a tavalyi költségvetésben is.
Az önkormányzati cégeket négy év alatt nem sikerült rendbe tenni, megzabolázni, feneketlen kútként nyelik a pénzt.
Bérek
Az önkormányzat 1911 köztisztviselőnek és közalkalmazottnak ad munkát, azaz néhányuknak inkább fizetést. Nem a nővérekre, orvosokra, óvónőkre és dadusokra gondolok, akik rengeteget dolgoznak. Sőt, a költségvetési egyeztetéskor az óvodaigazgatók egységesen panaszolták el, hogy Zugló kevesebb juttatást ad, mint a szomszédos kerületek, ezért sorra mennek el a dolgozóik és a létszámhiány egyre nagyobb probléma. Fölös száj sok van, pl. negyedik alpolgármester, akinek havi egy milláért másfél év alatt egy előerjesztést és két felszólalást
sikerült produkálnia, de van sporfőtanácsadónk, szerződéses átláthatósági biztosunk, a szerkesztőségben sosem látott újságírónk is.
Az 1911 főn felül vannak az önkormányzati cégekben dolgozó 200+ fő, városüzemeltetés, rendészek, a parkolási divízió, a művelődési házainkban dolgozók, mi több a bérlistánkon van a Zuglói Filharmónia 65 zenésze is. Esterházyéknak nem húzták ennyien. És persze rengeteg a számlás kifizetés, a közbeszerzési tanácsadónk havi 1 milláért, a Sport Kft. ügyvédje évi 23 millióért adott (rossz) tanácsokat, de a Filharmónia karmestere is havi 400 ezret számláz.
Indoklás nélkül a háromszorosára nőtt a Polgármesteri keret 25-50 millióról 150 millióra. Ezt az MSZP módosítója az utolsó fillérig máshová csoportosítaná át.
A szociális kifizetések durván elszaladtak az elmúlt években, rengeteg az önkéntes vállalás, a politikai osztogatás, pl. a nyugdíjas karácsonyi pénzosztás, szavazatvásárlós szépkorú támogatás. Ismét a jegyzőt idézem :
"abszurd, hogy 160-170 ezres nyugdíjakkal rendelkezőknek gyógyszertámogatást osztunk ki",
2014-ben még csak 212 milliót, 2015-ben 270 milliót, 2016-ban pedig már 395 milliót, 2018-ban 558 milliót osztottak szét. Jövőre "csak" 474 milliót terveznek. Ehhez képest ez a mondat van fölé írva. " Kiemelt feladat az elért eredmények, értékek megőrzése, értékállóságának biztosítása"2. Hát ez értékállóság megőrzés nem igazán sikerül, hiszen 75 milla, 25%-nyi a csökkentés. A legnagyobb kiadás a Párbeszéd vesszőparipája, az alap alias minimum jövedelem, e címen 177 millió terveznek kiosztani.
Pénzt osztani könnyű és hálás dolog, pénzt beszedni nehéz és hálátlan szerep, sok munkával és konfliktussal járó feladat - nem is erőltették a ciklusban.
Hiányzó bevételek
Az önkormányzat 8 éve nem emelt lakbért a 2100 önkormányzati bérlakásban, de még azt a keveset sem szedjük be, 900 milliós a kintlevőség.
Helyiségbérletből pedig 800 millió, amúgy a bolthelyiségeinknek csak a 46%-a van kiadva, már a mérnök kamarának is feltűnt, hogy mintha nem is lenne szándék a kiadásra. A fenti összegek és a beszedett lakbérek kontra általunk fizetett közös költségek egyenlege nem szerepelnek a költségvetésben, úgy kellett azokat kibarkóbázni.
De ott sem akaródzik spórolni, ahol könnyedén lehetne.A
2017. decemberi ülésen szavazta meg a testület az előterjesztésem, miszerint
a kerület összes intézményének áram és gáz beszerzését összevonva közbeszereztessük. Más önkormányzatok 2011. óta élnek ezzel a módszerrel és évente kb. 15%-ot tudnak e módszerrel megtakarítani.
Bár határozat volt róla, és a 2018. évi beszerzési tervben is szerepelt azóta sem írták ki a közbeszerzést, sőt még azt sem tudtuk meg, hogy évente mennyit költünk energiára a hatvanegynehány épületünkben, 3-400 milliót?
Összegezve, a 2019-es költségvetés tökéletesen illusztrálja, hogy a ciklus négy éve során nem oldották meg,sőt tetézték a pazarló működést. Ami ennél rosszabb, nem fogtak neki a stratégiai problémák megoldásának (pl. a két elavult drágán működő szakrendelő új épületbe költöztetésének), nem hozták meg azokat az akár népszerűtlen, de jelentős megtakarításokat hozó döntéseket, (pl. lakbér emelés, filharmónia megszüntetése, szociális kiadások áttekintése) melyek a fenntarthatatlan, pazarló működést és a karbantartás -felújítás-fejlesztés elmaradásait, aránytalanságát okozzák. (pl. az elmúlt négy évben és jövőre sem tervezik a 101 romos önkormányzati bérház egyikének sem és a két szakrendelőnek a felújítását)
A 2019-es költségvetés igyekezett szinten tartani a kiadásokat, a másik komoly pozitívuma, hogy nem tervezték bele az idei 2 milliárdos un. Megtakarítás sort, azaz, nem menet közben sarcolják vissza az intézményektől a már odaígért pénzt.