Első zuglói közmeghallgatását tartotta Horváth Csaba és az új alpolgármesteri csapat. A közmeghallgatás alig-alig volt meghirdetve, hisz a Zuglói Lapok szeptember óta nem jelent meg. A lakosság egyelőre türelmesen tájékoztatta az új vezetőt a kerület akut ügyeiről, aki udvariasan, határozottan, türelmesen, korrekten vezette az ülést. Igért városközpontot, kivizsgálást, megoldást keresést. Leginkább tájékozódott.
Az ülőhelyek felét a hivatal, a cégek dolgozói, a felét a már sok közmeghallgatásról ismert idősebb lakosok töltötték meg. A fontosabb témák ügyében sokszor senki nem kérdez, most sem volt itt egy szülő sem, hogy a hiányzó óvodapedagógusok ügyében kérdezzen. Képviselőként biodíszlet szerepre vagyunk kárhoztatva, kínos lenne ott a nyilvánosság előtt kijavítani a polgármestert, ha egy adott ügyben netán "csúsztat", félretájékoztatja a kérdezőt.
Immár a tizedik közmeghallgatás amin részt veszek és sokszor leírtam, a közmeghallgatás ebben a formában nem más, mint kötelezendő, letudandó feladat. Érdemes visszatekinteni 2015-ös érvénytelen és 2018-as kongó közmeghallgatásokra.
Közmeghallgatást településrészenként, a problémákat felsorolva, a településrészt érintő fejlesztési terveket prezentálva, a gyakori másra mutogatást elkerülendő, a főváros, a BKK, a FKF kompetens vezetőit meghívva, tisztességesen meghirdetve kéne tartani.
A kerület vezetése. (balról jobbra) Tiba Zsolt az új jegyző, (Demszky jegyzője volt) Tóth Csaba országgyűlési képviselő, Horváth Csaba polgármester, Hajdú Flórián MSZP-s, Horváth Zsolt DK-s, Rózsa András Momentumos alpolgármesterek. A legnagyobb névtábla Tóth Csabáé. (Szabó Rebeka távol van)
Tóth Csaba most már teljesen nyiltan, parlamenti képviselőként olyan mértékben, napi szinten folyik bele az önkormányzat irányításába, mely semmelyik választókerületben, településen nem tapasztalható. (Simonkától és Boldog Istvántól eltekintve...)
Tóthnak nemrég a szavazótáblára is kikerült a neve és az SZMSZ-ben is említik, a hivatalban, az első emeleten a polgármester melletti reprezentatív irodában tölti majd minden napját, vezeti az önkormányzatot. Senki előtt nem titok Zuglóban, meg a médiában, hogy a kerületet - beleértve a polgármestert - ő irányítja. Jellemzően Tóth bizalmasát, személyi titkárnőjét kapta Horváth kabinetfőnökül, ekképpen a kontroll közvetlen és folyamatos.
De lássuk a felvetett kérdéseket:
A légiforgalom ügyében számos panasz jött, a tiltakozók nagy molinóval jelezték, hogy elegük van a "tájékoztatásból", az ígéretekből. Valóban, a kerület fölött áthúzó repülők száma az elmúlt években megtöbbszöröződött, az éjféli légtérzárat nem tartják be, magam is tapasztalom, egyre elviselhetetlenebb a légifolyósó alatt élni. A polgármester a kormányra tolta a felelősséget, és direkt kampánybeszédig vitte a témát. Szerintem Budapest új vezetése ennél azért többet is tehetne. Szerintem a rövid távú megoldás lehet a Dél-kelet felőli leszállás elrendelése, hosszú távon pedig a reptér forgalmának megosztása új repterekkel, pl. a fapadosok, a cargó Kecskemétre áthelyezése.
Kérdeztek a garázsadóról. Rózsa András Momontumos alpolgármester arról beszélt, hogy senki nem szeret adózni, és szerinte a kerület jóbb módújait adóztatják ezzel az adóval. Hát nem könnyű valami mellett érvelni, amivel az ember nem ért egyet, nem szavaz meg.
Több kérdés érintette a parkolást, mikor lesz bevezetve a megszavazott ingyenesség a zuglóiaknak? Dolgoznak valamiféle kedvezményrendszeren. Hát ezt a kedvezményrendszert, a zuglói autósoknak járó évi 100-100 óra ingyenességet szavaztuk meg két éve, a kerület vezetése azóta sem akarja a hatályos testületi döntést végrehajtani.
Dühösek a Várna utca, Tábornok utca környékiek a kosz, a rossz közbiztonság, sok gyanús alak, az elhanyagolt önkormányzati házak, az áldatlan állapotok miatt.
Hasonló panasz az Ilka utca, Cserei utca környékéről: mikor költöztetik el a hajléktalan szállót nappali melegedőt? Erre nem tudott mit mondani a polgármester.
A kerület takarítatlanságát sokan felemlegették. A polgármester visszadobta a labdát, a járda és a zöldsáv takarítása a lakók dolga. Egy két hónapos figyelmeztető kampányba kezdenek, hogy a cégek és a közös képviselők takarítsák a telkük, épületük előtti közterületet. Dicséretes ötlet.
A Mi Hazánk zuglói szervezete azt kérte, hogy a tervezett új épületeket ne, csak a volt Közlekedési Múzeum historizáló épületét építsék újra a Ligetben. Szerintem teljesen abszurd egy 70 éve elpusztult, már a saját korában is elavult historizáló/eklektikus XIX. századi épületet visszaépíteni betonból a XXI. században, és elnevezni a Magyar Innováció Házának. A még álló régi épületeket ellenben óvni, felújítani, karban tartani kéne, van épp elég omladozó középületünk Zuglóban is, elég ránézni a Teleki gimire, a kéttannyelvűre, a Szent István gimnáziumra, és rengeteg vakolata vedlett stukkós bérpalotára, szecessziós villaépületre.
Többen kérdezték, hogy hogy áll a Kacsóh Pongrácz lakótelep parkjainak felújítása, ezt három éve fórumokon igérik, egyeztetik a lakossággal. Készülnek a tervek, további egyeztetések szükségesek, hangzott a válasz.
Kérdeztek a Kerékgyártó utca burkolatát, rendezését illetően. Vannak engedélyes tervek , pénz nincs... Ha a Kerékgyártó utca párszáz méterének leaszfaltozására nem is tellik de, százmilliárdokat igénylő kampánytódításból sosincs hiány.
Nagyívű fejlesztési tervekről beszélt a polgármester a Bosnyák teret illetően, a kereszteződés bezöldítését, körforgalmat, a Nagy Lajos király útja kiszélesítését és a villamossínek közé gyep telepítését ígérte.
A piac helyére új épület, ebben piac, e fölé/mellé új közigazgatási központ, új szakrendelő, új rendőrségi épület felépítését... mind a piac jelenlegi területére.... 4 in 1, ...és az űrközpontot még ki is felejtette! A frissen kijövő Zuglói Lapokban (a polgármester számos fiatalkori fotója mellett) az összefogás programjának közpénzből megismételt kampányát találjuk. Itt tényleg szerepel egy fantáziarajz, melyen valóban egy furcsa körforgalom kialakítását látjuk.
Hogy miért jó a forgalmas kereszteződésben a 7-es buszcsalád áthaladását lámpa nélküli körforgalommal lassítani, azt nem tudom.
Mindenesetre ezen a képen még a régi piac látható, az új pláza/lakóház komplexum sem látszik, és a remiz sem vált a beígért kultúrális központtá. Mindezek természetesen fővárosi és állami döntések, na meg persze forint tízmilliárok, döntési kompetenciában, pénzügyileg messze túlmutatnak Zugló lehetőségein. Ígérni persze semmit nem drága.
Nekem olyan érzésem van, hogy a zuglóiak, meg a számos itt vásárló más kerületi, szereti a Bosnyák piacot ebben a klasszikus formában, és hát ez Budapest utolsó igazi hagyományos piaca. Mely nem mellesleg messze a legolcsóbb is. Persze egy kis ráncfelvarrás nem ártana, de senki nem szeretné, hogy a "Bosi" a Lehel, a Garai piac sorsára jutva egy új épületbe szuszakolva vessze el hangulatát, múljon ki.
Annak örülök, hogy Horváth is elveti a Thököly útra tervezett "gyorsvillamos" tervét és a 4-es metró továbbépítését szorgalmazza. Kár, hogy sem ő, sem ex polgármesterünk nem adott be ilyen témájú előterjesztést fővárosi képviselőként az elmúlt öt évben...