HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Kihalnak a zebrák Budapesten

2018.07.31. 11:48 varnai

A zebra populáció  a kritikus szint alá csökkent az egész fővárosban, Zugló 17 négyzetkilométeres rezervátumában már csak elvétve találunk egy-egy életképes egyedet.

Immár több mint fél éve, 2017. novemberében írásban kértem a Budapest Közút Kft-t, a főváros közútjaiért felelős céget, hogy Zugló főútjain a teljesen elkopott gyalogátkelőhelyeket fesse újra. A munkát a fagyok elmúltával elvégzik, szólt az ígéret, bár Almássy Kornél vezérigazgató hozzátette, évek óta a szükséges keret töredékét kapják. Én nem tudom, de mintha sehol nem látnék új friss felfestéseket a fővárosban.

Vajon hány gázolás történik, naponta hány közlekedési veszélyhelyzet alakul ki e hanyagság miatt, és vajon ez nem kimeríti a közúti veszélyeztetés fogalmát?

 Zugló legtöbb kereszteződésében  évek óta nem jelzi semmi az autósoknak, hogy hé,  óvatosan közelíts! - itt gyalogosoknak van elsőbbségük.  Nem csoda, hogy Budapesten az autósoknak eszük ágában sincs lassítani,  megállni, és érthető, hogy félve, alig mernek átkelni a gyalogosok, ott ahol a Kresz szerint nekik lenne elsőbbségük. 

zebr_vez_szuglo_0326.jpg

A Szugló - Vezér út sarki "gyalogátkelőhely". A kereszteződés kiemelt védettséget kéne, hogy élvezzen, mert a  képen is látható Olajág nyugdíjas-otthon lakói, nem ritkán rolátort tolva, itt kelnek át a Bosnyák piac felé.

zebr_vezer_szuglo_0327.jpg

zebr_nagy_szuglo_0324.jpg

A Nagy Lajos király útja Szugló utca sarka

zebr_comori_miskolci_0340.jpg

A Csömöri út Miskolci út kereszteződése

zeb_miskolci_mogyorodi_1026.jpg

A Miskolci út Mogyoródi út kereszteződésében mára szinte nyomtalanul eltűnt a zebra.

zebr_vezer_egressy_3354.jpg

 Vezér út Egressy út sarok - ennek, illetve a Róna Thököly saroknak a rendbe tételét kértem hét hónappal ezelőtt... eddig hiába.

zebr_rona_mogyorodi1854.jpg

A Mogyoródi út Róna utca sarok

zebr_nagyl_1441.jpg

A Nagy Lajos király útja Fogarasi út sarki nagyon forgalmas zebra helye

zebr_belvaros_1881.jpg

 A belvárosban sem fényesebb a helyzet, a Bajza utca Damjanich utca sarka elpusztult zebrájának maradványai

Emailben kérem a Közútkezelőt illetve a fővárosi képviselőket, hogy végezzék el a munkájukat, tekintsék a fővárosi gyalogosok védelmét, a balesetek, gyalogos gázolások megelőzését kiemelt fontossággal. Amint válaszolnak közzéteszem.

 

15 komment

Címkék: gyalogátkelőhely Tarlós István Zugló Almássy Kornél Budapest közút Kft

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr8614152679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dr. pretender 2018.07.31. 12:51:34

Tényleg siralmas és igénytelen. De a felfestéstől függetlenül az autósoknak a gyalogátkelőhelyet tábla is jelzi minden esetben, és természetesen az elsőbbséget meg is kell(ene) adniuk.

dr. pretender 2018.07.31. 12:57:16

Egyébként (bocsánat, ez itt nem vág teljesen a témába) azt lehet tudni, hogy pontosan mikortól lesz fizetős a parkolás az új területeken, amit nemrég szavaztak meg? Ezt sehol nem közölték.

varnai 2018.07.31. 22:18:07

@dr. pretender: az órák közbeszereztetése, a pontos parkolók kijelölése minimum 3/4 év, de szerintem az önkormányzati választás előtt már nem merik pl. a Bosnyák teret fizetőssé tenni.

dr. pretender 2018.07.31. 23:00:08

@varnai: Köszönöm a választ. A Kassai tér környékén láttam nemrég néhány frissen lebetonozott kis négyzetet, úgy tűnt, már az órák helyét készítik elő.

Guszty 2018.08.01. 11:11:29

Ha jól látom sikerült csupa olyan példát hozni, ahol villanyrendőr irányítja a forgalmat, így nagy jelentősége nincs a felfestésnek, hiszen a keresztforgalom pirosat kap, amikor a gyalogosnak zöld, a kanyarodó forgalomnak pedig mindenféle felfestés (és zebra) nélkül is elsőbbséget kell adnia a gyalogosnak.

qwertzu 2018.08.01. 11:56:41

@Guszty: Kivéve ha nem, mert ki van kapcsolva a lámpa.

dr. vuvuzelafan 2018.08.01. 12:35:28

@dr. pretender: Hát pont ez az. Én gyalogátkelőhely-táblákat sehol nem látok ezeken a képeken, bárhogy skubizom azokat. Lehet, hogy csak a fotók ennyire szerencsétlenek?

dr. vuvuzelafan 2018.08.01. 12:37:44

@qwertzu: Nekem is pont ez jutott eszembe. Ha nem működik a lámpa, vagy sárga villogóra kapcsolják, akkor táblák alapján kellene közlekedni. Ha nincs gyalogátkelő tábla kitéve, akkor elég neccessé válnak az ilyen "átkelők".

dr. pretender 2018.08.01. 18:43:58

@dr. vuvuzelafan: ha jól látom, ezek lámpás kereszteződések, ahol a felfestésnek/táblának amúgy sincs túl nagy jelentősége. Szerintem ilyen helyre nem is tesznek táblát, bár ebben most nem vagyok biztos. A jól látható felfestés a lámpa nélküli zebráknál fontosabb. De ott meg jelez a tábla, szóval autósként nincs legitim kifogás.
Ha nem működik a lámpa, a gyalogosnak akkor is elsőbbsége van a kanyarodó kocsikkal szemben, függetlenül a felfestéstől.
Amúgy a Róna-Mogyoródi kereszteződésben inkább az a veszélyes, hogy ha az Uzsoki felől jössz autóval a Rónán és jobbra kanyarodsz a Mogyoródira, akkor nem igazán látható a Mogyoródin szemből jövő és a kocsi elé a zebrára kivágódó gyors biciklis.

dr. vuvuzelafan 2018.08.02. 10:10:18

@dr. pretender: Nekünk úgy tanították anno, hogy a felfestés csak "tájékoztató jellegű", a kötelező elsőbbségadást a tábla mondja ki. A felfestések amúgy is "eltűnhetnek", pl. ha rájuk esik a hó, akkor is a táblák az irányadóak. De az érvelésed ott is sántít, hogy nem csak kanyarodó autósok léteznek: ha éjjel, kikapcsolt (sárga villogó) lámpa mellett valaki egyenesen halad, és nincs sehol gyalogátkelőhely tábla, akkor mi fog történni, ha egy ilyen "ha akarom, éppen ráfogható, hogy az zebra-felfestés"-en elüt egy gyalogost, mert az olyan magabiztosan lép le elé (tudván, neki elsőbbsége van ott - na ez is megérne egy misét), hogy esély sincs megállni?

dr. pretender 2018.08.03. 00:08:39

@dr. vuvuzelafan: Szerintem amit írsz, álprobléma, ezek nem annyira forgalmas helyek, hogy éjjel, villogó/kikapcsolt lámpánál ne lehessen megoldani a biztonságos átjutást. Úgy nem lépek le egy kocsi elé, hogy ne tudjon megállni (ezt nem is értem, hiszen akkor se lépek le féktávon belül az úttestre, ha zebra van). Persze jobb lenne, ha normálisan fel lenne festve.

OkoskaTo:rp 2018.08.21. 23:16:33

@Guszty: A Kresz szerint elegendő a tábla VAGY az útburkolati jel, az előbbi prioritásával. A fényképezett helyek többségén nincs tábla, tehát a felfestés lekopása tényleges veszélyhelyzetet jelent. És pl. éjszakára ki van kapcsolva a közlekedési lámpa, azaz az autósok a jól megérdemelt 70 km/h-val nyugodtan átdöngethetnek itt a gyalogoson.

@dr. pretender: A Róna-Mogyoródinál nem a zebrán szokták elcsapni a bringásokat, hanem a felfestett, átvezetett kerékpárúton.
A Kresz-professzornak is megérne egy kérdést, hogy ott tulajdonképp kinek van elsőbbsége. Az autó kanyarodik (azaz ezért lehetne ő elsőbbségadásra kötelezett), de vajon a bringás is kanyarodik a Mogyoródiról a Rónára? Vagy a kereszteződés szempontjából ő már egyenesen (a Róna utcát követve) halad át?

OkoskaTo:rp 2018.08.21. 23:23:21

@dr. pretender: Ja, és alapvetően nincs olyan, hogy féktávon belül lép le a gyalogos a zebrán. A Kresz szerint ugyanis az autósnak itt elsőbbséget kell adnia. Pont. [Ezért van, hogy Nyugat-Európában már akkor megállnak az autók, ha a zebránál a járdaszegélyt már egy méterre megközelíted.]

Továbbá: "43. § (2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet
csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."

Gondolom, az autósok többségében fel sem merül, hogy mondjuk egy jobbkezes utcából érkező betonkeverő viszonylatában álljon hozzá a zebrák megközelítésénél megszokott lazasággal.

dr. pretender 2018.08.23. 13:14:00

@OkoskaTo:rp: na igen, ez a kanyarodós egy érdekes kérdés.
süti beállítások módosítása