Hétfő reggel 8:30-kor kezdődik a Fővárosi Közgyűlés ülése, ahol a Városliget beépítéséhez adják fővárosi képviselőink az áldásukat. Az ülésen kisebb demonstrációt tartunk.
Gyere el, most még jelezheted, ha nem tetszik a terv!
A helyszín: V. kerület, Városház utca 9-11.
Találkozó a kapu előtt 8:00-kor.
Alább a fővárosi képviselőknek írt véleményünk, Nyílt levelünk. Még alatta egy elmaradt hangulatjelentés az un. Partnerségi egyeztetésnek hívott színjátékról:
Tisztelt Fővárosi Önkormányzat, tisztelt fővárosi képviselőink!
A Civilzugló Egyesület megírta véleményét a Múzeum Negyed építési szabályzatával kapcsolatban és részt vettünk a partnerségi egyeztetésen is. Most, mielőtt a fővárosi közgyűlés elé kerül a Szabályozási terv újra megismételjük meg nem hallgatott véleményünket.
Az egyesületünk a kismértékű odébb helyezés ellenére is elfogadhatatlannak tartja a Ligetben az un. Új Nemzeti Galéria – Ludwig múzeum épületét. A városliget belsejébe SEHOVÁ nem szabad egy 46.000 négyzetméter szintterületű, 25 méteres párkánymagasságú, 40 méter max. magasságú tömböt, épületet elhelyezni, mert az nem illik egy közparkba, és számos okból káros a környezetére.
Az épület magasságában messze túlnyúlik a liget fáin, hatalmas tömbje már a látványtervekben is belerondított a liget horizontjába. Mint a közvélemény kutatásokból is kiderül, a fővárosiak kifejezetten az egybefüggő zöldért, a nagy fák látványáért mennek a ligetbe.
Egy ekkora épület, egy ekkora múzeum fűtése, légkondícionálása több gigawattnyi energiát igényel, rengeteg füstöt, zajt bocsát ki. Ez egy park belsejében elfogadhatatlan. Semmiféle környezetvédelmi, energetikai hatástanulmány nem készült.
Egy ekkora múzeum csúcsidőszakokban, hétvégeken napi akár 10.000 látogatót, százszámra érkező turista csoportot vonz. A látogatók túlhasználnák, tönkre tennék a környező parkot. Az özönlő turisták ellehetetlenítenék a városlakók pihenését a ligetben.
A látogatók gépjárművei, turistabuszok a 2x1 sávos Hermina úton közelítenék meg az épületet, miközben a parkolás most a Liget „kihasználatlansága” idején is káoszt okoz a Hermina úton.
Az Új Szabályozás szerint az épület a jelenlegi futókör helyére kerülne, de annak pótlására semmilyen helyszín nincs kijelölve. A futókört, focipályákat ma négy környékbeli iskola is rendszeresen használja, lévén nincs elég tornatermi kapacitásuk. Az egészséghez, sporthoz való alapjog benne van az Alaptörvényben.
A fenti problémákra az Önök által írt un Előzetes Hatástanulmány nem ad választ, amúgy a másfél oldalas „hatástanulmány” önmagában a műfaj megcsúfolása.
Bár tisztában vagyunk vele, hogy a törvény felmentette alóla, de Önök is tudják, hogy a Múzeum-negyed terve ellentétes a főváros 2030 Hosszútávú Fejlesztési Tervével, azaz árt a főváros fejlődésének.
A Nemzeti Galéria várból való lehozatalát, ennek lépésnek a turisztikai hasznosságát, a látogatószám remélt növekedését semmiféle hatástanulmány nem támasztja alá. Félő nem több, hanem kevesebb látogatója lenne a Galériának.
Az épület több paraméterben ellentmond az OTÉK érvényes paramétereinek.
A főváros, - mint ahogy a gasztrofaluval, a Királydombra tervezett Tudás-élményközponttal tette, - megteheti, hogy ezt az épületet is szükségtelennek, nem a Ligetbe illőnek minősíti, a szabályozási tervben nem ad neki helyet, kihúzza a projektből.
Megjegyzendő, e két egység kihúzása nem volt valós engedmény, hisz a Tudás-élményközpont tervezésére nem írtak ki tervpályázatot, míg a gasztrofalunak még építési helyszín sem volt kijelölve.
Zugló lakói természetesen örülnek a Liget zöld területének megújításának, de ezt új épületek építése nélkül is meg lehet tenni. Nem mellesleg a fővárosnak, mint tulajdonosnak az elmúlt években kötelessége lett volna a park folyamatos megújítása.
Nem utolsósorban a főváros lakóinak jelentős többsége ellenzi a Múzeum-negyed tervet, és önszerveződően több mint tízezer aláírást gyűjtöttek ellene.
Mindezek alapján a Civilzugló Egyesület a VÉSZ-t elfogadni nem tudja, és annak megvalósítása ellen minden rendelkezésére álló eszközzel küzdeni fog.
Reméljük a Fővárosi Közgyűlés tagjaiban lesz annyi bölcsesség és bátorság, hogy elutasítja ezt a Fővárosra erőltetett végiggondolatlan tervet.
2014. június 26.
Tisztelettel a Civilzugló Egyesület nevében
Várnai László
egyesületi elnök, zuglói önkormányzati képviselő
Tegnap megtartották az un. partnerségi egyeztetést. Az eseményt meghökkentő módon a belügyminisztérium épületében tartották, előzetes regisztrációval a személyi számot is el kellett küldeni és egyórás beléptetési idővel fenyegettek. El is érték, hogy érdeklődő, újságíró, média nem tudott bejönni.
A partnerként regisztrált kb. 200 magánszemély közül hatvan fő jelent meg, beláthatnák, délelőtt tízkor az állampolgárok dolgoznak, úgy korrekt, ha az ilyen egyeztetéseket munkaidő utánra időzítik. A regisztrált tíz egyesület mind képviseltette magát.
Az egyeztetést az Országos Főépítész vezette, meglehetős unott-erőszakos stílusban.
Ott volt a Fővárosi Főépítész Finta Sándor, Albrecht Ute a tervezőcég vezetője. Megjelent Baán kormánybiztos, Mozsár István a Városliget Zrt ügyvezetője, bár ő igen hamar lelépett.
Elsőként is elmondták mit NEM kell figyelembe venni. NEM kell figyelembe venni az OTÉK-ot, az országos építészeti törvényt, (csak az ország többi 92 ezer négyzetkilométerére vonatkozik) NEM kell figyelembe venni a Főváros nemrégiben elfogadott 2020-2030 Fejlesztési Tervét. Minek is, nyilván értelmetlenséget dolgoztak ki sok munkával és fölöslegesen szavazta meg a Fővárosi Közgyűlés.
Elismerték, nem tudták befogadni azokat a kéréseket, hogy ne növekedjen a célforgalom, ne csökkenjen a pihenőparki funkció.
A prezentáción megismertük a Belügyminisztérium technikai hatótávolságát és kreativitását
Közölték, hogy az alapkoncepcióról ne is beszéljünk, mert az nem témája az egyeztetésnek. Ekkor sokan kérdezték, hogy izé, az alapkoncepcióról kivel és mikor lehetett egyeztetni, illetve olvasták-e a szakmai szervezetek ezirányú véleményét.Baán úr elmondta, az ő ajtaja mindenki előtt nyitva állt... Csak jelezném, a mi lakossági fórumunkra, kérés ellenére sem jöttek el.
Az hogy az alapkoncepcióba nem lehet belenyúlni ezt ők maguk cáfolták, hiszen a projektből kivették a Királydombra eddig tervezett Tudás és Élményközpontot, tehát igen, nagy épületeket is ki lehetett húzni. Kikerült a Gasztrofalu is, de ilyen néven nem is volt építési terület kijelölve... viszont bekerült 5 db 60 négyzetméteres vendéglátóipai funkciójú épület, (ki tudja hányszáz négyzetméternyi kerttel?) csodálkoznék, ha nem lenne már meg ki fogja ezeket üzemeltetni. csak nem az Itató Nyerget megszerző, a Széchenyi Kertet üzemeltető, Kazah hátterű LAC Holding?
Elsőként a parkolószámokról alakult ki vita, mert ellentmondás alakult ki Mozsár úr szavai és a prezentációban szereplő számok között. Mozsár úr azt mondta, a Dózsa György út Ajtósi sarkán jelenleg parkoló 1500 autó számára akár 4000 férőhelyes mélygarázst építenek, ennek költsége szerepel a 150 milliárdban. A szabályozási tervben viszont arra a sarokra csak 600 fős mélygarázs van rajzolva... és ennek jó része a múzeumba érkezőket szolgálná. Arra nem jött válasz, hogy az innen kiebrudalt autók VII. kerületi tulajai hol fognak ezentúl parkolni.
A ZÖFI azt kérdezte, a projektet megalapozó hatástanulmányok léteznek-e? Baán válasza: - Igen.Kérdés: - Ha igen, hol olvashatóak? Baán válasza: A hatástanulmányok decemberig , de legkésöbb az építési engedélyekig készülnek el. Derültség a patkó minden oldaláról.
Az ÓVÁS Egyesület a Kós Károly sétány lezárásáról kérdezett. Ezt megígérték. A Közlekedési Hatóság viszont elmondta, a lezárás feltétele a Szegedi út Nagy lajos Király útja M3 fölötti átvezetésének és a Vágány utcai átkötés megépítése. Ez nincs benne a költségekben és nem szerepel a Főváros 2020-ig látható terveiben. Baán állította, hogy a lezárást meg fogják csinálni.
Elismerték, hogy a beépítettség 5%-ról, 7%-ra fog nőni. Itt több szakmai szervezet, az Urbanisztikai Társaság és az Építészkamara is többször jelezte, ha csak 6,1%-ra nő a beépítés, akkor miért 7%-ra emelik a beépítési lehetőséget, hiszen minden százalék 4500 négyzetméternyi, azaz plusz egy Fotográfiai Múzeum méretű beépítést tesz lehetővé. Válasz nem volt.
Baán úr és a Főépítész asszony látható érdeklődéssel hallgatta a civilek véleményét