Látványos változások Zuglóban címmel folyik a sikerpropaganda. A közpénzből készült Papcsák kampányfilm után tekintsük át kicsit objektívebben az elmúlt három év eredményeit az önkormányzathoz tartozó különböző területeken.
Városfejlesztés
+- Rendbe tették a Bosnyák tér elhanyagolt parkját, de a térrel nemigen tudtak mit kezdeni. A sok fa kivágásával járó műkövezés és szökőkút 344 millióba került eddig, plusz a templomtoronyra adott 40 millió.
+Szépen rendbe tették a Róna utca Thököly sarkot, (30x30 méteres terület) a Tisza szobor is kulturált alkotás. (politikai megítélést hagyjuk)
-Füvesítették a Reiner Frigyes teret, (Thököly út - Dózsa sarok) Az ide elhelyezett XS-es Turul szobrászatilag siralmas, a szakmai zsűri alkalmatlannak minősítése ellenére került ide, az avatása gárdafelvonulássá lett.
+- 200 milliót költöttek a parányi Kövér Lajos térre, fölöslegesen sok térkövet rakva le a sima parkolóhelyekre.
Más köztér rendezés az elmúlt három évben nem történt.
-A polgármester a ciklus elején a Városközpont felépítését ígérte. A városközpont nem épült fel, a beruházó kivár, a lebontott Szabadidőközpont és tanuszoda telke gazosan áll. A telekrendezés nem sikerült, a piacot nem kapta meg a fővárostól a zuglói önkormányzat.
-A Bosnyák téri remiz helyére Pesti millenárist ígért a polgármester, ebből sem lett semmi.
- A polgármester 2011-ben azt ígérte a Vidámpark Rákosrendezőre kerül. A Vidámpark bezárt, nem került sehova, a Rákosrendezővel sem kezdett senki semmit. A pályaudvar romos, a XIII. kerületbe macskaköveken vergődnek át a biciklisek, az autósok.
-A Rákospatak partjának revitalizációjában a három év alatt fizikai előrelépés nem történt.
- A Lantos Mihály sporttelep területére ígért kerületi sportközpont, tanuszoda nem épült meg. A BVSC területén a régi romos medencék helyén terveznek egy új épület egy 25-ös és egy kismedencével, de ez a kerület északi részén lévők számára nem jelent előrelépést.
+ A BVSC átvételének buktáját az mentette meg, hogy az állam bevette a BVSC-t a kistafírungozott öt nagy egyesület mellé. Az ingatlan felújítása és a kerület elfogadott sportkoncepciója köszönőviszonyban sincs egymással, a koncepcióban újra feltűnik az egyszer már letagadott szálloda és parkolóház, épp azon a helyen ahol a BVSC MLSZ pénzből kispályás focipályákat építene.
- Sportcsarnoknak nyoma sincs. A Lantoson és a Kövér Lajoson lényegi fejlesztés nem történt. A két létesítményre félretett 1,4 milliárd forint lekötését megszüntették, az felszívja a BVSC lepusztult épületeinek felújításának 250 milliós önrésze és egyéb költések.
- A polgármester legkártékonyabb cselekedete a Városliget 99 évre állami kézbeadása, a törvény minden képviselő-testületi és lakossági felhatalmazás nélküli benyújtása. (ilyenkor hol a zuglói konzultáció?) A Múzeum negyed projekt ártalmas a Városliget pihenőparki funkciójára és a főváros urbanisztikai fejlődése szempontjából is. Részletesen elmondom ITT.
- Egészségügyi infrastruktúra Miután a két szakrendelő összevonásának terve megbukott új koncepciót nem dolgoztak ki, még a rendelők felújítását is ejtették. A kerületi egészségügyi infrastruktúrára, például az Örs vezér téri rendelő összevonáskor szükségesnek ítélt hőszigetelésére, elhasználódott, korszerűtlen, energiafaló gépészeti berendezéseinek cseréjére nem költöttek semmit. A többi körzeti rendelő épületre sem költöttek a ciklusban.
Új intézmények
- A Civilház megépítését, melyről már az előző ciklusban döntöttek mostanáig húzták. Az építkezés 27%-os készültségben állt meg, most újra nekikezdtek, a területen jan 10-én jóformán csak alvállalkozók dolgoztak.
A munka mennyiségét, a közbeszerzés értékét tudatosan alulbecsülték, (149. 255.000 Ft + ÁFa) hogy a közbeszerzést a 150 milliós nyílt eljárást kötelezővé tevő értékhatár alatt tartsák. A pótmunkák szabálytalan pályáztatása miatt a kerületet 200 ezer forintra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság.
- Bár a kerületi óvodák maximálisan túl vannak töltve, azaz engedélyezték a 10%-os létszám túllépést, (mely a felelős szakmai munkát igen nehézzé teszi), és százas nagyságrendben kell elutasítanunk gyerekeket, az új óvodák építése nem akar előrehaladni. A Zöld Lurkók Óvoda felújítása, bővítése szintén csúszik, az épületet ősszel kiürítették, de máig nem történt semmi, a gyerekek más intézményekbe szétrakva várakoznak.
+ A volt Pákozdi téri (Vass Albert téri) kiürített Kissebbségiház épületébe tervezett Csicsergő óvoda bővítésére 199 milliót nyert, a munkát a héten kezdték el.
- A Dorozsmai utca 21. szám alatti fővárostól kapott óvoda épülettel nem kezdtünk semmit, 3/4 részben üresen áll, az ingatlan folyamatosan pusztul.
- A ciklus elején terveztek egy zöldmezős bölcsőde építést az Erzsébet krné útja Öv sarkára, mely indoklás nélkül elhalt.
Intézmény felújítások
+ A kerület eddig több mint 2,5 milliárd forintot költött, részben pályázati pénzekből a három év alatt intézményeinek felújítására. Jelentős eredmény a Liszt Ferenc Általános iskola teljes külső felújítása, elodázhatatlan volt a Lengyel Imre tetejének rendbetétele. A többi felújítás a szükséges karbantartás, elvárható állagmegóvás, festés, vizesblokkok felújítása, elodázhatatlan kazáncserék, stb. szintjén nem megy túl.
Mindazonáltal a 2,5 milliárd három év alatt az évi 25 milliárdos büdzsékhez képest nem sok. A felújításokat leginkább nem a költségvetésből, hanem abból a kötvényből végezték, amit még 2008-ban a szocialista-liberális ciklusban vettek fel és amiért oly sokat korholja őket a Fidesz. ( nem mellesleg az 5 milliárdos kötvény kibocsátást akkor a Fidesz-KDNP-s képviselők is támogatták) Az 5 milliárdból a 2010 novemberi rezsimváltáskor még 2,9 milliárd forint volt meg, mára ez 1 milliárdra fogyott.
- A Szent István Gimnázium évek óta ígért, megtervezett fűtéskorszerűsítésére három év alatt nem került sor.
- A magántulajdonú társasházak felújítására az elmúlt három évben nem adott az új önkormányzat forrást, ellentétben az elmúlt 17 évvel amikor mindig lehetett pályázni.
- Panel felújításra az elmúlt három évben szintén nem adott forrást sem a zugló önkormányzat sem az állam, ezért a kerületi panelházak felújítása jóformán megállt. 2011-ben már csak a kifutó pályáztok miatt voltak kifizetések. Pedig ez a valós rezsicsökkentés.
Közterületek
- Sehogy nem áll az április 25-én megszavazott Közösségi kert. Egy kerítést és pártucat négyzetméternyi térkövet meg egy szerszámosbódét kellett volna megépíteni hozzávetőleg 10 millió forint értékben.
- Sehogy nem áll az általam előterjesztett jún. 20-án megszavazott 214 helyre kerülő kerékpártárolók elkészülése.. Az határidő dec 31 volt, de még csak most kérnek kivitelezői árajánlatot. Minkét projekt több hónapig a főépítész asztalán feküdt el.
- A közterületekre költhető büdzsét jelentősen csökkentették. A tavaly közutakra, járdák felújítására szánt büdzsét 300millióról 80 millióval, tehát jelentősen csökkentették.
- A zöldterületekre, parkfenntartásra szánt 450 milliós keretet 70 millióval csökkentették. A Róna utca és a Kerékgyártó utca mentén történt faültetés 100 körüli egyedszámmal.
+ A Virágzó Zugló program remek ötlet, jó közösség építés, bár a politika rátelepedése, a polgármesteri, képviselői haknivá válásuk kissé ellenszenves a lakosok számára.
+ Egy parányi játszótér épült a Cinkotai út 26. alatt, ez semmi a Weinek idején történt komplett játszótér rehabilitációs programhoz képest.
+ Pozitívumként kell említeni, hogy több ovifoci pálya készült el, és a Széchenyi általános iskola udvarára is került egy műfüves pálya
.+ A kerület 80 milliót nyert a Mogyoródi úti sportpálya felújítására a főváros köz-tér pályázatán.
- A kerületben közterületen sportpálya és játszótér felújítás az elmúlt három évben nem történt. (előző ciklusban pl. a Kassai téri kispálya gumiborítása)
Önkormányzati lakás- és ingatlanállomány
- Az elmúlt évben mindösszesen 43 milliót költöttek önkormányzati lakások felújítására. Ebből huszonegynehány lakás újult meg.
A kerület hozzávetőleg 2700 önkormányzati lakásához képest ez elenyésző, a lakásállomány folyamatosan pusztul. Az elmúlt három évben önkormányzati házat, szociális bérlakást - ellentétben az előző ciklusokkal - nem építettek. Ennél rosszabb hogy önkormányzati házat egyáltalán nem újítottak fel. A súlyosan lepusztult önkormányzati bérházak ( pl. Várna u. 9, Mexikói út 3. Cserei utca, Nagy Lajos 104) szociális és bűnözési gócpontot is jelentenek egy-egy környéken. Lakásgazdálkodás, koncepció nincs. Valójában elképzelésük sincs, hogy mit kezdjenek az önkormányzati lakásállománnyal. (a XIII. kerületben a szociális bérlakás program keretében az elmúlt években 500 lakás épült) Miközben sok százan várnak, hiába kaptak évekkel ezelőtt kiutalást 150-250 lakás áll üresen, sok az illegális beköltöző, lakáshasználó. A szociális lakásokban lakók jelentős része tartozik, a bérbeszedés az elfelejtéstől az ésszerűtlenül agresszívig változik. Mazsu idején majd ezer felmondást küldtek ki, azonnali, részletfizetés nélküli befizetésre felszólítva. A lakásgazdálkodást mint forró krumplit épp most dobták át a Vagyonkezelőtől a hivatalnak, hónapokba fog kerülni, míg az új alkalmazottak eligazodnak a lakásállományban.
- A kerületi lakásállomány eladása folyamatos, havi 10-20 lakás és bolthelyiség eladása történik. Természetesen a jobb állapotú lakásokat és a kiadott bolthelyiségeket veszik meg, tehát a hosszútávú, folyamatos bevételt egyszeri bevételre váltjuk, feléljük a vagyont, az önkormányzatnál egyre rosszabb ingatlanállomány marad. Ez azért is ellentmondásos mert a papcsáki kerületvezetés az önkormányzati ingatlanok elkótyavetyélésével vádolja az előző városvezetést.
A második részben a kerület gazdálkodását, pénzügyeit, adó és szociális politikáját, közbeszerzéseit, a hivatali működést, humánerőforrás gazdálkodását, szervezeti átalakításait, kulturális írányvonalát és nem utolsó sorban politikai folyamatait próbálom értékelni.
Ha bármit kihagytam kérem kommentben jelezzék.