Az előző bejegyzésben május 31-i ülésen a szégyenteljes igazgató választás során a NEM BESZÉLŐ képviselőkről írtam. Most a NEM LÁTÓKRÓL írok.
Ezen az ülésen került sor a Thököly út Dózsa György út sarkára tervezett Trianon Emlékmű pályázatra érkezett művek elbírálása is. Tudni kell, az előző pályázatot színvonalas mű hiányában eredménytelennek nyilvánították. A Budapesti Történeti Múzeum szakértői bizottsága ( két szobrász, egy művészettörténész és egy építész) 2012. május 22-én véleményezte a pályázati kiírásra beadott pályaműveket. Ime, a beérkezett 9 pályázatból kettőnek a konszenzusos szakmai véleményezése:
Az 1. sz. pályamű megegyezik az előző pályázat 13. sz. tervével, ezért a szakértői bizottság a korábbi értékelés változatlan szövegközlését kérte:
A 8. sz. pályamű – koncepcióját és plasztikai megoldását illetően – azonos a korábban meghirdetett Trianoni emlékmű-pályázatra benyújtott 17. sz. tervvel, ezért a szakértők úgy döntöttek, hogy a jelen jegyzőkönyvbe a korábbi állásfoglalásban megfogalmazott értékelés kerüljön.
„a… terv alkotója egy
A képi közhelyeken kívül semmiféle gondolat nem fedezhető fel a tervben. Elcsépelt formák botrányosan amatőr módon előadott, leltárszerű együttese, művészi értéke nulla.”
A szakértői bizottság a díjak odaítélését illetően az alábbiakat ajánlotta a kiíró figyelmébe:
„Első helyen az alapvetően architektonikus kompozíciókat ajánlják a kiíró figyelmébe, ezek:
az 1. számú és a 4. számú pályaművek;
illetve a figurális elemet is tartalmazó alkotások közül:
első helyen a 6. számú, második helyen az 5. számú tervek
(a jelzett módosításokkal és feltételekkel)”
A szakértői bizottság kizárólag művészeti szempontok alapján tette meg javaslatát, ennek elfogadása a Képviselő-testület számára nem kötelező.
Na, mit gondolnak melyiket választotta a tekintetes Bíráló Bizottság? Igen, talált. a 8-ast. Amit egyszer már érvénytelenítettek. Naná.
Bíráló Bizottsági tag neve | I. díjra javasolt pályamű sorszáma | II. díjra javasolt pályamű sorszáma | III. díjra javasolt pályamű sorszáma |
Markó Elemér István | 8. | 3. | 6. |
Harrach Péter | 8. | 6. | 2. |
Tildy Balázs | 8. | 3. | 2. |
Turba László | 8. | 2. | 6. |
BRAVÓ! Beszéljen az a szakmai zsűri akármit, mink tudjuk mi a szép!
Igaz, Markó úr szépen csendben végigülte a szakmai zsűrit, kérdést sem tett fel, nem érdeklődött, ugyan világosítsák már fel, hisz ő ehhez nem ért, mitől jó ez, mitől nem jó amaz. De nem, ő nem kérdez. A szavazásból láthatóan a többieket sem érdekelte fikarcnyit sem a szakmai zsűri véleménye. Majd ők, egy a magyar nyelv alapvető szabályait sem bíró jégkorong edző, egy borász, egy ifjú karrierista és a Vitézi Rend törzskapitánya eldöntik, mit fogunk mi nézni a következő 10-20 évben.
És a Képviselő testület? Természetesen ők is szó nélkül megszavazták a "Elcsépelt formák botrányosan amatőr módon előadott, leltárszerű együttese, művészi értéke nulla.” leírású művet.
És mielőtt nekiállna valaki hazaárulózni, meg szdzszesezni elmondom, nem szavaztam a Trianon Emlékmű ellen. Beszéljünk, emlékezzünk meg erről a nemzetet ért súlyos traumáról. De pont ha már beszélünk róla, akkor beszéljünk róla szépen, érthetően. Mert a témaválasztás senkit nem jogosít fel arra, hogy egy csúnya, elavult ,értéktelen, patetikus , ízléstelen "alkotást" kényszerítsen ránk. Hogy felülbíráljon szakmai zsűriket. Hogy saját érték ítéletét kényszerítse ránk, és tegyen a szemünk elé, a közterületre, közpénzből, évizedekre csúnya és értéktelen műveket. A vizuális nevelés legalább olyan fontos, mint a nemzeti emlékezet és a kettő JOBB esetben nem zárja ki egymást.