Mielőtt a számokat kihúzták belőle ugyanis ekkora végösszeg szerepelt Zugló 2015-ös közbeszerzési tervében. Nem csoda hát, hogy késhegyig menő vita folyik arról, mely cégek, azaz ki által kijelölt vállalkozók "nyerik" a megrendeléseket.
A március 26-i képviselő-testületi ülésen, számos más döntés mellett, majd egy órás vita folyt a 2015-ös közbeszerzési tervről. A tervet az előző testületi ülésén már elutasította, visszadobta a képviselő-testület. Most, jelentősen módosítva is csak a szokásos, a költségvetés elfogadtatásakor is felhozott érvvel ment át: ez is jobb mint a semmi, elutasításával hátráltatnánk a munkát.
Az elsőként a februári testületi ülésre összeállított közbeszerzési tervet, mely minden, évek óta halasztgatott fejlesztésünket négy oldalon át sorolta sajnos "elfelejtették" beárazni.
Az árazatlan "álomlistát" tárgyalta mindkét számokkal foglalkozó bizottság, a Pénzügyi és a Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság. (Próbáltam volna a jegyzőkönyveket belinkelni, de meghökkentő módon a zuglo.hu oldalon a Bizottsági ülések menüpont alatt semmi nem található. )
A lista bár gyönyörű volt, de komolytalan, hisz egyetlen rubrikába könnyed kézzel beírták öt iskolánk tetőfelújítását, egy másikba pedig potom tizenhárom intézményünk nyílászárócseréjét. A "Vagyonkezelő álmai" munkacímű lista érdemi tervezésre természetesen nem adott alkalmat, és hát sajnos köszönőviszonyban sem állt a fedezeti oldallal, a 2015-ös költségvetésben intézményi felújítások soron árválkodó egyetlen tétellel. (a Szent István Gimi tetőfelújítása) Ily módon másik kötelező törvényi céljánk, a vállalkozói oldal valós tájékoztatását sem felelt meg.
Nem is beszélve arról, hogy az elmúlt négy évben is mindig a becsült összegeket feltüntető közbeszerzési terveket kaptunk, ezáltal a képviselők legalább valamelyest képet kaptak a különböző munkák nagyságrendjéről.(és a pártigazgatóknak, polgármestereknek a várhatóan leeső sápról)
Tehát miközben átláthatóságról papolnak kampányolnak ez a közbeszerzési terv jelentős visszalépés az előző évekhez képest. Épp ezért nagyon optimista lettem, amikor a beárazásra vonatkozó módosító javaslatomat megszavazva mindkét bizottság és a következő határozatokat hozta:
34/2015. (II. 23.) sz. határozat
Bizottsági javaslat
A Pénzügyi és Költségvetési Bizottság az alábbi módosító javaslat elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek:
A közbeszerzések tárgya mellett a becsült összeg is mindig szerepeljen.
Ennek megfelelően a február 26-i testületi ülésre már a becsült értékeket feltüntetve jött be egy szükségszerűen jóval reálisabb második közbeszerzési terv.
Megnyitásért katt a leginkább információt tartalmazó dokumentumokra.
A leszavazás oka részemről és a többi képviselő részéről az "Eljárás fajtája" rubrikákban a "Nyílt" szó mellett a legtöbb helyütt alternatívaként vészesen sűrűn felbukkanó 122§ 7. pontja, mely dekódolva a hirdetmény nélküli meghívásos pályázatot jelenti. Mint a történelemből tudjuk a kapitalizmus, a szabadverseny árcsökkentő hatású, ellentétben a NER-rel, és az azt Zuglóban megtestesítő papcsák érával, amikor is a meghívásos eljárások rendre a szívüknek kedves cégek meghívását jelentették, és ez kifejezetten áremelő hatású volt. (nem beszélve arról, hogy a munkát valóban elvégző alvállalkozókat sem fizették ki)
Mindezek után jött be a harmadik, revidiált Közbeszerzési terv, - meghökkentő módon újra beárazatlanul.
Azt hogy a bizottságok véleménye, döntései valójában mit sem számítanak azóta tudjuk, hogy átmehet egy 23 milliárdos költségvetés úgy, hogy mind a nyolc bizottságban leszavazzák, de most a hivatal direkte negligálta két bizottság határozatát is. A két szoci többségű bizottságot ez mit sem zavartatta, immár elfogadták a számok nélküli "terveket".
A Képviselő-testület ilyen előzmények után tárgyalta újra az immár csak két oldalasra zsugorodott listát, melyből meghökkentő módon már "A közbeszerzési eljárások fajtája" rubrika is elpárolgott, minek is ennyi ténnyel terhelni a képviselőket? Csupán annyi került feltüntetésre, hogy az a titkos összegű tétel feltehetőleg milyen értékhatárba tartozik.
Elsőként én szólaltam fel, rámutatva a három mutáció erős különbözőségére, az intézményi felújítások teljes eltűnésére, felhozva, hogy az elmúlt négy évben mindig sikerült a becsült értéket az adott beszerzés mellé tenni, és hogy más önkormányzatok is ezt teszik. (igaz van olyan, ahol nem).
Kértem, hogy tekintettel az előző négy év furcsaságaira, és az ebben a ciklusban kiírt három építési közbeszerzés ismeretlen módon kiválasztott cégeire, az eljárás formája mindenütt NYíLT ELJÁRÁS legyen, még akkor is, ha ez az értékhatár miatt nem lenne szükséges.
Közöltem, mivel semmiképp nem szeretném, ha azt a látszatot keltenének, hogy a baloldal ott folytatja, ahol a Fidesz abbahagyta, írásban kértem a polgármestert, hogy a Tulajdonosi Bizottságban III. 24-én hozott két közbeszerzési döntést vétózza meg, és hozza azokat a képviselő-testület elé, mert azok a kerület anyagi érdekeivel félő, hogy ellentétesek. A bizottsági ülésen ugyanis mindkét közbeszerzés esetében mind a nyílt eljárás választását, mind a meghívottak listájának kibővítését az MSZP-sek leszavazták.
Hajdu Flórián MSZP-s alpolgármester ezután konkrét cégneveket nem említve kritizálni kezdte a cégeket, melyeket mi javasoltunk. A dolog abszurd volt, hisz miért vizsgálták őket ( ha vizsgálták egyetlen éjszaka) ha eleve leszavazták a meghívásukat? Arra továbbra sem válaszolt, hogy a meghívott három-három cég végül is milyen elvek és konkrét kritériumok alapján került kiválasztásra, és hogy ugyan ki javasolta őket. (A bizottságban történtekről a jegyzőkönyv elkészülése után külön írok.)
Bihary Zoltán a Fidesz frakcióból szintén elmondta, hogy ők is egy közbeszerzési döntés megvétózását kérték, miután sem a nyílt eljárás kiírását, sem más általuk ajánlott cégek meghívását nem támogatta a Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság szocialista többsége.
Rozgonyi Zoltán alpolgármester fantasztikus tirádát mondott az átláthatóság fontosságáról, és a nyílt eljárások kiírása mellett érvelt. Öröm volt hallgatni.. De sajnos ez magas labda volt, hisz az MSZP jogosan emlegette fel, hogy "új idők, új erkölcsök", hiszen mint erről sokat írtam, az előző négy évben a közbeszerzések tökéletesen átláthatatlan módon működtek, ahol a döntéshozó egy személyben a polgármester volt, rendre haveri cégek kapták a melókat és a közbeszerzéseket rendre körüllengte a korrupció.
Megjegyeztem, hogy ez igaz, csak az szomorú hogy akkor az MSZP frakció mélyen hallgatott, pl. Hajdu Flórián épp akkor volt tag a Vagyonkezelő Zrt.felügyelőbizottságában, amikor a HBF kifizetések voltak, és a dolog annyíra kínos volt, hogy már két fideszes FB. tag is lemondott, eközben ő nem csak hogy feljelentést nem tett, de meg sem szólalt.
Hajdu MSZP-s alpolgi ezután finoman megfenyegette a Fideszt, kvázi azt mondva, hogy ha a Fidesz beleköp a levesükbe, sokat kötözködik, találnak ők elég ügyet az elmúlt négy évből, ami alapján büntetőügyeket kezdeményezhetnek.
Barta LMP-s képviselő a nemrég a Hunyadi iskola szigeteléséhez kiválasztott céget emlegette fel, miszerint ezek a cégek mindig együtt indulnak, és szerinte irtóra kartellszagú az eljárás.
Lévai MSZP-s képviselő joggal mondta, hogy a közbeszerzési tervben nem szerepel egyetlen intézményi felújítás sem, és ezt ő mint a Köznevelési Bizottság elnöke, és mint tanár nem tudja elfogadni, mindazonáltal a jobb a semminél elven ők támogatják.
Karácsony polgármester, aki a parázs vitában végig hallgatott zárszóként rámutatott, hogy a minden párt által elfogadott SzMSz alapján működünk, ezért vannak a közbeszerzések a Tulajdonosi Bizottságban, és ha ez nem tetszik, akkor változtassunk rajta. Nosza. A konkrét közbeszerzések megvétózását elutasította, tekintve, hogy a közbeszerzésekhez neki semmi köze, a döntés a Tulajdonosi Bizottságé. Gergő mióta 2010 óta az LMP-ből ismerem profi volt felelősség elhárításában, csakhogy most a végén úgyis neki kell a cégekkel megkötni a szerződéseket, és a botrányt is mint polgármester neki kell majd elvinnie. Én inkább óvatos lennék a helyében.
A közbeszerzési terv ezután a baloldal, az LMP és a Jobbik 12 szavazatával átment.