A Képviselő -testület az április 25-i ülésén, (éjjel fél 12 felé, érthetően szinte vita nélkül) megszavazta összességében hozzávetőleg másfél milliárd forint kikiáltási árú építési telek eladását. A konkrét előterjesztés itt olvasható.
A legabszurdabb módon az értékbecslések 2-300 oldalnyi anyagát a helyszínen osztották ki. Tehát elolvasni esetleg szakértőknek megmutatni nem volt mód. Az Angol utcai telkek kivételével az eladni tervezett többi területről, pl a nagy területű és értékű Nagy Lajos Király úti telkekről nem kaptunk térképet, de a képviselők nem tudták meg az előterjesztésből azt sem, hogy a telkekre milyen övezet besorolás, milyen szintterületi mutató vonatkozik, illetve, hogy mennyi lakás építhető rájuk. Mindez láthatóan nem zavarta a már nagyon menni akaró városatyákat.
Cím |
Az ingatlan jellege |
Hrsz |
Alapterület (m2) |
Angol u. 28. |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31797 |
1219 |
Egressy út 102 |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31801/1 |
653 |
Egressy út 102 |
kivett beépítetlen terület |
31801/3 |
575 |
Egressy út 102 |
kivett lakóház, udvar |
31801/2 |
357 |
Egressy út 102 |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31801/4 |
324 |
Egressy út 104. |
kivett, beépítetlen terület |
31800 |
1105 |
Angol u. 30. (Egressy út 106.) |
kivett ipartelep |
31788/18 |
1336 |
Nagy Lajos király útja 106. |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31765 |
1564 |
Nagy Lajos király útja 114. |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31761/2 |
1132 |
Nagy Lajos király útja 116. |
kivett lakóház, udvar, gazdasági épület |
31761/1 |
1141 |
Nagy Lajos király útja 120. |
kivett beépítetlen terület |
31759 |
2254 |
Nagy Lajos király útja 122. |
kivett beépítetlen terület |
31758 |
2241 |
Nagy Lajos király útja 124. |
kivett beépítetlen terület |
31757 |
2392 |
Kövér Lajos tér 14. |
kivett beépítetlen terület |
31870/4 |
412 |
Telepes u. 24. |
kivett gazdasági épület, udvar |
31116 |
1655 |
Mályva utca 7. |
kivett, beépítetlen terület |
39578/3 |
329 |
A telkek eladása ellen csak én és Ferdinandy István alpolgármester szólalt fel, illetve Harrach Péter is tartózkodott.
Véleményem szerint a telkek minden stratégiai hosszútávú tervezés nélküli eladása a jövő felélése, jelentős és visszafordíthatatlan kárt okoz Zuglónak. Mert:
1. A kerület még meglévő telkeinek legjavát egyszerre piacra dobó előterjesztés kizárólag fiskális szemléletű, a költségvetésbe betervezett összeg megszerzését nézi.
2. A jelenlegi nyomott árú piacon telkeket csak nagyon alacsony áron lehet eladni, az önkormányzat ezáltal igen jelentős, milliárdos nagyságrendű összeget veszít.
3. . A nagy mennyiségű építési telek eladása, mely 500 lakás megépítését tenné lehetővé ellentmond Zugló elfogadott TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓjának.
4. Jelenleg kis híján 5000 érvényes építési engedélyünk van kint, az így a jelenleg és a közeljövőben épülő lakásokhoz sincs meg a szükséges humán infrastruktúra, nincs elég bölcsődei, óvodai, iskolai férőhelyünk.
5. A befolyó pénz megcímkézetlen, az eddigi - előző ciklusukbeli nagy mennyiségű telek eladásokhoz hasonlóan - a befolyó összeg nyomtalanul fog eltűnni a kerületi költségvetésben.
Zugló hatályos Településfejlesztési Koncepciója1. A kerületben vissza kell fogni a tömeges, lakópark jellegű lakásépítést, mert:
a.) A csökkenő népességszám és lakásvásárlási igénnyel szemben a növekvő
lakáskínálat csökkenti azok piaci értékét a meglévő, régi lakások vonatkozásában is (eszköz: pl.: szabályozási paraméterek, különösen az építménymagasság, beépítési százalék, szintterületi mutató csökkentése,
b.) Alapellátás fejlesztési hozzájárulás bevezetése, stb. Zuglóban a jövőben nem
kívánatosak a lakópark jellegű lakásépítések és vissza kell fogni a tömeges, társasházi jellegű lakásépítéseket is.
c.) Nagyobb hangsúlyt, kellő ösztönzést kell biztosítani a meglévőlakásállomány
megújulásához, rekonstrukciójához (eszköz: parkolási rendelettel a személygépkocsik építési telken kívül történő elhelyezésének lehetővé tétele, parkolási férőhelyek építése, jelképes mértékű alapellátás fejlesztési hozzájárulás, stb.).
d.) Különös figyelmet kell fordítani Zugló építészeti értékeire, nemcsak az országos és fővárosi védettségű ingatlanok vonatkozásában, hanem a speciális szabályozást igénylő területeken, (eszköz: speciális szabályozás, helyi értékvédelemi rendelet, fővárosi, kerületi pályázati támogatások, stb.)
2. A várhatóan 120-130 ezer főt kitevő lakónépességszám állandósulásához meg kell határozni a jogszabályok által a kerület hatáskörébe utalt és az önként vállalt alapellátási feladtok körét, volumenét, rendeltetési egységszámát és egyéb jellemző értékeit. Ehhez figyelembe kell venni a nevelési-, oktatási intézmények, az egészségügyi létesítmények, a szociális ellátók, stb. feladataik kapcsán jelentkező igényeket és ehhez kell igazítani az intézményi férőhelyek számát. (terület biztosítás a KVSZ-ben).
3. A 2009. évi statisztikai adatok alapján (még nincs hivatalos frissebb adat) a kerületben minden ezer lakosra 429 adófizető személy jut. Az adófizetők nettó jövedelme a teljes lakos-számmal osztva – a gyerekeket, eltartottakat, nyugdíjasokat is ideszámítva – átlag 74.380 Ft/hó. Ebben nincs benne a vállalkozások osztaléka és az egyéb jövedelmek. (Ez az érték 2008-ban 75.910 Ft volt.) Ez azt jelenti, hogy várhatóan meg fog nőni az igény a bérlakások iránt. A társadalom szociális helyzetének függvényében a mobilitást nem a tulajdonban lévő lakások fogják biztosítani (amit adott esetben el kell adni, helyette újat venni), hanem a bérlakások, amelyek gyorsabban, könnyebben válthatók a kereseti, vagyoni helyzet függvényében. Az Önkormányzat működtethet, sőt bővíthet piaci alapon működőbérlakás hálózatot, kiegészítve személyre szóló, egyedi elbírálás alapján adható szociális támogatással kombinálva. A szabályozási tervnek területet kell biztosítania bérlakásépítéshez is.
4. A lakónépesség igényeinek biztosítása mellett szükséges a helyi intézményi, közigazgatási és egyéb ellátó funkciók minőségi, mennyiségi és területi felülvizsgálata. Célszerű a lakosság kerületen belüli foglalkoztatásához megfelelő munkahelyek biztosítása, az intézményi, városközponti, munkahelyi területek szabályozási terven történő meghatározásával.
5. A fővárossal együttműködve biztosítani kell a lakosság közép- és felső szintű tanulásának, kulturált szórakozási és művelődési lehetőségét pihenő- és sportolásra alkalmas területek kijelölésével, a meglévőlétesítmények maximális védelmével, megőrzésével. (eszköz: szabályozási terv)
6. Kiemelt figyelmet kell fordítani a jelentős turisztikai célforgalmat vonzó létesítményekre és azok kulturált üzemeltetésére. A fővárossal is együttműködve – a parkolási igények kielégítésével - vonzóvá kell tenni és ki kell használni a gyógy-idegenforgalom kerületünkben lévő kedvező adottságait.
7. A kerületi szabályozási tervben meg kell határozni azokat a városépítészeti, építészeti karaktereket, amelyek a jelenlegi térstruktúrához illeszkednek, az egyes útvonalak, területek jelentőségének megfelelő építési feltételek/elvárások megfogalmazásával, akár a jelenleg hatályos FSZKT módosításával.
8. Az önkormányzati vagyongazdálkodást segíteni kell azzal, hogy az ingatlangazdálkodási tervben jelölt, önkormányzati tulajdonú ingatlanok építési övezeti besorolását – amennyiben az egyéb, jogos magánérdeket nem sért – értékesítés előtt a szabályozási tervben kedvező paraméterekkel kell ellátni.
9. Zugló Önkormányzata kulturált városképi megjelenés igénye, a zavartalan gyalogos közlekedés biztosítása, a zöldfelületek megóvásának szem előtt tartása mellett, de az önkormányzati gazdasági érdekek feltétlen figyelembevételével, a közterületen elhelyezendő pavilonok számát, helyét, funkcióját és egységes, városképbe illő megjelenését szabályozni kell. Hasonló elvek alapján kell eljárni a reklám és hirdetőberendezések, cégérek kihelyezhetőségét, a reklámfelületek méretét és mértékét illetően is. Továbbra is tiltani kell az óriásplakátok elhelyezését, szigorúan fel kell lépni az engedély nélküli reklámok és reklám-hordozók zuglói jelenléte tekintetében. Törekedni kell arra, hogy Zugló közigazgatási területén a reklámfelületek 25 %-a bűnmegelőzési, közlekedésbiztonsági, egészség megőrzési és munkahely teremtési célokat szolgáljon.
10. Meg kell akadályozni a tömbbelsők zöldfelületeinek elépítését. (eszköz: szabályozási
előírások)
11. A kerületben - a Rákosrendező pályaudvar déli deltája és a Bosnyák tér kivételével -további, 6000 m2 bruttó kereskedelmi szintterületet meghaladó méretűbevásárló központ, kereskedelmi létesítmény nem helyezhető el. (eszköz: szabályozási előírások és terv)
12. A kerületben benzinkút a továbbiakban csak kapcsolt funkcióként, az egyes övezetekben, építési övezetekben meghatározott létesítménnyel együtt építhető, önálló épületben, telken nem."