Hogy működik egy önkormányzat?
Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban?
Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben.
Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom.
Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek.
A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon!
2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe.
Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk.
Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk.
Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel!
varnai.laszlo14@gmail.com
06 70 436 07 67
A fél hónappal ezelőtti (június 20-i) vihar Zugló kiszuglói, törökőri részét alaposan megtépázta, az Újvidék téren is kidöntött két fát, melyek összezúzták a játszótéri kerítést. A játszóteret ezért másnap lezárták.
Csakhogy a lezárás immár fél hónapja tart, a helyreállítás, eltakarítás csiga lassan halad, a kifelé álló, szúrós balesetveszélyes kerítésdarabokhoz eddig - fél hónap alatt - hozzá sem nyúltak, a fák összevágása, elszállítása is immel-ámmal történik. Az elmúlt két nap délelőttjén nem láttam embert a helyszínen dolgozni, bár valamicskét valamikor lehettek ott, mert valamiféle haladás történt.
A környékbeliek türelme kezd elfogyni, több felháborodott levelet kaptam, a nyári szünetben nagy szükség van a játszótérre. a Lakók nem értik, egy pár napos munkához miért kell fél hónap? Ezt én sem értem, ezért kérdéseket tettem fel a Városgazdálkodási Zrt. igazgatójának.
A tér állapota amúgy is szánalmas, a gazzal felvert botlatós focipálya, a felállítás után pár nappal eltörő hintaállvány... Nem csak az Újvidék tér elhanyagolt, a ciklus három és fél éve alatt egy közterületi focipályát sem sikerült lerekortánozni, egy játszótér sem esett át nagy felújításon, új építése pedig fel sem merült.
Az Újvidék teret kettéosztó úttest lezárásával évek óta kampányolnak, milliós EU-s pályázatokkal kommmunikálják, de a lezárás valójában nem történik meg. Erős a gyanúm, hogy az ezzel kampányolók is felismerték, hogy nem lenne sem praktikus, sem népszerű lépés, mert a forgalom az iskola és a téren lévő házak elé terelődne.
A június végi testületi ülésünk legszimbólikusabb döntése a Zugló Városközpont Kft. névhasználati kérelme volt.
A cég, a Bayer Construct Zrt, Balázs Attila NER milliárdos projektcége. A tulaj, a bekapzsult erdélyi, Balázs Attila Tiborcz vej üzlettársa, és hát abból ahogy az állam törvénykezéssel rendre kisegíti, végül 244 milliárdért megveszi, nincs kétség, a család áll a háttérben.
A cég immár két éve használja mindenféle engedély nélkül Zugló nevét. Az önkormányzat többször is határozatban szólította fel a céget a jogsértés megszüntetésére, melyet simán negligáltak. Van bőr a képükön, most beadták a hivatalos kérelmet is.
Tudnivaló, a cég az összes zuglói építési szabályzatot tudatosan megszegi, sokszorosan átlép minden beépítési mutatót és szabályt. Amint valamiféle módon kötelezzük őket pl. változtatási tilalommal, utca vagy telekalakítással a szabályok betartására rohannak a papához és másnap kormányrendelet jelenik meg, kiemelt beruházássá, rozsdaövezetté nyilvántva írják felül az önkormányzati rendeletet. A cég engedély nélkül használja az építkezést szegélyező közterületet, szállítja máshová a betont, építkezik éjszaka, porol, zajt csinál, egyszóval tökéletesen semmibe veszi a környéken élőket és a zuglói önkormányzatot. És ennek a minket semmibe vevő cégnek ki engedélyezné a kerület nevének használatát két év jogtalan használat után?
A zölddel jelöltek szavaztak a névhasználat engedélyezésére. Az előterjesztő polgármester és a komplett MSZP frakció szépen a fidesz képviselőivel karöltve támogatja a NER bizniszt. "Így ahogy vagytok", mondaná Makk Károly.
Jellemző, hogy a polgármester a médiamegszólalásaiban, lásd hatmillióért megvásárolt ATV műsoridő, HÍrklikk, stb. csak dicséri a projektet, gondosan nem említi meg a tüntetést (amin ő is több-kevesebb sikerrel felszólalt) , nem említi az épület Zuglóba nem illő méretét, a főépítész ellenvéleményét, stb. Csak dicséri a beruházást, nem fura?
Horváth Csaba fizetett interjúja az ATV-ben. Egyenes beszéd?
Az ATV-s szerződés (titkos (szóbeli) záradékában) láthatólag az is benne van, hogy a kerület ügyében más politikus, pl. az alpolgármesterek nem szólalhatnak meg, pl. a 244 milliárdos vásárlásról az "ellenzéki" médiák közül egyedül az ATV nem számolt be.
A többiek, egységesen NEM-mel utasítottuk el a bizarr, tovább megyek, elvtelen megalkuvást.
A Civilzugló Egyesület a kezdetektől elutasítja a túlépítést, az önkormányzati beruházás a "városközpont" funkcióiról helyi népszavazást tartanánk a legmegfelelőbbnek egy ilyen jelentőségű urbanisztikai, gazdasági döntésnél. Érveinket az október 1-i tüntetésen mondtam el.
A pártok 2020 novemberében még elvi támogatásukat adták a két együtt bemutatott, egy újságban reklámozott projekthez, a Bayer magánberuházásához és a polgármester által a Bayer tervezőcégével 40 millióért megrajzoltatott három az egyben városközpont épülethez. Szerveztünk lakossági fórumokat, tüntetést. Mára már minden politikai párt megértette - van amelyik tényleg, van aki csak politikai idomulásból - hogy a lakosok mit szeretnének és mit nem.
A névhasználat és a fővárossal kötött szerződés kapcsán hosszú vita volt az egész magán és akét éve habosított önkormányzati projektről, melyet ITT és a 41. napirendi pontnál lehet végignézni.
A polgármester a céggel Településrendezési Szerződést is kívánt kötni, ezt immár tán ötödször próbálja a testületen áterőltetni. Ezt ismét beterjesztette... majd ismét, ötödszörre levette napirendről. Nem vak ez a ló, csak bátor... Hiába ad ellentétes szakmai véleményt a főépítészi iroda, hiába tiltakoznak a koalíciós társai, hajrá, előre.
A polgármester beruházó céggel két éve egyedül tárgyal, nem vonja be még a koalíciós partnereket sem, és a minimum 300-350 milliárdos beruházás engedélyezésének ellentételezéseként egy "fantasztikus" 350 milliós ajánlattal sikerül visszatérnie. Ez 1 ezrelék. Szánalmas. Ha a cég a kerület közepének iszonyatos, a következő ötven évet meghatározó túlépítéséért, a Helyi Építési Szabályzat durva és önhatalmú átlépéséért cserébe kifizetné a tervezett önkormányzati városközpont épület 20-25 milliárdos bekerülési költségének a felét, az lenne kb. egy tárgyalóképes ajánlat.
A polgármesteri kommunikáció része, hogy a beruházó által 2019-ben aláírt háromoldalú szerződésben kötelezően vállalt közterületi beruházásokat, úttest, közvilágítás, csatornahálózat rendbe tételét is 10 milliárdos "adományként" állítja be. Csakhogy ezek a munkák a beruházó eredeti szerződésben vállalt kötelezettségei, hisz hát ő bontja fel a Csömöri, Bosnyák, Rákospatak utat, hogy a közműveket bevezesse, a hozzá kanyarodó sávokat kialakítsa.