Immár harmadik alkalommal rendezzük meg a Túr de Rákosrendezőt, a zuglói critical mass-t. A kerületi kerékpáros kritikus tömeg kitartóan - igaz egyre türelmetlenebbül - kéri, hogy a MÁV és a zuglói önkormányzat tegye kerékpárral balesetmentesen átjárhatóvá a rákosrendezői átkelőt, az önkormányzat építsen több kerékpárutat, és tartsa rendben, újítsa fel a a meglévőket.
Nem nagy kérések ezek, pár milliós tételek, miközben a MÁV-nál leginkább forint milliárdok mozdulnak. A zuglói önkormányzatnál, ha nem is milliárdok, de tiz milliók könnyedén repkednek, az előző testületi ülésen szavaztak meg 15 milliót a FIVOSZ támogatására, akik a kerületi fiatal vállalkozók számára csinálnak marketing kampányt, míg macska ivartalanításra 1,3 milliót adtak.
A hangzatos polgármesteri ígéret, miszerint, "Ha kell akár a saját polgármesteri keretemből is megépítem a kerékpárutat!", sajnos beváltatlan maradt, végül az MLSZ épített TAO pénzből a kerületnek egy semmilyen építészeti szabványnak meg nem felelő, 190 centi széles műkő járdát, egy sárga csíkkal a közepén. (gyalogosoknak előzni tilos?) Az már csak hab a tortán, hogyha kerékpárút, akkor miért a rázós térkőből van...? A járdák építése és karban tartása amúgy kötelező önkormányzati feladat. A kérésünk, hogy a járda mellett épüljön egy 2 méter széles kétirányú aszfalt kerékpárút.
A kerékpárosok számára hagyott 90 centi még egy bringásnak is kevés, nemhogy kettőnek. A kerékpárosok és a gyalogosok összeeresztése amúgy igencsak balesetveszélyes és felelőtlen elgondolás.
A következő 150 méter a MÁV-é, de ők a hagyományőrzés jegyében semmit sem változtattak, maradt a második világháborús időket idéző állapot, a szétlőtt állomásépületet korhűen töredezett macskakövekkel övezik. A MÁV sajtóosztálya tavaly ezt a választ adta:
A Civilzugló Egyesület által jelzett útátjáró aszfaltburkolatának állapota elsősorban a közúti gépjármű forgalom számára biztosítja a közlekedési lehetőséget. Az úttest Teleki Blanka úti szakaszán és azzal párhuzamosan kijelölt kerékpárút nincs. Az útátjárók aszfalt és kőburkolatának állapotát a vasúttársaság időszakonként megvizsgálja. Ha az ellenőrzések és vizsgálatok alapján szükségesnek tartják a javítást, akkor azt a MÁV beépíti a beruházási tervébe, ami jelenleg nem tartalmazza az átjáró felújítását. Ugyanakkor az átjáró átépítése része a Budapest-Nyugati pályaudvar elérhetését, a közlekedési feltételek javítását szolgáló un. Nyugati 1/a rekonstrukciós programnak, amely a 2014-20-as EU-s költségvetési időszakban megvalósítani tervezett projektekről szóló kormányhatározatban szerepel. A projekt megvalósítása során az átjáró is jelentősen megváltozna, a keresztezett vágányok száma is csökkenne. A főváros tervei között pedig szerepel az átjáró helyén egy felüljáró megépítése, melynek megvalósulását követően a szintbeni kereszteződés megszűnne.
Íme ilyen ma a fővárosban két városrészt összekötő járda és kerékpárút a XXI. században a MÁV elképzelésében, mely alapján ők nem tervezik a javítást.
A kerületi bringásokra amúgy is cudar idők járnak, a Városligetben a frissen elfogadott tájépítészeti tervében épp az Olof Palme sétányt tervezik megszüntetni. A ligetben nem sokat járhattak a tervezők, különben látták volna, hogy épp a főváros egyik legfontosabb kerékpáros sztrádáját kívánják ketté vágni.
A Tour de Rákosrendező május 29-én vasárnap 15 órakor az Örs vezér teréről indul. A Szentmihályi út és a Nagy Lajos király útja után petíciót adunk át a zuglói városházán, majd egy Hungária körúti forgalomlassítás után a Rákosrendezőn, a MÁV budapesti irodája előtt rendezünk egy kisebb performanszot.
A rendezvény idén a Városligetben ér véget, a KERTEM koncerttel várja a megfáradt bringásokat. Mindenkit, 6 éves kortól a saját bringás gyerkőcöket is, örömmel látunk!
A vonulást végig a rendőrség zárja és biztosítja.
Kedvcsinálónak a tavalyi tour filmje: