Csipkerózsika álmából felébredt a kisföldalatti végállomáshoz tervezett pláza projekt, három év után újra egyeztető tárgyalásra hívták a kerületi civileket és a különböző érdekelt hatóságokat, lendületből próbálván újra letolni a torkunkon azt, amit már oly sokszor elutasítottunk.
Újszülötteknek, friss, Zuglóban GPS-sel tájékozódó polgármestereknek, virtuálisan Herminamezőn lakó körzetes képviselőinknek (Kovács Balázs, Rátonyi Flóra) elmondom: a tervezett pláza, azaz annak elfogadható méretűre csökkentése volt a Civilzugló Egyesület 2008-as megalakulásának oka. Akkori csatáinkról lásd a honlapunkat.
Elmondható, sikerrel küzdöttünk az annó 55 méteresre tervezett és az akkori MSzP-SzDSz-es többség által makacsul támogatott beruházás ellen.
Érdemes megnézni az annak idején a Duna TV Talpaltnyi Zöld magazinjában vetített (általam készített) riportfilmet, mert pontosan összefoglalja az itt lakók aggodalmait.
A polgármesteri hivatal 2009-ben kérésünkre egy közvélemény kutatást is készíttetett, mely 500 környékbeli lakó véleményét kérte ki, e kutatás alátámasztotta a civilek véleményét. (szolgáltatóház igen, bevásárlóközpont nem) A beruházói terv aztán valamelyest finomodott, az 55 méterből lett 30, a monstrum cipősdoboz helyett két épületet terveztek, középre került egy kis zöldfelület, de a beépíteni tervezett négyzetméter még mindig a többszöröse az általunk elfogadhatónak, illetve a közlekedésre, árufeltöltésre máig nem tudtak elfogadható megoldást javasolni. (elárulom: nincs)
Akit elragadna a látvány annak elárulom: a 3D tervező program a legárnyékosabb helyre is egy gombnyomással rajzol füvet és tesz közvetlenül a födémre 30 éves fát : ) Tehát a pontosság kedvéért: az épületek többsége 30 méteres párkány magasságú (azaz a tető, gépészet, liftek, légkondik,stb. erre még plusz 2-5 m)A tervezett parkolóházba 400P+R és 700 a pláza vásárlói számára kialakított férőhely lenne a 7 + 4 földalatti szinten. A pláza 20-25.000 négyzetméter kereskedelmi területet és még 20-25.000 négyzetméternyi egyéb funkciót, a tervek szerint irodaházat és szállodát fogadna be. A beruházó kalkulációi szerint az épület naponta 27 ezer embert és 9000 gépjárművet vonzana!!! A május 10-i tárgyalásra kiküldött ZKSZT módosítási kérelembe láthatóan semmi nem került be a civilek és a különböző hivatalok eddigi egyeztetéseken elmondott észrevételeiből, sőt több ponton jelentős visszalépés történt. Mintha süketek lennének, vagy hülyék, bár azt hiszem leginkább minket néznek hülyének.
Emiatt aztán nem csoda, a megjelent civil egyesületek képviselői, mind a hivatalok nagyon erős kritikával illették a beruházást. Elsőként is tolmácsoltam a Herminamező Polgári Köre elhalasztási kérelmét, az állami főépítész azt kérte, hogy az egyeztetés most ne záruljon le, mert több egyesület nem tudott megjelenni, ezt elfogadták.
Az országos főépítész hölgy kezdte a sort és bár szakmai nyelven, de meglepően kritikus volt. A cég nem tudja megindokolni miért kéri a ZKSZT módosítást, mire alapozza OTÉK paraméterek csökkentését, pl. a 40% zöldterületről 30%-ra, miért emelnénk meg a beépítés mértékét 40%-ról 50%-ra? (A tervező válasza: mert a beruházónak ez könnyebbség. )
Tudni kell, 2010 végén az önkormányzat (már az új testület) elutasította a kötelező parkolószám 50%-os csökkentésének kérelmét. A beruházó pedig akkor ennek reményében tervezett ekkora monstrumot, furamód, ehhez képest az épület tömege most mégsem csökkent.
A BKK képviselője a közlekedési terveket találták kidolgozatlannak. Hosszú távon az intermodiális csomópont a Rákosrendezőhöz, a Nagy Lajos meghosszabításához kerül, odaviszik a földalattit, a 3-as villamost, akkor minek ide pláza, P+R, azaz autókat vonzó parkolóház?
A Zöldövezet Egyesület levelében elmondta, a tervben a már egyszer konszenzussal elfogadott 3000m2-es zöldterülethez képest csak 2500 szerepel, ez visszalépés. Azt hogy a zöldövezet helyét most rá sem rajzolták a tervre, továbbá, mint a főépítész asszony kiszúrta, nem talajszintre, hanem a földszintre jelölik, turpisságot sejtet.
A Levegő Munkacsoport , a Zöld Gyűrű, a Védegylet képviselői az egész beruházás szükségességét és ezen a telken a kivitelezhetőségét megkérdőjelezték. Elismerésüket fejezve ki a tervezőknek a lehetetlen feladatért, de azt javasolták, az önkormányzat semmiféle ZKSZT módosítást ne engedjen.
Én elmondtam, a cég tervezőit úgy tűnik a kerületi főépítész nem tájékoztatta arról, hogy az önkori azóta elfogadott egy új ZKSZT-t, amiben, és az elfogadott Településfejlesztési Koncepcióban konkrétan az szerepel, hogy új 6000 m2-nél nagyobb kereskedelmi létesítményt nem engedünk (kivéve a MUNDO és ha az M3 vasúti háromszögbe kerül). Ezt kinyomtattam és kiosztottam.
Zugló hatályos településrendezési koncepciója
11. A kerületben - a Rákosrendező pályaudvar déli deltája és a Bosnyák tér kivételével -további, 6000 m2 bruttó kereskedelmi szintterületet meghaladó méretű bevásárló központ, kereskedelmi létesítmény nem helyezhető el.
Elmondtam nekik, kár, hogy a beruházó nem tette tiszteletét, mert ők, - ha a lecserélt tervezők nem is - tudhatnák, hogy az egyesületeink tisztán és évekkel ezelőtt megmondták, nem általában ellenezzük, hiszen szakmai paraméterekkel is elmondtuk mit tartunk elfogadhatónak, és értsék meg visszahozhatják akárhányszor, összemutyizhatnak a polgármesterrel, főépítésszel, bárkivel, annál nagyobbat nem fogunk engedni. Be kell látniuk, hiába volt olcsó, (Hagyó BKV-tól 500 millióért 6 hektár) rossz, a terveiknek alkalmatlan telket szereztek meg.
Végezetül a főépítész hosszan érvelt a pláza mellett, relativizálta a számokat (benne maradhat a 30 méteres magasság, mert úgysem építhet akkorát, stb.) ezt elég keményen helyre tettem, mondtam, hogy döntse el kit képvisel.