Rendkívüli testületi ülést hívtak össze december 23-ára. Az egyetlen napirendi pont a november végén a folyószámla keretünkre felvett félmilliárd+ hitel működési hitellé alakítása, ugyanis így ez az összeg hipsz-hopsz hozzácsapható az állami adósság átvállaláshoz. Azt meg a pirézek fizetik vissza. Vagy mi?
Részlet az előterjesztésből:
Képviselő-testület döntése alapján 2013 június 28-tól 2013. december 31-ig terjedő időszakra vonatkozóan 800 millió forint keretösszegben folyószámla hitelszerződés került megkötésre az OTP Bank Nyrt-vel, mint az Önkormányzat számlavezető bankjával. A hitelszerződés 2013. december 31-én lejár.
A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló törvény rendelkezései értelmében lehetőség van arra, hogy az Önkormányzat folyószámlahitelének 2013. december 5. napján fennálló, vagy ha a 2013 december 20-i záró folyószámlahitel állomány ennél alacsonyabb, akkor azon összegű fennálló hiteltartozását 2014. december 31-ei lejáratú működési hitellé alakítsa át.
Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló törvény rendelkezései szerint ezen összeg vonatkozásában az önkormányzat adósságkonszolidációban vesz részt.
Ennek értelmében a létrejött hitelszerződés olymódon kerül módosításra, hogy a szerződés szerinti 800 millió forintból 550.163.100,- forint összeg működési hitellé alakul, melynek lejárata 2014.12.31.
A zuglói önkormányzatban hosszú évtizedek óta most fordul elő először, hogy elismerik működési hiánya van, folyamatos cashflow, azaz likviditási problémák vannak. A bevétel oldalon négy milliárdos ingatlaneladással tervezett és tizedében sem teljesülő költségvetés már rég felborulóban van, a fél milliárdos folyószámla hitelt a novemberi, decemberi bérfizetéshez (mely egyetlen hónapban több mint 300 millió forint és járulékai) kellett felvenni.
Teszik ezt annak ellenére, hogy az újabb eladósodás megakadályozása érdekében a kormány, az új Önkormányzati Törvényben (Ötv) a működési hitel felvételre vonatkozóan taxatív tiltást vezetett be: „A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető.” Írja a törvény.
Mindezek fényében különösen abszurd, hogy az önkormányzat sosem látott pénzosztogatásba kezdett. A kerület közel 25 ezer nyugdíjasa (199.500 forintos nyugdíjig bezárólag !) tehát majd az összes nyugdíjas fejenként 3000 forintos Erzsébet utalványt kapott, ajándék mozijegyet kapnak a 18 évesek, 20.000 forintot az újszülöttek. Mindezen kampányszagú osztogatás hozzávetőleg 100 millió forintba kerül.
Ezenkívül ezerszámra osztja a polgármester az ajándék csomagokat (melynek költségkerete ismeretlen a testület előtt) a nyugdíjas otthonokban, klubokban. Költség nem számít, lényeg a vastaps, az újraválasztás.
Az egy hónap alatt keletkezett fél milliárdos költségvetési lyukkal nem zavartatván magukat, A Zuglói Lapok friss kampánymellékletében a "Felelős gazdálkodással", "Zugló pénzügyi helyzetének stabilizálásával" büszkélkednek, azaz tudatosan hazudnak a zuglóiaknak. Amúgy a Zuglói média, az egész propaganda gépezet is kb. 100 millióval többet visz el, mint régen.
Ez a fél milliárdos összeg működésre, azaz a Pr-re ment el, ellentétben a 2008-as kötvénnyel, melyet legalább beruházásokra, intézmény felújításra költöttek. (amúgy az intézmény felújítások, amikkel most dicsekszenek ebből, a "gazszoclibek" által felvett 5 milliárdos kötvényből lett finanszírozva, és melyből 2010 végén még 2,9 milliárd volt meg, ez mára 1,4 milliárdra apadt)
Ha az állami adósságátvállalás nincs, úgy borul fel a költségvetés mint a huzat. Ide vezet, ha a polgármester többet foglakozik az azeri látogatásokkal, és utána a magyarázkodással mint a kerülettel, a költségvetéssel, ha fontosabb a szavazat vásárlás, mint a kerület likviditása, ha az "utánam az özönvíz " mentalitással a kerület pénzéből a saját választási kampányát bonyolítja.
Mit aggódok - mondták - átvállalta az állam. Melyik? A magyar. Aha. De hát annak tartozásait ugyanúgy mi magyar adófizetők fizetjük, nem?
Unortodox adósság-konszolidáció a javából.