A csütörtöki Testületi Ülésen tárgyaljuk a kötvény kibocsátást. Egy ekkora méretű hitel felvétele - mert nevezzük nevén a gyereket, ez nem más mint hitelfelvétel - 2031-ig adósítaná el a kerületet. Évi 250-350 milliót kell visszafizetni és természetesen ezzel párhuzamosan nyögjük majd a 2008-ban kibocsátott 5 milliárdos CHF alapú kötvény törlesztését és kamatait is, (jelenleg 8,2 milliárd forint a hitel és a kamat értéke) melyek évi 400 millió körüli terhet jelentenek és 2028-al futnak ki. A kapott táblázatban persze jól nem adták össze a két kötvény törlesztését. Megjegyzendő a 2008-as kötvény nagy része már elfogyott, de lényeges dolgot nem tud felmutatni a kerület. Azokat a kisebb nagyobb felújításokat, karbantartásokat végzik belőle, amik a normál állagmegóváshoz, intézményi működéshez szükségesek. A kibocsátott az 5-ből ülünk még kb. 1 milliárdon, ez is jelzi, hogy nincsenek kidolgozva olyan projektek, amikre költeni lehetne.
Az egész kalkuláció amúgy már most nem áll meg, hisz 292 forintos Euró árfolyammal számol, miközben az euró feltehetően valahol 310, de lehet hogy 350 forint lesz igen hamarosan.
Érdemes megfigyelni a kapott "Fejlesztési célok" táblázat komolyságát. Nincs az a magánember, akinek egy ilyen táblázatra akár egy vasat is adna bármely bank. Mint tegnap az alpolgármester jelezte napi likviditási problémák vannak, tehát a pénz valójában a működésre, a pazarló napi gazdálkodás fedezeteként szolgál. ( pl. szintén csütörtökön szavaznak majd az erdélyi Hunyad egyházi parókiájának felújítására adunk 1.5 milliót. )
Megjegyzendő, az egész hitelfelvétel természetesen szöges ellentétben áll a Fidesz adósság csökkentő, és különösen a kormány adósság elleni harc szólamaival.
A kötvény ötletét leszavazta a Pénzügyi Bizottság. A Fideszes képviselők fele semmilyen gombot nem volt hajlandó megnyomni.
Még tán érdemes felhívni a figyelmet a kisebb lódításra az elején. A 2011-es költségvetési vitában a kötvény kibocsátás lehetőségét fogadták el, de nem döntöttek a kibocsátásról, mint ahogy ezt most a z előterjesztés állítja.
A kibocsátók a visszafizetés elkezdésekor, 2016-ban már árkon-bokron túl lesznek, míg a kerület marad itt minden fejlesztéstől elvágva, hisz a lakói évtizedekig nyöghetik a dzsentri módra jegyzett és elköltött milliárdokat.
Nyilvános ülésen tárgyalandó
a Képviselő-testület 2011. november 17-ei ülésére
Tisztelt Képviselő-testület!
Tárgy: Javaslat Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata 2011 évi költségvetéséről szóló 12/2011 (III.11.) önkormányzati rendeletében külső forrásból származóan jóváhagyott összesen 5,5 milliárd Ft összegű kötvény kibocsátásának végrehajtására, a kötvényforrás felhasználási céljainak meghatározására
I. Előzmények
Az Önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló, Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2011 (III.11.) önkormányzati rendelete alapján a Képviselő-testület a fejlesztési (felhalmozási és/vagy felújítási) céljai megvalósítása érdekében 5,5 milliárd Ft összegben új önkormányzati kötvény kibocsátásáról döntött.
A Képviselő-testület döntésének megfelelően ez év júliusában összesen 10, Magyarországon önkormányzati kötvény kibocsátási referenciával rendelkező pénzintézetet kértünk fel ajánlattételre. Néhány ajánlattevő kérése alapján az ajánlattételi határidő meghosszabbításra került ugyan, azonban ezen határidőig (2011.09.07.) sem érkezett sem indikatív, sem kötelező érvényű ajánlat egyik pénzintézettől sem.
Az ajánlattevők részéről az ajánlattételi határidőig feltett kérdések, jelzések, illetve kérések alapján megállapítható, hogy az ajánlattétel elmaradása több tényező együttes hatásának eredménye, úgy, mint:
- a hosszú távú, 20 éves futamidejű kötvénykibocsátás - alapvetően a kialakult pénz- és tőkepiaci helyzet miatt - több ajánlattevő részéről ma már nem preferált az önkormányzati körben,
- a pénzintézetek nagy várakozással figyelik az önkormányzati szektor átalakításának folyamatát, a vonatkozó jogszabályok módosítását,
- általánosságban 1-1,3 milliárd HUF érték feletti kötvénykibocsátásnál - a többségi külföldi tulajdonban lévő bankok esetében – ez a döntés már a külföldi vezetőség hatáskörébe tartozik, mely pl. az ajánlattételi folyamatot is lassítja,
- a gazdasági válság kialakulását, majd elmélyülését követően ma már ezt a fajta forrásfinanszírozást több pénzintézet kizárólag egyéb biztosíték (pl.: azonnali inkasszó lehetőségének biztosítása, forgalomképes ingatlanvagyon) nyújtása mellett hajlandó csak vállalni,
- az Önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló rendelete nem rögzíti konkrétan a tervezett kötvénykibocsátás felhasználási céljait és annak évenkénti ütemeit, melyet szükséges legalább főbb célkitűzésenként meghatározni.
Mindezek ismeretében, figyelemmel a Képviselő-testület által az idei évi költségvetésben az elkövetkező két évre vonatkozóan is jóváhagyott „gördülő” tervezésre, a fejlesztési célú kötvény felhasználására vonatkozó javaslatot a határozat 1.sz. mellékleteként terjesztem a Képviselő-testület elé.
A határozat 2.sz. melléklete tartalmazza az Önkormányzat jelenlegi (2/a) és az új kötvény kibocsátását követő (2/b) adósságszolgálatának alakulását.
A Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló 2010. évi CLIII. törvény 2011. január 2-ai hatállyal módosította, kiegészítette a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 92/A. §-át. Az új szabályozás – a 92/A.§. (2) bekezdés rendelkezése - szerint amennyiben az önkormányzat éven túli hitelt vesz fel vagy kötvényt bocsát ki, a Képviselő-testület köteles előzetesen könyvvizsgálót megbízni és a könyvvizsgáló köteles a tervezett kötelezettségvállalással kapcsolatos szakmai véleményét a Képviselő-testülettel ismertetni. Az előzetes véleményről a Képviselő-testület a pénzügyi szolgáltatást nyújtó pénzintézetet köteles tájékoztatni.
A kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségvállalásról szóló könyvvizsgálói véleményt a határozat 3.sz. melléklete tartalmazza.
II. Bizottsági vélemények
________________________________________________________________________
Az előterjesztést a Pénzügyi Bizottság tárgyalja meg. A bizottság véleményét a bizottság elnöke a Képviselő-testületi ülésen ismerteti.
III. Határozati javaslat
________________________________________________________________________
1. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete 2011-2013. években megvalósítandó fejlesztési céljai finanszírozása érdekében összességében 5,5 milliárd HUF vagy 5,5 milliárd HUF-nak megfelelő EUR értékű zártkörű kötvény(eke)t bocsát ki. A kötvény(ek) futamideje 20 év, a türelmi idő 5 év.
Határidő: 2011. december 31.
Felelős: Dr. Papcsák Ferenc polgármester
2. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testület az 1. pontban meghatározott maximalizált összegben történő zártkörű kötvénykibocsátás(ok)ra az ajánlattétel, illetve a részajánlat tétel lehetőségét az alábbiak szerint biztosítja:
a) egy összegben 5,5 Mrd HUF, illetve HUF-nak megfelelő EUR alapú kötvény („Zugló fejlesztéséért
b) 1,5 Mrd HUF, illetve HUF-nak megfelelő EUR alapú kötvény („Zugló fejlesztéséért 2011./A” kötvény)
c) 1,5 Mrd HUF, illetve HUF-nak megfelelő EUR alapú kötvény („Zugló fejlesztéséért 2011./B” kötvény)
d) 1,2 Mrd HUF, illetve HUF-nak megfelelő EUR alapú kötvény („Zugló fejlesztéséért 2011./C” kötvény)
e) 1,3 Mrd HUF, illetve HUF-nak megfelelő EUR alapú kötvény („Zugló fejlesztéséért 2011./D” kötvény)
Határidő: 2011. december 31.
Felelős: Dr. Papcsák Ferenc polgármester
3. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a jelen határozatban foglalt kötvénykibocsátásból származó forrás felhasználási céljait és évenkénti ütemeit az 1. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
Határidő: 2011. december 31.
Felelős: Dr. Papcsák Ferenc polgármester
4. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat adósságszolgálatának alakulását a 2/a-2/b.sz. mellékletben foglaltak szerint tudomásul veszi.
Határidő: 2011. november 17.
Felelős: Dr. Papcsák Ferenc polgármester
5. Budapest Főváros XIV. Kerület Zugló Önkormányzata Képviselő-testülete a megbízott könyvvizsgálónak a kötvénykibocsátással, mint tervezett kötelezettségvállalással kapcsolatos szakmai véleményét a 3.sz. mellékletben foglaltak szerint tudomásul veszi.
Határidő: 2011. november 17.
Felelős: Dr. Papcsák Ferenc polgármester
A határozathozatal a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 92/A. § (2) bekezdése értelmében minősített szótöbbséget igényel.
Budapest, 2011. november 09.
Dr. Papcsák Ferenc
polgármester
A „Zugló fejlesztéséért
előzetesen tervezett fejlesztési célú felhasználása
Adatok e Ft-ban
Fejlesztési cél megnevezése | Kötvény forrás 2011. év | Kötvény –forrás 2012. év | Kötvény-forrás 2013. év |
Intézmények átfogó teljes felújítása, beruházása | 500.000.000- | ||
Nem lakás céljára szolgáló helyiségek felújítása | 500.000.000.- | 1.000.000.000.- | |
Intézmények energiaracionalizáló felújítása, beruházása | 2.500.000.000.- | ||
Bosnyák téri piac teljes felújítása | 1.000.000.000.- | ||
Összesen: | 500.000.000.- | 500.000.000.- | 4.500.000.000.- |
A 2011-2013. évre várható felhasználás összesen: 5.500.000 ezer Ft |