A zuglói önkormányzat költségvetését még az idén meg akarják szavaztatni. A választási évi költségvetésben azonban irreális számok vannak. A kiadási oldal elszállt: a 31,7 milliárdos igényt az önkormányzati cégeink csillapíthatatlan éhsége, a megháromszorozott szociális kiadások, a politikai szavazatvásárló döntések és egyre növekvő klientúra következménye.
A valós bevétel, kb. 25 milliárd és az igények közti 6 milliárdos különbség matematikai ellensúlyozását egy irreális "felhalmozási bevétellel", 3,9 milliárdnyi ingatlan értékesítésével próbálják elérni. A bevételek közé könnyed mozdulattal beírtak még 1 milliárdnyi, majd - ha már lúd legyen kövér - polgármesteri módosítóval még egy, azaz összesen 2 milliárd forint megtakarítást. Mindenféle alábontás nélkül. Ezt a megtakarítást júniusig, - azaz a választás után kell abszolválni. Íme a zuglói pénzügyi modell.Csodálkoznék, ha sikerülne.
A költségvetést író szakma meglehetős kritikusan áll a most letett költségvetéshez, (jellemzően a zuglói költségvetést tucatnyi éve készítő pénzügyes hölgy ki is lépett) egyértelműen is fogalmaznak benne, pl. gazdasági társaságaink igényeit taglaló résznél:
Mint látják, a feneketlen pénzfelszívás legfőbb felelőse a Zuglói Városgazdálkodási Zrt, mely a 2015-ös év 2,6 milliárdjához képest 2017-ben már 3,9 milliárd forintot költött el. És ebben az összegben nincsenek benne a nagy intézményi felújítások és a választási évre időzített 1,3 milliárdnyi látványberuházások, parképítések. A megemelkedett költésért leginkább a közterület fenntartás 450 millióról 1,4 milliárdra emelt kerete áll. Szóljon, aki úgy érzi, meglátszik Zugló közterületein, parkjain a több mint háromszoros ráfordítás!
Az önkormányzati cégek létszám változását most kértem ki, tudtommal mindegyik növekedett, az tény, hogy a hivatalé jelentősen fölfelé változott. A 2014-es 212 főhöz képest immár 306 fő "dolgozik" , azaz van jelen a polgármesteri hivatalban. 2015-benkineveztek sportfőtanácsadót, stratégiai, környezetvédelmi tanácsadót, tucatnyi sajtósunk, kommunikációsunk és rendezvényszervezőnk, idén negyedik alpolgármestert neveztek ki, (önmagában évi 15 milliós kiadás) hármuk alá külön-külön kabinet, a negyedik alpolgármester munkaköre a szervezeti egységekből sem derül ki,. Vannak busásan megfizetett közbeszerzési tanácsadóink, számlás átláthatósági biztosunk, sporttanácsadónk 200-200 ezerért és még ki tudja, hol mindenhol folyik ki a pénz.
A szociális kiadások is több, mint a háromszorosukra emelkedtek. Van minimáljövedelem és nyugdíjas fűtéstámogatás.
A Bevételi oldalon súlyos hiány mutatkozik. A főbb okok:
Az önkormányzati helységeinknek, bolthelyiségek, raktárak, stb. csupán 46%-a van kiadva, a többi üresen áll. Természetesen az üresen állók költségeit, közös költséget, rezsit eközben persze fizetjük. A bérleti díjak beszedése sem túl sikeres, tavaly 880 milliós kintlevőséget írtak le egyetlen szavazással.
A 2400 önkormányzati lakás bérleti díját, - bár határozat van róla - három éve nem rendezik, nem tekintették át, múltkor kiderült, hogy egy 40m2-es komfortos lakásért valaki a rendszerváltás óta havi 990 Ft-ot fizet. A lakások 90%-a szociálisként van kiadva, de a lakásokban lakók rászorultságát, valós jövedelmét tán sosem nézték. Azaz a többi 110 ezer zuglói fedezi a bennük lakók költségét. A bérlemények közös költségeit még mindig az önkormányzat fizeti, 2014-ben pedig döntöttünk az áthárításról, ez évi 350 milliós kiadással jár. Hogy mennyi lakbér jön be nem tudjuk, de hallomások szerint az önkormányzat kintlevősége a lakás és helyiség bérleményeknél összességében eléri az 1, 6 milliárd forintot!
A parkolás, melynek bevezetésekor sok száz milliós nyereséget ígértek a költségvetés szerint 2018-ban 51 milliós veszteséget fog termelni. A közlekedési káoszt és kellemetlenséget, amit okozott nehéz forintosítani. Bár a kerület bukik, van aki jól jár, ahogy az a fura közbeszerzés után megjósolható volt, az ellenőrző és üzemeltető cégek elviszik a teljes bevételt.
Ott sem spórolunk, ahol könnyen lehetne. A 2017-es közbeszerzési tervbe bekerült, de nem valósult meg - mint annyi más fontos határozatunk - hogy az önkormányzati épületek áram beszerzését megközbeszereztetjük a szabadpiacon. Most én nyújtottam be előterjesztést, hogy 2018-ban az áram és gáz elektronikus árlejtéses közbeszereztetéssel történjen. Jellemzően senki még csak megbecsülni sem tudta a hivatalban, hogy mekkora gáz és áram rezsije van az önkormányzat hozzávetőleg 70 épületének. Jellemzően más, felelősebben vezetett önkormányzatok már hosszú évek óta túl vannak ezen a minden beruházás nélkül elérhető akár 20%-os rezsicsökkentést hozó procedúrán.
A bevételek és a kiadási igények közti 5 milliárdos tátongó lyukat részben a 3,953.650.000 Ft felhalmozási bevétellel egyensúlyozták ki. Hogy ez mennyire irreális, azt legjobban az előző évek teljesítései mutatják meg. 2017-re 2.105 milliárdnyi ingatlan eladással számoltak, de - szerencsére - csak 121 millió teljesült.
2016-ban már 445 millióért adtak el ingatlant, tehát a vagyon felélése folyamatos. (megjegyzendő, a 2017-es büdzsé egyensúlyban tartásában jelentősen segített, hogy egyszeri bevételként eladták a kerület rendszerváltás óta meglévő és osztalékot fizető OTP 450 milliót érő részvénypakettjét)
Idén határozatot hoztak, hogy a 2400 önkormányzati lakásból 232 lakás értékesíthető, tegnap a Tulajdonosi bizottság nyolc lakás eladásáról döntött, jellemzően hatot egy befektető cég vett meg. Az egyéb helyiségek eladása is folyamatos, sőt az ingatlangazdálkodási koncepció és jegyzői felhívás ellenében döntöttek egy kiadott, azaz folyamatosan pénzt hozó bérleményünk eladásáról is. Ezt a döntést a polgármester kérésemre felfüggesztette.
A vagyonvesztés veszélyére még a hivatalos Könyvvizsgáló jelentés is felhívja a figyelmet:
A költségvetés egyenlegének számszaki kiegyensúlyozásának új, karácsonyi találmánya lett egy "megtakarítás sor" létrehozása. ide minden bontás nélkül beírtak, 1, majd most már 2 milliárdot.
Kértem, hogy a költségvetés elfogadása előtt készítsenek el és terjesszenek a Képviselő-testület elé egy intézkedési tervet, mely gazdasági társaságonként, feladatkörönként lebontja, hol mennyit szándékoznak megspórolni. Persze kérdés, akkor miért nem eleve ezekkel a számokkal tervezik a költségvetést?
Ebből is látni menyire komoly a megtakarítási szándék, és mennyire fiktív az egész költségvetés. A lényeg, hogy el legyen fogadva.
A megtakarítási elvárások komolyan vételére nézve árulkodó, hogy a költségvetés elfogadását követően kerül majd elénk két, a költségvetésbe be nem tervezett jelentős kiadással járó előterjesztés. Az egyik Szabó Rebeka P(M)-es alpolgármesteré, mely a szociális kiadásokat újabb 49 millió forinttal emelné meg, és egy MSZP-s javaslat, mely a zuglói nyugdíjasoknak húsvét alkalmából 5-5000 Ft-ot osztana szét, erre 15 milliót szánnak, de a valóságban (ha a papcsáki, hasonlóan választási évben osztott Erzsébet utalványt felvevő 18 ezer szépkorúval számolunk) akár 90 millióba is kerülhet. Utánuk az özönvíz.