LEGALIZÁLTÁK A PIACOT, - írja az index.
Ez nem piac, ez csak pár ember, aki itt cserekereskedelmet folytat. - mondta ma Pető György, a FÖRI igazgatója.
4 négyzetméter, mérje ki magának!
Legális piac nem is lehetne, mert arra engedélyt, mint azt az 55/2009. számú a vásárokról, a piacokról szóló kormány rendelet kimondja a kerületi önkormányzat, a jegyző adja ki. De ilyen engedélyt senki nem kért a zuglói jegyzőtől. A linkelt rendelet idevágó legfontosabb paragrafusa ugyanis:
4. § (1)14 A Kormány a Kertv. 6/A. §-a és 6/G. § c) pontja, valamint e rendelkezésekkel összefüggésben a Kertv. 9. § (1), (4) és (5) bekezdése tekintetében kereskedelmi hatóságként, továbbá a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Szolgtv.) tekintetében a szolgáltatás felügyeletét ellátó hatóságként a vásár, a piac, a helyi piac, valamint a bevásárlóközpont helye szerinti települési, Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi főjegyzőt jelöli ki.:
Nem, nem a FÖRI vezetője, nem is a főpolgármester, sőt nem is a főváros bármely bizottsága, hanem a kerületi jegyző adja ki az engedélyt.
De ez nem piac. - állította Pető úr.
Nem tudom, ha az alábbi meghatározások szerint a helyszínen látottak nem egy használtcikk piac képét mutatták, akkor mi lehetett? Néha olyan érzésem van, mintha a NER-ben valamiféle újbeszél kezdene elterjedni, minden szó értelme megváltozott, azt hiszem ideje egy Magyar - unortodox magyar szótárra szert tenni.
c) állandó vásár, illetve piac: a b)pontban meghatározott időtartamot meghaladó ideig működő értékesítési forma, értékesítési hely, ideértve az ugyanazon helyszínen, nyitva tartása szerint csak meghatározott napokon és meghatározott időben, de rendszeresen működő vásárt, piacot is, ide nem értve a nagybani piaci tevékenységet;
d) használtcikk-vásár, illetve -piac: olyan helyi jellegű, általában időszaki értékesítési hely, ahol az eredeti célra még rendeltetésszerűen használható terméket (használt cikk) árusítanak;
(2)10 Az üzemeltetőnek a vásár, piac, illetve bevásárlóközpont működése idején, a vásár, piac, illetve bevásárlóközpont helyszínén rendelkeznie kell a vásár, piac, illetve a bevásárlóközpont üzemeltetésére való jogosultságot igazoló irattal, dokumentumokkal vagy ezen iratok, dokumentumok másolatával. Amennyiben az eredeti iratok, dokumentumok a helyszínen nem állnak rendelkezésre, az üzemeltető köteles az eredeti iratokat, dokumentumokat az ellenőrzést végző hatóság felhívására öt napon belül bemutatni.
(3)11 Az egyidejűleg 300 főnél nagyobb befogadó képességű vásár, piac, bevásárlóközpont, továbbá a szabadtéren tartott vásár, piac esetében, amennyiben az egyidejűleg résztvevők létszáma az 1000 főt várhatóan meghaladja, a vásár, piac, bevásárlóközpont üzemeltetője köteles az emberek életét, egészségét és környezetét, anyagi értékeit súlyosan veszélyeztető vagy károsító esemény bekövetkeztére vonatkozó biztonsági tervet készíteni. Ha a vásár, piac biztonságát veszély fenyegeti, az üzemeltető a vásár, piac működését felfüggeszti.
Miután az "ez piac, ez nem piac" vitát skippeltük, Pető Györggyel, a helyettesével és, Kovács Balázs ex alpolgármesterrel, ligetügyi tanácsnokkal bejártuk a most több mint ezer árussal rendelkező területet. (Távolról Szeretem Zuglót polgármesterünk tán Kirgizisztánban biciklizik.)
- Kordonokkal kijelöltük hol árusíthatnak, Toi-toi vécéket hoztunk, 15 rendezővel rendet tudunk tartani, megakadályztuk a kaotikus parkolást, asztalt nem használhatnak, és mindenki csak 4 négyzetméterre pakolhat... és a legtöbben összeszedik maguk után a szemetet. - büszkélkedett Pető úr a sikeres szabályozással.
- A piac kétségkívül rendezettebb képet mutat az előző három hónaphoz képest. - Ismertem el.
- Itt lenne a futókör, jegyeztem meg... de ha itt a piac hétvégenként, akkor nem csak futni nem lehet, a szombat, vasárnap a sportpályák lényegében nem használhatóak. Ezt elismerték.
Abban megegyeztünk, hogy a piacra mind kínálati, mind keresleti oldalról igény van, a betiltás lényegében sehová sem vezet, kergethetjük a városban körbe az árusokat. Abban is megegyeztünk, hogy a piac számára a Városliget nem a legalkalmasabb hely. Én a Teleki Blanka utat javasoltam, melyet elismerésre méltóan gyakorlatias módon egyből meg is néztünk.
Hogy innen hogyan tovább, ez a legkevésbé rajtam múlik.
Azért azon a főváros vezetői helyében elgondolkoznék, hogyha most megengedik, hogy 1000 árus áruljon minden területfoglalás, helypénz fizetés nélkül, akkor milyen jogon fognak ezentúl bárki mástól bárhol Budapesten közterület-foglalási pénzt szedni? Hát bolond lesz bárki is fizetni. És ha egy bolhapiacon egy parkban lehet vadiúj gáztűzhelyet árulni, hogy lehet ezentúl egy normális kereskedőt bolt bérlésre, adófizetésre, garanciális javításra, stb. rábírni?