Előszó
2024 végén két új kínai repülőgép is lencsevégre lett kapva és egyből megindult a találgatás mik ezek, vagy simán csak kijelentették, hogy íme, ezek a kínai 6. generációs vadászgépek. Tegyük tisztába, hogy ez a „generációzás” honnan is jött, mi a története, mik a korlátai, illetve, hogy lehet-e alkalmazni a két új kínai repülőeszközre.
Generációs besorolás, tőmondatokban
Bár nincs hivatalos szempontrendszer, ettől függetlenül azért létezik egy nagyjából egységes szemlélet, ami műszaki és evolúciós szempontból koherens. A következő összefoglaló kis túlzással csak tőmondatos, de akit bővebben érdekel a téma, a csatornán két, egyenként 4-4 részes videó sorozat foglalkozik a vadászgépek és honi légvédelmi vadászgépek fejlődésének történetével a II. világháború utáni időszaktól napjainkig. Link a videó alatti leírásban és a jobb felső sarokban.[1] A tömör összefoglalás csak arra szorítkozik, hogy mi volt a cél és ahhoz milyen fejlesztések jelentek meg az egy, majd többfeladatos vadászgépeken. A klasszikus generációs besorolás nem alkalmazható, a honi légvédelmi vadászgépekre.
0 és 1. generáció
A II. világháború végén és a közvetlenül utána gyártott vadászgépeken jelent a gázturbinás sugárhajtómű. A cél a repülési teljesítmény növelése volt, nagyobb csúcssebesség és emelkedő képessége elérése még akkor is, ha ez akkor bizonyos hátrányokkal is járt.
A fajlagos teljesítmény sűrűsége már a korai gázturbináknak is a benzinmotorok felett volt, viszont nagyon rossz dinamikus viselkedéssel bírtak. Lassan pörögtek fel, a gázkart csak óvatosan lehetett kezelni. A nagy teljesítmény nagy fogyasztással is járt, ezért a sugárhajtóműves vadászok hatósugara sokáig elmaradt a benzinmotoros II. világháborús vadászgépek mögött.
Mennyivel volt izmosabb a gázturbina? A Me-109G-6 benzinmotorja nagyjából akkora tömegű volt, mint egy MiG-15 sugárhajtóműve, kb. 700 kg, még picit nehezebb is volt. A német légcsavaros vadászgép csúcssebessége nagy magasságban kicsivel 650 km/h volt, addig a 30%-kal a nehezebb MiG-15 képes volt elérni az 1100 km/h csúcssebességet. A fejlődés gyors volt, a Me-262 még két hajtóművel is csak az 850 km/h sebességet érte el, alig 3-4 évvel később a vadászgépek már átlépték az 1000 km/h csúcssebességet.
Az első sugárhajtású vadászgépek voltak német Me-262, az angol Gloster Meteor vagy az amerikai P-80 Shooting Star. A II. Világháborúban, vagy rögtön az után elkészült vadászgépeket véleményem szerint 0. generációsnak is lehet hívni. Aerodinamikailag sok közülük semmi újat nem tartalmazott, csak az erőforrás lett eltérő. Ilyen volt például a P-80 vagy a II. világháború utáni F-84 Thunderjet, a Jak-15 és a Gloster Meteor is, ezek mind egyenesszárnyú konstrukciók voltak.
A Me-262 előremutatóbb volt nyilazott szárnyával és axiális gázturbinájával, míg a többi kortárs vadászgép radiális gázturbinával volt tervezve. A háborús körülmények között már használható volt a német jetvadász, de emiatt se teljesítményben, se minőségben nem említhető a II. világháború után gyártott vadászgépekkel, a gyártás minősége pocsék volt, élttartama lényegében a 0-hoz tendált.
Az első generáció közös jellemzője, hogy a műszerezés és fegyverzet lényegében nem tért a II. világháborúra jellemző színvonaltól. Radarral nem rendelkeztek, legfeljebb céltávolságmérő volt a gépekben. A tűzfegyverek eredményesebb használatát primitív mechanikus vagy elektromechanikus ballisztikai számológép segíthette, de még ez sem volt általános. Az első generáció lényegében kétféle gázturbina típus, a radiális és axiális versenyéről és az aerodinamikai újtervezésről szólt.
2. generáció
Mi volt a 2. generációnál a cél? Felsejlettek a szuperszonikus csapásmérők, de már a szubszonikusak is a hangsebesség közelében repültek. Emiatt lényegében hangsebesség felett kellett üldözni őket a sikeres elfogáshoz nagy magasságban. Az éjszakai célleküzdési képesség kötelezővé vált, mert atombombával támadó bombázó mindig elég pontos volt, hogy egy kisebb várost vagy csapatösszevonást elpusztítson.
Mi volt szükséges a célhoz?
A 2. generációs vadászgépek első hullámát az amerikai F-100 Super Sabre és szovjet MiG-19 képviselték, a generáció végét MiG-21, az English Electric Lighning, Mirage III és a híres, hírhed F-104 Starfigher jelentették.
Az előző generációt abban múlták felül, hogy nagyobb sebességű célokat voltak képesek elfogni, akár légiharc-rakétával is, de még mindig csak a hátsó féllégtérből, viszont akár éjszaka is. A korábbi vadászgépeknél számottevően jobban gyorsultak és emelkedtek, ami sok régebbi vadászgépet eleve esélytelenné tett az ellenük való légi-harcban.
3. generáció
A harmadik generációnál a 2. generációban megjelent képességek továbbfejlesztése volt a cél. Nagyobb hasznos teher azonos csúcssebesség mellett, illetve a szemből támadás képesség megteremtése. Nagysebeségű, kb. 1,3-1,5 Mach sebesség feletti célnál annak mögé fordulása és onnan támadása olyan nehéz, hogy az szinte már kivitelezhetetlen. Mi volt ehhez szükséges?
A generáció csúcskategóriája az F-4 Phantom II család volt, de ide sorolható a MiG-23M család, a Mirage F.1 és a Svéd Viggen is. Az F-4 vadászépet leszámítva jellemzően egy repülőgép családnak volt tisztán vadászgép és csapásmérő feladatokra tervezett dedikált változata is. A Mirage F.1, Viggen és a MiG-23 is ilyen volt. Ettől függetlenül a vadászgépek is képesek voltak csapásmérő fegyverek alkalmazására, ami akár irányított is lehetett, de a csapásmérő képességben magasabb szintet képviseltek a dedikált csapásmérő változatok. A harmadik generációs vadászgépek repülési teljesítménye inkább csak stagnált, a további növelése a sebességnek értelmetlen volt. Viszont a vadászgépek mondhatni okosabbak lettek.
4. generáció
A 4. generáció hajtóerejét a vietnámi légiharcok tapasztalatai jelentették. A várakozásokkal szemben az 1. generációs szubszonikus MiG-17-esek többször is győzelmet arattak manőverező légiharcban a 3. generáció nyugati csúcstípusával, az F-4-essel szemben. Így az Egyesült Államokban fektették le a generációt meghatározó irányelveket, amit több kevesebb sikerrel követtek aztán szerte a világban. A közeli manőverező légiharc képesség fejlesztése volt az elsődleges, minden más csak az után következett. Mi az, ami újdonság volt?
Az összes 4. generációs vadászgép többfeladatosnak volt tervezve csapásmérő képességgel is, azonban ezt az F-14 és F-15 alap változatainál nem használták ki, pedig az utóbbi mindig is képes lett volna csapásmérésre, lásd az erről szóló anyagot a linken.[6] Ellenben az F-16-nál igen hamar és zajosan kiaknázták azt, lásd az Opera hadműveletről szóló anyagban.
A 4. generációs szovjet vadászok, a MiG-29 és Szu-27 majd egy évtizedes késéssel érkeztek. Generációs előrelépést aerodinamikai kialakításuk és repülési teljesítményük jelentette. Manőverező légi harcban a két új szovjet vadász teljesítmény-paraméterei szinte minden téren egyenrangúak az amerikai gépekével. Azonban a lokátor térképező üzemmódjának hiánya és a kabin ergonómiában nem volt számottevő fejlődés. Az egyedüli vitathatatlan előnyük a nagy oldalszög eltérítéssel indítható R-73 rakéta volt a sisakcélzónak hála.
A 4. generációs vadászgépek alapvetően manőverező légiharcra, és a jóval magasabb színvonalú látóhatáron túli légharc képességre fókuszáltak, és ezeket az akadályokat sikerrel is vették. Pár kivétel volt csak ez alól. Az F-16 nem rendelkezett látóhatáron túli légiharc képességgel, mert eredetileg az AIM-120 AMRAAM, aktív radarvezérlésű rakétával érte azt volna el, de az csak 1992-ben állt hadrendbe. Az F-14A változat repülési teljesítménye manőverező légiharcban számottevően gyengébb volt, mint a többi 4. generációs vadászgépé a TF30 hajtóműve miatt.
Hidegháború utáni korszak
A hidegháború végével sok ország a 4. generációs vadászgépek korszerűsítése vagy azok továbbfejlesztett és gyártásban maradó változatainak beszerzése mellett döntött teljesen új vadászgépek kifejlesztése helyett. Emiatt jelent meg és terjedt el a 4+ és úgy kb. 10 évvel később a 4++ generációs jelölés. Mit takar a plusz jel?
A 4++ generációnál mit takar a további pluszjel? Lényegében az eredetileg csak 5. generációs vadászgépek számára kifejlesztett berendezések egy részének integrálása történt meg.
A 4+ és 4++ generációba tartozott változattól függően a Super Hornet, a Eurofigther Typoon, a Rafale vagy a Gripen és az összes korábbi gyártású, de eltérő mértékben korszerűsített vadászgép, az F-15/16/18 trióból, amik ezeket megkapták. Egy orosz, kínai és japán gyártású vadászgépek is ide tartoznak.
5. generáció
Az ötödik generáció alapjai még a hidegháború végére nyúlnak vissza, de hadrendbe csak sokkal a hidegháború vége után állt az első ilyen vadászgép, ami az F-22 Raptor 2005 végén. Második az F-35. Ezt a kettőt leszámítva csak a kínai J-20 vadászgépet gyártották eddig nagy számban, ami jó eséllyel ide sorolható. Mi volt az elvárás ezeknél?
Az 5. generációs vadászgépek lopakodó képessége lényegében megszüntette a nagy hatótávolságú légvédelmi-rakéta rendszerek területvédelmi képességét. Az 5. generációs vadászgépek közepes és nagy magasságban is repülhetnek akár a legkorszerűbb légvédelmi rendszerek jelenléte esetén is adott estben, mert azok észlelési és megsemmisítési távolsága a töredékükre zuhan vissza a névleges maximumhoz képest. Akár a tizedére is Az ukrán-orosz háború bebizonyította, hogy a területvédelemre alkalmas légvédelmi rakéta-rendszerek mennyire lekorlátozzák a nem lopakodó repülőgépek alkalmazhatóságát. Ilyen például az Sz-300, lásd az erről szóló bemutatót a csatornán.[8]
A korábbi vadászgépekkel szemben is domináns fölénnyel bírnak, hiszen nagyon nehéz nyomon követni az új vadászgépeket. Az F-22 hatalmas tolóerejének köszönhetően képes számottevő ideig 1,5 Mach feletti sebességgel repülni utánégető használata nélkül, ez a szupercirkálás. A marketing dumákkal ellentétben csak lopakodó vadászgép képes erre, mert a lopakodó kialakítás miatt belső fegyvertérrel rendelkeznek, ezért hullámellenállásuk töredéke a hagyományos vadászgépeknek.
Problémák a generációs besorolással
Mi a probléma a generációs besorolással? Vegyük példának hidegháborús MiG-21BISz vadászgépet. Csak azért, mert jobb lokátora, új légiharc-rakétája volt, és speciális hajtómű üzemmódja, a sok régről örökölt korlátja mellett generációs ugrást jelentett egy MF vagy PF változathoz képest nagy általánosságban? Nem, csak kitolta a generáció korlátait, de ettől még nem lett képes szembetámadásra és manőverező légiharcban közelében nem volt a repülési teljesítménye egy valódi 4. generációs vadászgéphez képest. De a MiG-21BISz legalább új gyártású volt.
Legyen hidegháború utáni példa is, a MiG-21 LanceR, család.[9] Ez a MiG-21MF vadászgép korszerűsített változatait takarja. Ezek ’90-es évek eleji F-16C kabinhoz hasonlóval bírnak. A Lancer egy változata képessé vált precíziós csapásérése lézervezérlésű bombákkal, autonóm módon, célmegjelölő konténerrel. Látótávolságon túli légiharc képességet nem kaptak, de sisakdisplay-jel is rendelkeznek és integrálták az R-73 rakétát is, amivel a MiG-29-cel azonos nagy oldalszög indítási képességgel is rendelkezik. Az indiai MiG-21BISon, a BISz korszerűsített változata az orosz R-77 légiharc-rakétával és új lokátorával már látóhatáron túli légiharc képességgel is bír.
Na, akkor most ezek MiG-21 változatok hányadik generációsak az ős F-13 változathoz képest? Egyes képességeik, pl. a repülési teljesítményük abszolút értékben alig változott. Ellenben a lézervezérlésű bomba autonóm használata meg olyan képesség, amit az F-16 család is csak a hidegháború után kapott meg és csak a korszerűsített vagy új gyártású változatai. Egy alapvetően 2. generációs sárkány bír olyan képességgel, amivel még az első 4. generációs vadászgépek sem...
Ősrégi nyugati gép is kapott ilyen mértékű ráncfelvarrást. Például a török F-4E Terminator 2020 avionikája a 2000-es évek eleji F-16C gépekkel teszi egyenértékűvé, de az F-4 repülési teljesítménye 3. generációs. Hová és hogyan kéne besorolni ezt?
Ugyanilyen problémás az amerikai AV-8B Harrier II kategorizálása, amit sokan vadászgépnek hívnak. Továbbfejlesztett változatában van radar sőt, AIM-120 AMRAAM rakétával látótávolságon túli légiharc képessége is. Csak éppen a repülőgép típusjelzésében az „A” az „attack” vagyis csapásmérő feladatkört jelez. Sőt, a típus szubszonikus, tehát még a 2. generáció belépő szintű kritériumának sem felel meg.
Szerintem érződik a probléma. A hidegháború legvégén és poszt hidegháborús korszakban olyan durván kitolták egyes 20-30-40 éves platformok képességeit korszerűsítéssel, ahol rendszer darabjaira esik. Mert 20 évvel később érkező gépek egyes képességei megvalósíthatók voltak a sokkal korábbiakon is, hála a digitális technika fejlődésének.
Célravezetőbb a vadászgépeket alapvető tulajdonságaik szerint jellemezni és azt osztályozni aszerint, hogy azok melyik generációra jellemzők. Na, próbáljuk meg akkor ezt az új kínai repülőgépekkel is.
Új kínai repülőgép, hányadik generációs…?
Az eddigiekből érthető, hogy amikor a generációs szám ugrott egyet, ott a képességnövekedés harcászatilag nemhogy szabad szemmel látható, hanem egyesen szakadékot jelenthetett egyes harci helyzetekben. Na, akkor mitől is 6. generációs bármelyik új kínai technológiai demonstrátor pusztán az ismert képanyagot nézve? Mi olyat tud, amit egy 5. generációs vadászgép nem...?
Ezek alapján miért tették rá a címkét lényegében egy rövid videó alapján, hogy ez egy kínai 6. generációs vadászgép? Semmi alapja nincs a kijelentésnek. Meg, hogy vadászgép...? Mert még az is kérdéses, hogy vadászgép-e a hatalmas mérete miatt. Méretre inkább bombázó-rakétahordozó csapásmérőnek tűnik.
A korábbi vadászgép generációknál MINDIG látható vagy érthető volt, hogy mitől lehet oda tenni az eggyel nagyobb számot, vagy egy-két „+” jelet a negyedik generációnál. Itt egész egyszerűen nem látszik ez. Csak azért, mert valami máshogy néz ki, még nem jelent generációs ugrást. Az F-18 Hornet hasonlít külsőre az F-16-ra? Nem. De ettől a Hornet nem volt generációs ugrás az F-16-hoz képest. Egyszerűen csak más volt. Hiába variaszárnyas a MiG-23M és nem a variaszárnyas a Mirage F.1, attól nem volt valami megfejthetetlen csoda a MiG. Az új kínai vadászgépről, már ha az egyáltalán az, annyi jelenthető ki, hogy máshogy néz ki és meglepően nagy.
Ráadásul amit látunk lehet, hogy csak technológiai demonstrátor vagy prototípus. A harci repülőgépek fejlesztése során számtalan demonstrátor repülőgép készült, amit végül nem követett sorozatgyártás. Emlékszünk az előre nyilazott szárnyú X-29-re, a 3D tolóerő-vektorált X-31-re, vagy a Szuhoj Sz-47-re, esetleg a MiG-29 OVT-re? A maguk idejében ezeket is nagyban körbetáncolta a média, mégse fejlődött ki belőlük sorozatgyártott típus. Hogy ezekből a repülőgépből lesz egyáltalán bármilyen harci gép, az egyáltalán nem biztos...
Közreműködők
A Patreon és Donably felületek elérhetősége az extra tartalomhoz és támogatásához.
https://www.patreon.com/militavia
https://www.donably.com/militavia-katonai-repules-legvedelem
[1] https://www.youtube.com/watch?v=dxCobgxnGFI&list=PLmQkiHcyAFsXCs1whgR9I4ETUE-QobvLP
[2] https://youtu.be/OFJ-W7LcpYs
[3] https://youtu.be/gJxi-NYbPWU
[4] https://youtu.be/QbOfWpd9Ngc
[5] https://www.youtube.com/watch?v=Aq5HXTGUHGI
[6] https://youtu.be/sJ2ZklRBYc8
[7] https://youtu.be/65-Z8NyKmiQ
[8] https://youtu.be/9ewEvtERU5s https://youtu.be/bTaUHNbO4FY
[9] http://jetplanes.blog.hu/2017/10/02/_minek_a_trabantba_szines_display_hat_ezert