HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 123 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

A zuglói költségvetés elnapolása, és ami mögötte van

2016.02.28. 19:34 varnai

Mivel a polgármester nem talált tizenkét képviselőt, aki támogatta volna a költségvetését, ezért, bár vitáztunk róla, hogy kínos a kudarcot elkerülje, elnapoltatta a költségvetés végszavazását. Ezzel párhuzamosan -  nincs gombnyomás, nincs jutalom elven -   levette a napirendről a Szervezeti Működési Szabályzat, a Közbeszerzési szabályzat, a milliárdos parkolási beruházásos és a Személyi kérdések napirendi pontokat is. Kár, mert ezek rendbetétele - természetesen a kerület után -  leginkább az ő érdeke.

Maradt a patthelyzet, a konfliktus kerülése. A  (sikertelen) háttéralkudozás miatt egy órával később kezdődő testületi ülésen a fontos döntések helyett semmire se jó politikai nyilatkozatokról folyt kivonulós, asztalcsapkodós vita.

Diktatórikus, egyeztetések nélküli, nem Zuglót, hanem párérdekeket szolgáló (hogy melyik pártét, nem mondta) költségvetés ez, mely a körzetek, intézmények szükségleteire nem reagál, és mely annyira rossz, hogy a Szocialista Párt nem is ad be módosítókat, mert teljesen új költségvetést kell készíteni.  E dörgedelmes tartalmú proklamációt olvasta fel Sógor László a Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság elnökeként és  mind a három bizottságban, melynek tagja. A költségvetést és az azt összerakó jegyzőt még ennél is keményebben ostorozta Hajdu Flórián alpolgármester, és a többi szocialista képviselő is. A polgármester válasza: aki a jegyzőt támadja, az őt támadja, és akkor gondolkodjon el, akar-e az alpolgármesteri székben ülni. Merész fenyegetés két képviselői szavazattal és egy 1%-os párttal a háta mögött.

A vitában megszólaló képviselők mind felemlegették, hogy az intézményi tárgyalásokra nem lettek meghívva, hogy a körzeteik számtalan szükséges fejlesztése kimaradt a költségvetésből. Valóban, a 24  milliárdos főösszegű költségvetésről nem volt egyeztetés, a Civilzuglóval legalábbis biztos nem egyeztettek, de rákérdeztem, Hajdu és Rozgonyi alpolgármesterrel sem.Tavaly a frissen felálló testülettel, az idő hiányával indokolták a diktátumszerű költségvetést, de idén ez az érv természetesen már nem elfogadható.

Én mindenesetre a január folyamán többször, írásban is kértem a polgármestert, tartsunk többpárti egyeztetést a főbb számokról, a prioritásokról. Válasz nem érkezett. A vitában a polgármester ennek ellenére azt állította, hogy három hónapos egyeztetés előzte meg a költségvetést. Nem tudom kivel, formális politikai megbeszélés bizonyosan nem volt. Tehát vagy egy egyszemélyes polgármesteri-jegyzői költségvetést látunk, vagy a szocik nem mondanak igazat.

Hasonlóan példa nélküli volt és jogos felháborodásra adott okot, hogy az intézmények költségvetési tárgyalásaira, melyeken a képviselők az elmúlt két évtizedben rendre részt vettek, most nem kaptunk meghívást, sőt csak utólag tudtuk meg, hogy az már le is zajlott. (E tárgyalásokon való részvétel azért hasznos a képviselőknek, mert nyolcvan óvodánk, bölcsődénk, iskolánk, rendelőink műszaki és dologi igényeiről az igazgatóktól kapunk egy átfogó képet, azaz a kéréseket össze tudjuk vetni a hivatal jóváhagyott számaival. )

Számomra az volt a legdöbbenetesebb, hogy a költségvetést úgy rakták össze, hogy abból simán kihagytak képviselő-testületi határozatokkal elfogadott konkrét tételeket. És itt-nem "csipp-csupp" pár milliós tételekről beszélek.  A 2015. szeptember 17-én (123-867-2015 sorszámon) elfogadott Intézmény és Közterület Stratégia 2015-2019 dokumentum és annak megvalósításához szükséges pénzügyi fedezet biztosítása határozatban 2016-ra vonatkozóan 850 millió szerepel az ingatlan állomány felújítására, míg 2.280 millió a forgalomképtelen ingatlan állomány vonatkozásában. (azaz a parkok, utak, közterületek felújítására). Bár a polgármester a vitában azt állította, hogy a költségvetés 2 milliárd forintnyi beruházást tartalmaz, de ez nem volt igaz. A nevesített intézmény felújításoknál 360 millió, az orvosi rendelőkre 50, az önkormányzati házakra 89 millió, és céltartalékként még 100-100 millió szerepelt. 

A könyvvizsgálói jelentés szintén felrótta több testületi határozat kihagyását, és szükséges feltételként a 2015-ös költségvetés negyedik negyedéves módosításának elfogadását. A 2015-ös költségvetési módosító és annak könyvvizsgálói jelentése rámutatott, (ahogy annak idején mondtam) ,  hogy a tavalyi költségvetés mekkora, milliárdos fiktív számokkal volt kitömve. A költségvetés csak sorra elmaradó beruházások miatt nem borult fel.

A könyvvizsgáló az ingatlanjaink 2,3 milliárdos összegben betervezett eladása kapcsán jogosan figyelmeztet a vagyonfelélés veszélyére. Én a Papcsák korszakban sem támogattam, hogy eladjuk a "családi ezüstöt" az utolsó, 230-250 millió forintnyi OTP részvény pakettünket, és hogy a kerület összes még megmaradt telkét, ingatlanját lazán felsorolják az eladandók között. 

A költségvetést amúgy mind a nyolc bizottságban minden oldal leszavazta, de mint azt tavalyról tudjuk, ettől még a pártok - igen következetesen - simán meg is szavazhatják a tesületin, akár egyetlen szám megváltoztatása nélkül is.

A testületi ülésen a szocialisták idén a tavalyinál még nagyobb drámát adtak elő.  Azonban  a kemény ellenzékiség, mely tőlük eleve fura hisz ők vezetik a költségvetésért felelő gazdasági kabinetet, a kritikák valamelyest álságosak lehettek, mivelhogy az egész szerda este és csütörtök reggel másról sem szólt, mint hogy ígéreteket és fenyegetést kombinálva a kabineten, a polgármesteren át gyakoroltak rám nyomást, hogy szavazzam meg a költségvetést,  mivel már csak egy szavazat hiányzik a szükséges 12-höz, a minimális többséghez.

Tehát a szocik, az LMP és a Jobbik állítólag megszavazta volna - ha igaz. Ezzel párhuzamosan a polgármester a Fidesszel, az LMP-vel és velünk is tárgyalt, hogy amennyiben a koalíciós partner szocialista párt mégsem támogatná a költségvetést, akkor B megoldásként az velünk kerüljön elfogadásra. Azaz a két oldallal, és a kicsikkel feltehetőleg egyszerre, párhuzamosan egyezkedett. Ez az Oszd meg és uralkodj! , a két "nagy" egymással revolverezése eddig sikerrel járt,  Ez a politika sokszor a kerület számára is hasznos és szükséges  volt, hiszen ezáltal sikerült sok MSZP-s vadhajtásokat is kordában tartania,  visszametszenie, mind személyi mind gazdasági kérdésekben. E libikókázást használva egyre több funkciót sikerült maga alá, a hivatalba húznia,  bevinnie a hivatalba a médiát, létrehozni a főmérnökséget,  de ez a hintapolitika most megdőlni látszik.

A költségvetéssel azonban a legfőbb baj nem a számai, a léte, vagy nem léte,  hanem hogy benne rejlő milliárdos tételeket ki és milyen formában, milyen kontroll mellett tudja elkölteni. Nem véletlenül került napirendre az Szervezeti Működési Szabályzat, a Közbeszerzési Szabályzat, és a Vagyonrendelet, mi több az enigmatikus Személyi kérdések is.

Az elmúlt egy év működését látva úgy tűnik, nem csak számomra bizonyosodott be, hogy a  2014 végén az Összefogás és a Fidesz, meg a másik két kis párt kifizetésével összekalapált "Költséges kiegyezés" összeomlott. 2015-ben a közbeszerzések fele elmaradt, többet érvényteleníteni kellett, az MSZP által dominált Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság leszerepelt,  a hatásköreit átlépve hozott fura közbeszerzési döntéseket  ijesztően nagy összegekben. A vezetésük alatt álló Városgazdálkodási Zrt működése zuglói jó szokás szerint átláthatatlan. A hivatal és a Városgazdálkodási Zrt, illetve a Cserepes Kft. és a Sport Kft közt folyamatos a hatásköri villongás, keresztbe tevés,  a párhuzamosságok, a kabinet a cselekvést kommunikácós lufikkal próbálja pótolni. A bizalom elfogyott.

Én beruházás párti vagyok, támogatnám, hogy a költségvetés akár dupla ennyi intézményi felújítást, beruházást tartalmazzon, (a nem kötelező feladatok, a kft-ink, rendezvényeink, hivatali és kft.-s létszámok rovására) de azt, hogy azt EZ a Tulajdonosi bizottság EZZEL a közbeszerzési szabályzattal költse el, azt a 2015-ös Közbeszerzési beszámolót látva nem merném megkockáztatni. Azt, hogy az Összefogás koalíció elmúlt egy éve korántsem volt sikeres, eredményes, hogy  változásra van szükség, maga a polgármester is jól tudja.

Most, a költségvetés elfogadása jó alkalom lehetne, hogy változtassunk, hogy rendbe tegyük a dolgokat, de kétség kívül ehhez politikai és emberi bátorság kell. A polgármesternek előbb-utóbb döntenie kell, mert a kerületnek ez a helyben járás, patthelyzet a legrosszabb, a beruházások sorra elmaradnak, a pénzeket reprezentációra, a pártok holdudvarának kifizetésére, a növekvő apparátus megetetésére használjuk. Négy évig nem lehet túlélésre, megúszásra játszani.

És a döntéseket, a beruházások elmaradását nem pótolja a Ligetről, létminimumról, előválasztásról szóló TV szereplés, ellenzéki tüntetéseken szónoklás, facebook celebség, a koszorúzások, 100, 90, 80, 60... éves nyugdíjasok ünnepélyes polgármesteri köszöntése. Zuglóban láttunk már négy évig húzódó bénultságát, vagyonfelélést, cirkuszt, Weinek korszakot, nem kérünk belőle, a kerületnek ez árt, a helyben járásnál még a testület feloszlatása is jobb.

Én a közösen megbeszélt négy változtatást elengedhetetlennek tartom a rég halogatott beruházások elkezdéséhez,  a hosszútávú, szabályos, a korrupciót lehetetlenné tevő működéshez. 

1. A bizottságok összetételének tükröznie kell a Képviselő-testület összetételét. Hogy csak a legfontosabbat említsem, megmagyarázhatatlan, hogy a száz milliós eladásokról , bérbeadásokról, közbeszerzésekről döntő Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottságban 7 MSZP-s képviselő dönt, míg az ellenzéket 3 Fideszes, 1 Jobbikos képviseli, miközben a Képviselő-testületben az MSZP jelenleg 7 képviselőt ad, a PM kettőt, a Fidesz 9-et, míg a "kicsikre" a választók 27%-a szavazott. 

2. Tegyük rendbe a közbeszerzési szabályzatot, a nagyobb döntések kerüljenek a testülethez, a szakértőt pályáztassuk. Csak nyílt közbeszerzést írhassanak ki, mert a meghívásos pályáztatás a korrupció melegágya.

3. A nagyobb vagyoneladások és helyiség-bérbeadások kerüljenek a Képviselő-testület hatáskörébe.

4. Belelátás a Városgazdálkodási Zrt működésébe. A cég és a hivatal közötti hatásköri kettősségek, viszály kerüljön feloldásra.

A polgármester végül (nem tudom kivel egyeztetve)most szerdára napolta a költségvetés és a többi fontos előterjesztés tárgyalását. A költségvetés tárgyalására a törvény 45 napot ad, tehát nem lenne törvényi okunk a kapkodásra. Hogy e rövid idő, három és fél munkanap alatt sikerül-e átírni a költségvetést és megállapodni a fenti jelentős érdeksérelmekkel járó ügyekben én erősen kétlem.

A testület, miután a lényegi döntéseket elnapolta este hatig vitázott teljesen értelmetlen politikai nyilatkozatokat rágva, eddig Zuglóban nem látott kivonulásokkal, kisebb kiabálással, ügyrendi cirkuszolással, jegyzői feljelentéssel fenyegetőzéssel tarkítva.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr528425468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.