HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 123 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Az iskolák szétdarabolása - mi lesz ebből?

2012.10.07. 13:42 varnai

Még két és fél hónap és életbe lép az új köznevelési törvény.

A változások a küszöbön állnak, de hogy működött a közoktatás eddig? És ami fontosabb, hogy fog az oktatás ezentúl kinézni a gyakorlatban itt a kerületben, például egy általános iskola napi működésében?  

 Eddig  a kerületi oktatásért az  adott önkormányzat, az Oktatási Osztály / jelenleg csoport / felelt. Ezek a köztisztviselők rutinos  profik, jól ismerik a kerületi iskolákat, azok vezetőivel napi,  sokszor évtizedes kapcsolatban vannak, ismerik minden iskola erényeit, hátrányait, személyi viszonyait, gyerek állományukat, az iskolák oktatási és  infrastruktúrális szűk keresztmetszeteit, fejlesztési terveit. Ez a tudás a hátteréül szolgált -  már ha hallgattak rá - a képviselő-testületi döntéseknek.

Az iskolákban dolgozók bérét, legyenek azok rendes vagy óraadó  tanárok, a létszám negyedét kitevő  technikai személyzet, gondnok, fűtő, portás, iskola titkár, gazdasági vezető vagy az ide-oda is tartozó pl. szabadidő szervezők, könyvtárosok mind az önkormányzat fizette, konkrétan a kerületi Gazdasági Ellátó Szolgálat , a GESZ intézte. Itt is évek alatt kialakult napi rutin és kapcsolat  a suliban lévő gazdaságisok és a GESZ-nél lévő adott munkatárs között.  

A GESZ együtt bérszámfejtette a kötelező órákat és a mindenféle  nem kötelező feladatokat végzőkét, a tanároknak a különböző szakkörök, különórák után járó pénzt.

Az önkormányzatok fizették a rezsit, (ez a sulik költségvetésének harmada) és gondoskodtak a gyors és tervezhető karbantartásról, a felújításokról és a nagyobb fejlesztésekről, beruházásokról,  - ha csak lehetett ezt pályázatokkal oldották meg. Tisztában voltunk ezek egymásra hatásával is.  Tudtuk melyik sulinak mennyi a rezsije,  és miért. Pl. itt a kerületben a sulik besorolhatóak: vannak  régi, századfordulós téglaépületek, (Liszt, Hermann) 50-60-as évekbeli, (Kaffka, Jókai) és a lakótelepi, ipari technológiával épült intézmények (Mező, Móra).  Amíg a vagyonkezelés normálisan ment a kerületben (és nem csupán néhány debreceni ficsúr megélhetését szolgálta a ZVZrt )  általában tudták/tudtuk,  melyikben milyen elodázhatatlan vagy tervezhető javítások kellenek. A fejlesztések hosszútávon be voltak sorolva, számba véve mely suliban  mely fejlesztéseket tervezünk, ezek alapjául szolgált a 2008-ban kibocsátott kötvény. A  képviselő testület kalkulálhatott  a fejlesztések milyen költség csökkentéssel vagy pl. egy új tornaterem építésé esetén esetleg mennyi plusz rezsivel járnának. A karbantartásokat az iskolák épületét  műszaki állapotát jól ismerő cégek végezték.

Volt visszacsatolás. A szülőknek közvetlen kapcsolta volt a  képviselőkkel és azoknak az iskolákkal. A "játszótéri hírmondó" működött, ha valami panasz volt, legyen az szakmai hiányosság, emberi vagy műszaki probléma, hiányzó eszköz  az igen hamar, az esteleg ellenérdekelt iskolákat, a hivatali útvesztőket kikerülve  eljutott a döntéshozókig. A települések büszkén tekintettek az iskoláikra, afféle koronaékszerként kezelték őket. Az igazgatókat jól/rosszul,  - esetünkben mostanában inkább rosszul  - a helyi képviselő-testület nevezte ki.

Hogy lesz ez ezentúl?


A szakmai munka a tanárok, az igazgató az államhoz kerül, a fenntartást a nagyobb települések, pl. Zugló ha akarja ha nem, viszi tovább. Hogy fog ez kinézni a gyakorlatban?

Az iskola igazgatót ezentúl a még nem is létező Járási Központ vezetője nevezi ki, veszi föl vagy bocsátja el. Ezek a ma még nem is létező emberek az igazgatók eddigi munkáját nyilván nem ismerik, döntéseiket nem segítheti a tapasztalat, sem az oktatási osztály szakemberei. Helyi beágyazottság híján nem jut el hozzájuk a lakossági vélemény sem. (Bár kerületünk esetében nagy változás nem lesz,  már most is hasonló a szituáció :  )

Az ország 4645 iskolája egy intézmény alá kerül, ennek a frissen alakult Klebersberg Kúnó Intézmény Kezelőnek már van vezetője  - ezen kívül még semmi nincs. Nincsenek  területi irodák,    - a kerületben, a fővárosban még a helyét sem találták meg tudtommal,  - nincs létszám keret, és persze nincsenek felvéve a dolgozók.

Az önkormányzat oktatási osztálya okafogyottá válik, az ott dolgozók, a feladatokkal együtt nyilván  - jobb esetben - a KLEBIbe kerülnek. Ha őket átveszik, ha nem új okosokkal, netán haverokkal töltik  fel a frissen létrejövő intézményt, akkor  az ő fejükben lévő tudás, tapasztalat, kapcsolatrendszer akár még hasznosulhat is.

A lakossági  visszacsatolás - ami eddig megvolt  - ezentúl nyilvánvalóan  igen lelassul, egy hatalmas országos szervezettel kell a lakosságnak kapcsolatot tartani,  e hatalmas, friss intézmény fogja a  4645 iskola ügyében bejövő panaszokat, véleményeket, ágas-bajos ügyeket kezelni, az iskolák munkáját - összevetve a helyi lehetőségekkel, az adottságokkal -  tanári közösségeket megítélni. Pokorni Zoltán a tervezett intézmény méretét és hatékonyságát a Kádár kori Néphadsereghez hasonlította.


A tanárok bérét ezentúl központilag az állam fizeti. Tehát a kerületi GESZ munkájának és dolgozóinak egy részére nem lesz szükség, állományuk  talán szintén a KLEBI-be kerül. Csakhogy a nem kötelező feladatok, pluszórák szakkörök után járó pénzt a z állam már nem fizeti ki, ezt külön a fenntartónak, a kerületnek kell ezentúl állni, és utalni. Volt három matek fak, két töri szakkör, egy kirándulás az 12eFt, tessék bejönni szerződést kötni, vagy kinek is utaljuk:::?

Az iskola dolgozóinak kettős munkáltatása lesz. A technikai személyzet marad a fenntartó önkormányzat közalkalmazotti állományában, tehát az ő bérüket továbbra is a kerület fizeti. Tehát mégis kell itt maradni a pár embernek a GESZ-ben...

Ami a legizgalmasabb: az iskola igazgatója ezentúl nem munkáltatója a technikai személyzetnek: amunkáját leginkább segítő bizalmasnak az iskola titkárnak és  a gazdasági vezetőnek, sőt az igazgató lévén nem munkáltatója  nem utasíthatja, végső esetben nem tudja elküldeni pl. a gondnokot vagy  a takarítót ha végképp nincs megelégedve vele. A takarító fityiszt mutat, bocs, te nem vagy a főnököm. Az önkormányzatnak az az érdeke,  hogy a technikai személyzetre minél kevesebbet költsön, például a kerületi akár százas nagyságrendű  takarító közalkalmazotti státuszát   kiválthatja  akár egyetlen (ne adj isten debreceni) takarító céggel, az igazgató meg hiába panaszkodik a KLEBI-nek vagy akár Hoffmann Rózsának, hogy mocskosak a folyosók.

A rezsit az önkormányzat fizeti legyen az bármennyi. Az igazgató , a tanári kar nem tartozik az önkormányzat alá, nem érdekelt az iskola gazdaságos üzemeltetésében, azért nem felelős, ha ezentúl éjjel nappal ég a villany a termekben, ha dől ki az energia a nyitva hagyott ablakon, ha az épület pusztulásnak indul,  ha az igazgató rossz gazda lesz ezentúl,  ha a számítógépeknek, a könyvtárnak lába kell, nincs mit tenni. Ha az igazgató jól fekszik a KLEBI-ben, , pl. ismerősi alapon lett kinevezve, elmozdíthatatlan, az önkormányzat nem tehet semmit.

Az igazgató tökéletesen érdektelen, sőt ellenérdekelt lesz abban, hogy a sulit például délutánonként hasznosítsák, a termeket kiadják..Semmiféle érdeke nem fűződik a takarékos gazdálkodáshoz. Az ő gyerekei szeretnek télen is pólóban járni a folyosón.


Ahogy a rezsi, úgy a  karbantartás is az önkormányzaté. Viszont a nagy felújításokról, melyek a rezsit jelentősen csökkenthetik, melyek a karbantartások ütemezésével szorosan összefüggnek, na erről a KLEBI-ben , vagy valahol az állam belső bugyrában döntenek. Ki és milyen alapon fogja eldönteni mely suliban lesz komplett felújítás, hol lesz meg az évtizede tervezett ablakcsere, és hol a komplett 200 milliós fűtésrendszer felújítás, -  mely után a rezsi az adott önkormányzat büdzséjében a felére csökken?

Ki fogja 4645 iskola állapotát ismerni ebben a hatalmas, még nem létező Intézményben? Ki fogja újra felmérni az épületek állapotát, egyeztetni 3200 önkormányzattal és dönteni, melyek a felújításra érdemes szerencsések? A kormánypárti Debrecen vagy az ellenzéki Szeged  felújításra váró gimije lesz az esélyesebb...? Én nagyobb összegben  mernék fogadni.

Végül, hogy a tanácstalanságot  és kételyeket illusztráljam két történet:
Pár hete egy iskola igazgatóval és egy kerületi fideszes képviselővel beszélgettünk arról, hogy jó lenne az adott suliban WIFI rendszert kiépíteni. Senki sem tudta megmondani, hogy ki fogja megvenni a  szükséges eszközöket,  Fejlesztés,  akkor  az állam? Ki fogja bevezettetni az épületbe a kábeleket, ez fenntartói munka?, akkor az önkormányzat, ki fogja a havi fix költséget jelentő szélessávú internetet fizetni? A fenntartó? Ki vesz új számítógépeket, és ki állja a programok költségeit., fizeti ezentúl a  jogdíjakat, stb. .. Válaszokat senki nem tudott, csak egyben volt egyetértés:  Tuti minden állami szereplő a másikra fog mutogatni... és ezzel évek mehetnek el.


A legutóbbi Testületi Ülés előtt a Humán Közszolgálati bizottság véleményezte a közoktatási törvény alapján eléjük kerülő kérdést: Zugló akar-e maradni a fenntartó, vagy sulijainkat szőröstűl-bőröstűl az állambácsi kezére adjuk. A szocik egy harmadik opciót terjesztettek elő: Zugló fejezze ki szándékát, hogy az iskolákat ahogy eddig, komplett szeretné megtartani.  A fideszes képviselők igen szavazatával a szocialista előterjesztés lett megszavazva és került a Képviselő-testület elé.

A maradjunk-e fenntartók kérdésre amúgy meg érdemi választ adni egyik önkormányzat sem tud, hisz alapvető információk hiányoznak: Nem tudjuk hogy alakulnak  források, mennyi pénzből gazdálkodik jövőre az önkormányzat, mennyi pénzt visznek el a sulikkal együtt...

Szólj hozzá!

Címkék: Címkék

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr84824321

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.