HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 123 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

felebarátod állását meg ne kívánd

2011.06.24. 08:26 varnai

 

A csütörtöki testületi ülés maratonira sikeredett, reggel 9-től este 7-ig tartott a hetven egynéhány napirendi pont megszavazása - a megtárgyalás szó messze túl eufémisztikus lenne. A napirendi pontokat úgy keverte a polgármester mint Rodolfó a kártyát. Volt szerencsénk egy egy órás, de tíz percesre ígért Fidesz-KDNP-s frakció szünethez. ( Jó lenne ha a fideszesek időben, az előterjesztések megírásakor egyeztetnének egymással, és nem a belső vitáik miatt állna, várna az egész testületi ülés)

Megint rengeteg anyagot osztottak helyben, köztük olyan jelentőseket is, mint a Bosnyák Piac megvétele a Fővárostól. Az anyag közel negyven oldal, milliárdos összegről felelősen dönteni így természetesen nem lehet. Az is abszurd, hogy úgy döntünk, hogy az anyagot nem látta, nem véleményezte sem a Pénzügyi sem a Tulajdonosi Bizottság. A felelősség természetesen az azt mégis megszavazó képviselőké, és nem az azt direkt így előterjesztő polgármesteré.

Már csak kis pikáns íz, hogy minden helyben osztott anyagon ott szerepel III. pontként: Bizottsági vélemények cimszó alatt, hogy a Pénzügyi és Tulajdonosi Bizottság tárgyalta, és a bizottsági elnökök a testületi ülésen szóban ismertetik a bizottságok véleményét. Mondanom sem kell, mivel az anyagot a testületi ülés reggelén osztották ki, ezért a bizottságok nem tárgyalták az anyagok egyikét sem.  Ilyen nagyságrendű döntésekből a Tulajdonosi, Pénzügyi Bizottság kihagyása szerintem törvénysértő, meg hát  minek is akkor a bizottság?

Jelentős vihart kavart a költségvetési átcsoportosítás, benne a Parlament SE Erdélyi közméltóságok futballmeccs, melynek több mint félmilliós szálláscehjét dzsentris nagyvonalúsággal Zugló állta. Az amúgy is milliárdos hiánnyal küzdő költségvetésben új tétel a 10 és fél milliós Magyar Hírlap, Magyar Nemzet előfizetés, (olvasni öröm) és a képviselői képzés mintegy 800e Ft értékben. Napirend utáni  kavart vihart a képviselői telefon költségtérítés, ami láthatóan szelektív, (Harrach Kereszténydemokrata Néppárti  képviselő és frakcióvezető úr  a maga keresztényi szerénységében 8 hónap alatt 481.984 forint értékben telefonált az önkormányzat költségére) - de ezekről majd egy másik blogbejegyzésben írok. (tessék visszatérni : )

A testületi ülés egyik jelentős pontja volt az kiírt intézmény vezetői, igazgatói pályázatok elbírálása. Hogy fura dolgok következnek, annak izgalmas előjele, pikáns előjátéka volt a kis csatározás a nyilt –zárt ülés tartásáról. A fideszes képviselők mindent megtettek azért, hogy a dolgot zárt ülésen tárgyaljuk, bár a pályázók mindegyike jelezte, hogy hozzájárul a nyílt ülésen tárgyaláshoz. Végül találtak egy érvénytelen és a meghallgatáson meg sem jelent pályázói anyagot, amin nem szerepelt ez a kitétel, és erre hivatkozva, meg Gyügyei képviselő kérésére zárttá nyilvánították az ülést.

Áprilisis blogbejegyzésemben     http://varnailaszlo.blog.hu/2011/04/22/ami_mukodik_azt_ne_akarjuk_megjavitani      

rtam a Munkácsy Mihály iskolában megrendezett Szülői Munkaközösségi fórumról. A szülők és később a nevelő és alkalmazotti közösség is egyhangúan és igen lelkesen kiállt az intézmény igazgatója, Gebefügi Miklós mellett. (A másik pályázó Klug Lajosné, a Regnum volt igazgatója, (férje a Rátonyi korszakban fideszes bizottsági tag volt a Zuglói Önkormányzatban) nem tette tiszteletét sem a szülők, sem a testület előtt.)

Hasonló arányban álltak ki a szülők a Pákozdi téri (bocsánat, Wass Alber téri) Hunyadi Általános Iskola igazgatja mellett a szülők, és a tanári kar is. Az igazgatónő Csefkó Györgyi tucatnyi éve vezeti az iskolát. Mindkét sulinak igen jó híre van, ezt jelzi, hogy mindkettő maximálisan tele van, (a Munkácsiban sorban állás van beiratkozáskor) mindkét suli a kerületi és az országos átlag fölött teljesít a különböző mutatókban, diákjaik sorra nyerik a tanulmányi versenyeket. A sulikat érezhetően jól vezetik, van gazdájuk,  jó hangulat van, a tanári karokban nincs mozgás.

De hiába a szülők, és a tanári karok szinte egyhangú véleménye, „ez csak egy vélemény” mondta Ferdinandy István alpolgármester. A kinevezőnek ezt nem kell megfogadnia. Csak félve kérdem, ez lenne a Nemzeti Együttműködés a gyakorlatban?

A véleményeket azért illik megfontolni - gondolom én.  Merthát, nem véletlenül vannak ezek fórumok törvényileg is kitalálva, szabályozva, ezek a kisközösségi működés alapjai. És hát ki tudná jobban megítélni az igazgatói munkát mint az alatta dolgozók, és ki lenne szigorúbb bírája az igazgatóknak, az iskoláknak, mint a gyerekeikért aggódó, őket a lehető legjobb képzésben ellátni akaró szülők? Ráadásul kérésre sem tudtak semmilyen kritikát megfogalmazni a jelenlegi igazgató működésével kapcsolatban.

Az elbírálásnál már láthatóan kilógott a lóláb. Míg Gebefügi igazgató esetében elkészült a Teljesítmény Értékelés, és a felfüggesztett fegyelmi vizsgálatra hivatkozva jól lepontozták minden kritérium szerint -  addig Csefkó Györgyi esetében nem készült el. A törvény szerint  a teljesítmény értékelés kötelező miden intézmény vezetőnél, és ha pályázik nem lehet három hónapnál régebbi. Mi külön többször is kértük a testületi ülésen, azt mondták nem kell… Pedig de. Nyilván nem tudtak semmi rosszat írni róla, az meg hogy néz ki, hogy van egy 100%-os értékelés, és mégsem hosszabítják meg a megbízást… szomorú, hogy a hivatalban is van aki asszisztál a politikai akarathoz, még akkor is ha ezzel jogszabályt sért.

Politikai döntés született? Nem ez még csak nem is politika. Egyszerűen a személyes kapcsolatok domináltak. Még egyszerűbben, a jóbarátok, ismerősök igazgatók akartak lenni. A Zuglói Önkormányzatnál ez bevett gyakorlat lett mára, lásd Vagyon és Eszköz kezelő igazgatói kinevezései, de hasonló döntés született a Szociális Gondozó Szolgálat esetében is.

Érdemes megnézni, ha a szülők és a tanári kar, és a dolgozói közösség nem számított akkor mi számíthatott, ki támogathatta Schneiderné pályázatát, hogy ő találtatott alkalmasnak? 

A pályázathoz két ajánlás volt csatolva, az egyiket Monostori Attila adta, aki a Testnevelés munkaközösség vezetője,-  ott tornatanár, ahol Schneiderné igazgató-helyettes. Mellesleg a Keresztény Értelmiségiek Szövetségének zuglói elnöke.  A másikból simán idézek:

„Schneider Ildikó a Mustármag Keresztény Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumból került az iskolánkba. Segítőkész, megfontolt, határozott és korrekt személyiségűnek ismertem meg. Polgári, nemzeti és keresztény értékrendet valló emberként mindig kiáll az igazság mellett… …Alkalmasnak tartom és javaslom, hogy a Hunyadi Általános Iskola igazgatói székét elnyerje.           Harrach Péterné, hittantanár”

El is nyerte. Az hogy emiatt működő közösségeket tesznek tönkre, az meg mit számít.

 

 

 

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr223010503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.06.30. 20:15:46

Nincsenek hozzászólások. Érdekes.

honeste vivere (törölt) 2011.07.01. 11:47:37

Czefkő Györgyi megbízatása lejárt, miután 5 évig ő vezette az iskolát. Ezt elfelejtette Várnai hozzátenni. Új pályázat, új vezetővel.
Mi a gondja Várnainak?
Nem úgy forog a föld ahogy azt szeretné!
Van ez így!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.07.02. 07:23:35

@honeste vivere:
Rögtön rokonszenvessé tetted magad nálam.
Új pályázat, idáig van igazad.

Innentől csak abból kiindulva, amit a poszt szerzője leírt és a többi apró részlet hiányában az eljárás több, mint gáz.

Nem tudom, hallottál-e már ilyen fölösleges hülyeségekről, mint KJT, KT, ezek végrehajtási rendelete és még lehetne sorolni néhány rendeletet.
Akik bevállalták, hogy ebben a formában ezt így lépik neg, azoknak viselniük kellene a következményeket. Vagy az erkölcsit vagy a jogit. (ennyi infó hiányában nehéz állást foglalnom, hogy melyik az övék)
Mert én úgy tudom, ez is szerepelt az előzetes pofázások között: Magyarország nem lehet következmények nélküli ország.

honeste vivere (törölt) 2011.07.02. 15:23:08

@Tűzfal:
A jog és az erkölcs sem mindig találkozik. Római jog szépen megfogalmazza, sőt Sólyom írt ezzel kapcsolatosan egy tanulmányt is. A jogszerűség szembemehet az erkölcsöséggel is.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.07.02. 17:28:42

@honeste vivere:

Ez ködösítés. Magyarország nem lehet következmények nélküli ország.

A római jog erről nem szól? :(
...a mos alatt gyakran a szokásjogot is értették..."

Ha a regnáló hatalom azt a szokást honosítja meg, hogy izomból igazítja érdekeihez a feltételeket és eljárásait, akkor az lesz az erkölcsös, és jogszerű, amit csak akarnak?
(Hová tegyem akkor Jellineket, aki a jogot erkölcsi minimumként határozta meg?!)

Azért említettem az erkölcsöt, mert az ügy minden részletét nem ismerve, nem akartam beleszaladni egy "rágalmazásba".
A nyilvánosan hozzáférhető iratok alapján azért ütősebb ez a téma, mint ha csak a morál megítéléséről beszélnénk.

(idézet: A római jog története és institúciói Földi A.-Hamza G. NTk 1996)

a magyar kultúráért! 2011.07.02. 22:08:58

Drága Uraim!

Itt most beszélhetünk különböző jogokról de felesleges! Itt az ésszerűséggel és a személyes érdekekkel van a gond!

Az a teret amin most az említett Hunyadi áll 3 hete átnevezték Wass Albert térnek -a lakók összeszedtek több ezer aláírást ugyanis nekik ez az egyszerű táblacsere súlyos pénzekbe került : okmányok stb...
A hunyadit még Kodály Zoltán indította el az ő módszere alkalmazására az országban ez az az iskola ahol még pontról pontra a kodály módszer szerint tanítják a diákokat és ezzel sok felelősségg jr ugyanis nem minden pontban követi az állami tantervet ezért sok sok munka mire az igazgató "kikönyörgi" hogy az iskola ezzel a tantarvel is haladhasson tovább illetve az iskola életéből rengeteg energiát von el a kórus élet ugyanis az iskola 2 kórusa a magyar rádió gyermekkarával egy szinten áll már hosszú hosszú évek óta. Ez az igazgató nő 10 éven át gond nélkül olajozottan vezette ezt az intézmény a rengeteg kihívás ellenére és végig a magyar kultúrát szolgálta és értelmes gyermekeket nevelt a magyar társadalomnak, kérdem én ,hogy miért kell ezt a Magyarországon egyededül állóan JÓL működű iskolát tönkre tenni azzal hogy egy ilyen téren tapasztalatlan igazgatót ültetnek a megfelelő helyére! Cseréljünk le egy idegsebész orvos professzor aki egy évtizede hiba nélkül operál és nemzetközileg elismert csak azért mert éppen úgy van kedvünk vagy netántán személyes okoktól vezérelve?

Miért kell egy jól működő rendszert tönkretenni, pont ez volt a legnagyobb gondja a kerület vezetésének? Mert ha igen akkor ez a kerület akár Londonban is lehetne mert ilyen piti dolgokról az ország mai helyzetében egy vicc egyáltalán beszélni is!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.07.02. 22:55:09

@a magyar kultúráért!:
az egész országban ezt csinálják.
Tudom, ez nem vigasz.

a magyar kultúráért! 2011.07.02. 23:42:56

Csak az a gond hogy ezt tűrjük... és ez semmiféle buzdítás nem akar lenni csak éppen elszomorító
De reméljük a Hunyadi szimpatizánsok elérik céljukat! És a sajtó is felfigyel!

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.07.03. 07:58:47

@a magyar kultúráért!:

Miért lenne az baj, ha buzdítasz?

Nem tűrjük, sokan nem tűrjük.

"kisegér" 2011.07.03. 08:52:27

Kevesen tudják, de a Munkácsy iskolában, több, mint tizenöt éve a szakmai és érdemi munkát az általános igazgatóhelyettes végzi. Ezt a tényt a kerület pedagógus társadalma ismeri, ezért nem véletlen, hogy Gebefügit a Teljesítmény Értékeléskor az Önkormányzat lepontozta. Azt nem írta meg Várnai úr (Helyi Téma június végi számában jelent meg), hogy egy évre megbízott intézményvezetőnek, a mindig háttérbe húzódó, az igazgatói posztra nem pályázó (retorziótól tartva)jelenlegi általános igazgatóhelyettest nevezik majd ki. Ő a megérdemelt helyére kerül, és a Munkácsy iskola sikereit végre a saját nevével fémjelezheti. Gratulálok!

varnai 2011.07.03. 09:45:19

Kedves Kisegér, ha ez a tény a "kerület pedagógus társadalmában" ismert, akkor nyilván a Munkácsy tanári karában is ismert, nemde? Az elégedetlen, a valós viszonyokat nyilván ismerő tanárok Gebefügi pályázatát a tanári fórum titkos szavazásán simán leszavazhatták volna. De már az is jelzés értékű lett volna, és alátámasztaná az állításod, hogyha több nem szavazat érkezett volna. De ilyen nem volt. A szavazás titkos volt.

A személyt nem ismerve, és nem minősítve, általában véve azt gondolom, hogy a "mindig háttérbe húzódó", pályázni nem merő, retorzióktól félő emberek nem valók vezetőnek, igazgatónak. Mert egy igazgatónak - bármit vezessen is - nemegyszer harciasan ki kell állnia az intézményéért, azokért akiket vezet, a legkülönbözőbb fórumkon kiállva karakánul képviselnie kell a véleményét - és az ön leírása alapján a helyettes nem ilyen.

raszti 2011.07.03. 12:53:52

várnai. nagyot csalódtam magában. az az arrogancia, ami kiolvasható az ön előző hozzászólásából, az egyszerűen felháborító!
kár megkérdőjeleznie kisegér szavait, mert amit írt az teljes mértékben megfelel a valóságnak. idézőjelbe inkább a maga stílusát kéne tenni.
olyan dologba szól bele (oktató-nevelő intézményekkel kapcsolatban is) nem először, amiről elég felületes, vagy még annyi ismerete sincs.
a második bekezdése meg a szentimentalizmus kitűnő példája lehetne. fogalma sincs, hogy milyen helyzetbe kerül a pedagógus aki ellenkező véleményen van, netán még meg is pályázza a vezető helyet. Ébredjen fel!

"kisegér" 2011.07.03. 12:56:33

Kedves Várnai Úr!

Ön félreértette; a "kisegér" én vagyok, nem pedig az akiről írtam. Július 31-e után szívesen beszélgetek Önnel megfélemlítésről, fenyegetésről, bosszúról, retorzióról és munkanélküliségről. Most még nem lehet...

bodis.lajos 2011.07.03. 14:19:08

Üdvözlet!

Szerintem már csak azért sem érdemes sértegetni egymást, mert az itt leírtak alapján eldönthetetlen, hogy milyen szakmai munka folyik ezekben az iskolákban, és mi volt az eddigi vezetők szerepe.

Aminek nem kellene így lennie, és ezért nem is szabadna. Az iskola túl fontos dolog ahhoz, hogy teljesen szubjektív vélemények és "mindenki tudja, de senki nem beszél róla" típusú állítások alapján lehessen értékelni. A fenntartó felelőssége, hogy működtesse az intézményértékelés és vezetői értékelés rendelkezésre álló eszközeit. Melyek egyenként távol vannak attól, hogy univerzálisak és tökéletesek legyenek, de a szűkebb szakma és a különböző iskolahasználó csoportok eredményesen tudják kiegészíteni és ellenőrizni ezeket az állításokat, együttesen pedig nagyon is alkalmasak a módszeres és méltányos értékelésre.

Igen, az igazgató (és az iskola) félre tudja vezetni a szülőket és a fenntartót az iskola működésének egyes kérdéseiben, az eredményesség vagy az eredménytelenség forrásaiban. Igen, ahogy az alpolgármester mondja, "ez csak egy vélemény". Ugyanakkor a szülők és a fenntartó képe, bizalma az iskola és vezetője iránt nagyon fontos tényező, és figyelmen kívül hagyni nagy hiba. Az ütközés feloldása az, hogy a fenntartó - mint az átfogó felelősséget viselő szereplő, melynek a személyes elfogultságokat a leginkább kötelező volna kikapcsolnia - ragaszkodjon ahhoz, hogy a vélemények több szempont és csatorna alapján alakuljanak, és rendszeresen ütközzenek.

Igen, a tantestületi tagok kiszolgáltatottak az igazgatónak, és az igazgató kiszolgáltatott a fenntartónak. Ugyanakkor jelentősen csökkenthető a kiszolgáltatottság, ha módszeres értékelő eljárásokat működtet az iskola és az önkormányzat, amelyek figyelmen kívül hagyása nemcsak hogy nem "illik", de a döntéshozó hitelessége múlhat rajta, sőt akár jogi eljárás alapjául is szolgálhat, ha figyelmen kívül hagyják.

Azt is a kiszolgáltatottsággal szembe lehet állítani, hogy a jobb szakemberek jellemzően öntudatosabbak is, és kockázat nélkül nincs siker. Akinek vannak elképzelései, keresni kell a formákat, hogy hallassa a hangját, és szövetségeseket keressen. Ha egy szakmában teljes önkényt és a kezdeményezések elfojtását érzékeled, onnan el kell menekülni. A közszolgálatban sok jele van ennek, ugyanakkor a mozgástér szerintem gyakran sokkal nagyobb, mint ahogy az érintettek állítják.

A Munkácsy iskola említett igazgató-igazgatóhelyettes munkamegosztása nem bizonyít semmit. Sok iskolában és más szervezetben olyan a munkamegosztás, hogy az iskola folyamatos működtetését a helyettesek végzik. Az igazi kérdés az, hogy az igazgatónak a koncepciógyártásban, a leader szerepben, az innovációban, a hosszabb távú siker feltételeinek megteremtésében mi a sikere. E szempontok szerint vannak egészen kiváló és a munkatársaikon élősködő igazgatók egyaránt. Hozzáteszem még, hogy a fenntartói politika részeként, a rátermett és ambiciózus igazgatók mellett a hasonlóan jó képességű helyettesek, munkaközösség-vezetők, tantestületi tagok projektszerű és/vagy iskolák közötti feladatokkal való megbízása alkalmas és feltétlenül szükséges eszköz volna arra, hogy az ambíciók és a konfliktusok ne szoruljanak be tartósan egy iskolába.

A blogbejegyzés és a kommentek alapján úgy tűnik, hogy Zuglóban a pedagógiai és vezetői munkáról érvényesnek tartott szempontok és vélemények teljesen az informalitásban maradnak. Annak ellenére, hogy a humán közszolgáltatások közül valószínűleg az iskolák értékelésének van a legtöbb, jogilag előírt eljárása.

- Jellemző-e az a vélemény, hogy ezek valójában csak szubjektív érzületeket papíroznak le? Mert ha igen, akkor a fenntartó apparátusa nagyon szakszerűtlenül tájékoztatja a szakpolitikusokat, akiknek - a többi szereplőhöz hasonlóan - fogalmuk sincs azoknak az intézményeknek és vezetőknek a működéséről, amelyeket/akiket irányítanak.

- Igen, természetesen lehetséges, hogy egy hosszú ideje regnáló és sikeresnek számító vezetőt is érdemes lecserélni egy új pályázat során, és a fenntartónak ehhez joga van. Ugyanakkor az ilyen döntések tartósan meghatározhatják egy intézmény és az általa ellátottak helyzetét, és hosszú időre megalapozhatják az érintett szakemberek széles körének a várakozásait a velük szemben támasztott elvárásokkal, az egzisztenciális kilátásaikkal kapcsolatban. Ezért minden ok megvan rá, hogy a döntéshozó ne csak éljen a jogával, hanem az elérhető eszközökkel törekedjen a jó döntésre.

- Elhangzott-e vitában érvelés a közoktatási feladat-ellátási terv és a rendszeres iskolaértékelés alapján? Milyen rendszerességgel tárgyalja az illetékes bizottság vagy a testület az iskolákban zajló pedagógiai fejlesztések helyzetét illetve az Országos Kompetenciamérés hozzáadottérték-jellegű eredményeinek értékelését? Mennyi időt fordítanak erre, milyen érvek hangoznak el? Ha ezekre a kérdésekre jellemzően nemleges válaszok vannak, abból az a következtetés adódik, hogy a fenntartónak fogalma nincs, mit csinál. Akkor valóban személyes zsákmányszerzésről volna szó, tekintet nélkül a személyi döntések (tökéletlenül, de mégiscsak) előrejelezhető hatásaira.

- Milyen észrevételei, kritikája volt az előző ciklus ellenzékének, és milyenek vannak a jelenleginek az iskolafenntartói befolyásolás eszközeinek használatával kapcsolatban, ami túlmegy a vezetők kinevezése körüli küzdelmeken? Ha nem volt vagy nincs ilyen, akkor az önkormányzati kisebbség nem látta/látja el az ellenőrző szerepét.

Szerintem érdemes volna választ keresni és a partnerektől választ várni ezekre a kérdésekre. Ha eddig ezek nem képezték nyilvános beszéd tárgyát, akkor a Várnai László blogbejegyzése az egyik első lépés lehet ehhez.

Mindig volt és lesz, akinek joga van dönteni. A humán szolgáltatásokban ritka az objektíven eldönthető kérdés, de a meglévő és potenciálisan még lehetséges eszközök okos használatával jelentősen javítható a döntések megalapozottsága. Ezek nélkül a mindenkori döntéshozó csak egy szemétdombon fog uralkodni. Ezekkel együtt akár közmegegyezés teremthető számos kérdésben, és a jó szakemberek számára hihetővé lehet tenni, hogy érdemes jól dolgozni.

bodis.lajos 2011.07.03. 14:34:04

Kiderülhetett, hogy nagy jelentőséget tulajdonítok annak, hogy sok esetszintű leírás, vita, értékelés készüljön a helyi szakpolitikák és szakapparátusok működésével kapcsolatos kérdésekben. Amelyeket sok helyen (a jelek szerint Zuglóban is) máig jellemzően a szubjektív érzületek alapján eldönthetőnek tartanak. Amik alapján a mindenkori döntéshozó jogosult is, de kénytelen is "pofára menő" döntéseket hozni. Amiből pedig a humán közszolgáltatásban dolgozó szakembereknek az a következtetés adódik, hogy dörgölőzzenek vagy meneküljenek, mert a módszeres munka elismertetésének lehetősége teljesen esetleges.

Holott ennek nem így kellene lennie. Fejlettebb közszolgálatokban sok témája és csatornája vagy a belső és külső reflexiónak, nálunk még alig-alig. De annál inkább érdemes fejleszteni. Az ugyanis védi a jó szakembereket, növeli a felelős fenntartók erejét, végső soron a közszolgáltatásokat fizetők és használók javára van.

A "mindenevő" Várnai-blog az egyik lehetőség, és mivel ilyet Zuglóban sem szervezet, sem személy nem csinál, ezért intézménnyé válik. Lehet versenyezni, én például nagyon várom, hogy egy-egy tanulni, fejleszteni, kommunikálni vágyó fideszes önkormányzati képviselő is blogot indítson. Az előző ciklusban volt rá néhány példa.

Ez egy szakmaibb változat, még csak indulóban:
humancommittee.blogspot.com/2011/06/in-medias-res-legutobbi-ulesrol.html

Ez az innovatív pedagógusok egyik legfontosabb fóruma, éppen egy témába vágó bejegyzés (ott is van mit fejleszteni a reflektáláson és a hálózatosodáson):
tani-tani.info/hova_lettek_a_harcos_iskolaigazgatok

raszti 2011.07.03. 14:53:17

lajos. gondolom, rám gondoltál, mint sértegető. ha gondolod máskor nevén nevezheted a gyereket. szerinted nem volt arrogáns és szentimentális a várnai válasz egy bennfentes véleményére? a javaslataid logikusak, és át kellene ültetni a gyakorlatba is. ehelyett: adott helyzetre adott többnyire-kevésbe rossz válaszok, holott magát a helyzetet kellene megváltoztatni.

bodis.lajos 2011.07.03. 17:55:37

Nem csak rád. Ha a te szemedben arrogáns, amit Várnai László írt - és nem csak úgy teszel, szerintem nem -, akkor az baj. Más témákban is előkerül ez a vád, és többen reagálnak rá indulatosan.

Aminek szerintem a közös gyökere az, hogy nagyon kevés nyilvános beszéd van mindmáig a kerületi szintű szakpolitikákról, az apparátusok működéséről. Pedig ezekre nagyon sok pénzt költünk, és sok ember életét döntően befolyásolhatják.

Egy olyan fontos intézmény, mint a kerület egy-egy iskolájának a működését szakbarbár és populáris hozzászólások százainak volna indokolt értékelniük a nyilvánosság különböző színterein, mígnem születik egy olyan fontos döntés, mint a vezető megerősítése vagy új vezető kinevezése. Erről szó sincs, nem csak az interneten, hanem többnyire a bizottságban, az apparátusban, értekezleteken, projektek műhelymunkáiban végzett szakmai munkában sem. Véleménye persze mindenkinek van, de azt magának és a szűk környezetének szánja, és sokszor maga szerint is erősen szubjektív. Számomra őszintének tűnik a meglepetés és a megsértődés, de ennek a fő oka szerintem nem a véleményező markáns fogalmazása, hanem hogy az ilyesmi nem számít nyilvánosan felvethető témának.

Várnai szerintem kellően önreflexív, és amiket ír, az jó kiindulópont egy-egy téma alaposabb megbeszéléséhez. Csak aztán tényleg lenne folytatása, de nincs.

OkoskaTo:rp 2011.07.03. 18:28:28

@raszti: Ha már itt tartunk, a képviselőtestület fideszes tagjainak és Papcsáknak mennyi hozzáértése van pedagógiai kérdésekben?

A tanári kar szavazása titkos volt, ha igazad lenne, akkor miért nem szavazták volna le a régi, és miért nem szavazták volna meg elsöprő többséggel az új igazgatót?

Ha az új jelölt a szülőket sem tudta meggyőzni róla, hogy jobb a jelenlegi igazgatónál, miért gondolod, hogy később annyival jobb viszonyt tud majd kiépíteni velük?

És végül szakmai kérdésektől függetlenül én nem tartom szerencsésnek, ha bármelyik oldalon aktívan politizáló személy kerül egy elvileg világnézetileg semleges közoktatási intézmény élére, mert attól kezdve ez a semlegesség megkérdőjelezhető. Tisztában vagyok vele, hogy ennek már a látszata sem cél a jelen kurzusban. Még mindig jobban jártunk, mintha ezt a két iskolát valamelyik egyháznak adják át. Igazából várom is, mikor passzolják át valamelyik jobb iskolát (pl. Hajós, Herman, Németh Imre).

varnai 2011.07.04. 11:48:30

Nem volt szándékomban sem arrogánsnak, sem szentimentálisnak lenni. (az elsővel feltehetőleg jogosan szoktak vádolni, tehát akár lehetséges is, a második új tünet)
bódis véleményével egyet kell értsek.
Ezzel együtt azt gondolom a tanári karnak titkos szavazáson kellett véleményt mondania az eddigi igazgatóról. Ott tényleg bárki szavazhatott volna ellene.

raszti 2011.07.04. 13:13:43

törpi. számomra nem partiképes egyetlen párt sem. sajnos igaz, amit írsz. ez így van, volt, és valószínűleg lesz is, amíg a zuglóiak relatív többsége nem gondolkodik úgy, mint pl. bodis úr.
varnai már megint csalódtam önben, szerencsére most pozitívan. még nem hallottam képviselőről, aki megköveti magát. a munkácsys titkos szavazással kapcsolatban tisztázzuk, hogy kiről vagy még inkább miről, vagy ha jobban tetszik ki vagy mi ellen szavaztak.
törpi iskola meg vallás gondolatmenetéhez még annyit, hogy önmagában az egyház által fenntartott iskola nem feltétlenül rossz. ez is attól függ, hogy azt milyen tartalommal töltik meg. persze én is tudok mondani kifejezetten negatív példát, de ugyanígy pozitívat is.

Manó. 2011.07.04. 15:10:05

Üdv!
Én csak egy szülő vagyok! Egy Hunyadis szülő.. Tudom tisztelt politikus urak, ez nem nagy dolog. De nekem ennyi jutott. Annyi jutott hogy 3 gyerekem jár a Hunyadi János Általános iskolába. Mind a három 4-es átlag felett tanúl. Csefkó Györgyit, történetesen 8 éve ismerem, mikor is első szülöttemmel besétáltam a Hunyadiba. És mint minden megkérdezett iskolánban, én is csak az mondhatom hogy SOHA jobb igazgatót kíváni sem tudnék az gyermekeim iskolájának. Korrekt, megbízható, emberséges, családcentrikus, szakmaileg kifogástalan! És 8 éve ismerem azokat a diákokat is, akikel a minap össze futottam az Örs vezért téren, és aláírást gyűjtöttek az igazgatójuk mellett!! Gyerekek, nyáron, szabad idejükben... Azért ez csak jelent már valamit emberek nem????

varnai 2011.07.04. 15:17:41

A szavazásról. Én nem vagyok szakértő, csak egy fotós, mint kedvenc alpolgármesterünk felhívta a figyelmem, de tanítottam fotót Waldorf iskolában és egy művészeti főiskolán.
Kezdő képviselőként most láttam előszőr működni a pályáztatási rendszert. Szerintem alkalmas és kellően komplex.
A szülői SZMK és a tanárok, illetve az alkalmazottak is külön külön fórumon szavaznak a jelöltek pályázatáról. Ezt előtte elolvashatják, kérdéseket fogalmazhatnak meg, a jelentkezőknek élőszóban kell válaszolni, a szakmai kollégiumok külön is véleményeznek. Ezután szavaznak, titkosan, írásban. Tehát akár leszavazhatják mindkét pályázó anyagát is, vagy támogathatják akár mindkettőt.
Mivel a szavazás titkos, ezért megfélemlíteni a tanári kart nemigen lehet. A szülőket sem. Oké, szerintem egy karizmatikus igazgató esetleg "fanatizálhatja" őket.
A kompetencia alapú mérések ellensúlyozhatják az emberi tényezőt, az iskola 6-8 osztályos tanulói voltak összehasonlítva a fővárosi vagy az orszgos ás a kerületi átlaggal. A Hunyadi esetében a suli midkét átlag felett volt, pedig a suliba nem gondolom, hogy az országos átlagnál jobb hétterű gyerekek járnak, sima körzetes suli. A Munkácsyt nem tudom, de oda is túljelentkezs van, ami jó hírnevet mutat...
vannak a tanulmányi versenyek. Érdemes nézni a tanári karban a mozgásokat.
Vizsgálják az iskola gazdálkodását, szabályszerűségét.
Vizsgálható, hogy mennyire jó menedzser az igazgató, pl. hogy választ helyetteseket, tudaosan fejleszti a tanári kart, van-e alapítvány, mennyi pályázaton nyertek, stb. És van egy nehezen megfogható szempont, az iskola hangulata, szelleme, közösségi ereje, melyben nagy szerepe van az igazgatónak. a Munkácsíyban a szülők láthatóan magukénak érzik a sulit, jószívvel dolgoznak érte.

És van a teljesítmény értékelés is, ami furcsamód nem számít az elbíráláskor...

Mivel ez egy kis ország, kerület, mindig jönnek személyes súgások is, odajárnak ismerősök gyerekei, ott tanít az ismerős felesége, stb. (Ezért kell, h a képviselő beágyazott legyen) És természetesen bárki megkereshet egy képviselőt informálisan is.
Szóval szerintem a rendzer nem rossz, nem nehéz jól dönteni, már ha nincs eleve prokoncepció.

"kisegér" 2011.07.04. 17:10:04

Öt évvel ezelőtt négy pedagógus nem szavazott a Munkácsyban Gebefügire. Ma már egy sem tanít az intézményben. Ennyit a titkosságról.

varnai 2011.07.04. 23:04:57

És el lettek küldve erővel, vagy nem szerettek ott, és elmentek maguktól - mert ez nagy különbség.

"kisegér" 2011.07.05. 05:15:36

"És el lettek küldve erővel"

bodis.lajos 2011.07.05. 08:41:03

@"kisegér":

Nem vonom kétségbe, amit írsz, de ne haragudj, a "titkos szavazáson nem szavaztak az igazgatóra, el lettek küldve erővel" történet tipikusan az a helyzet, amivel nem lehet mit kezdeni. Aki a pedagógiát szakmának tartja, nem pedig intuíciók alapján végzett improvizációk sorozatának, az ilyennel nem hozakodik a nyilvánosság elé, hanem tényeket sorol és érvel.

Aki ellenzi, hogy elküldték ezeket az embereket, az megmutatja, mi volt ezeknek az embereknek a helye a munkamegosztásban, milyen szakmai elképzeléseik voltak. Hogyan ütközött az az igazgató elképzeléseivel, miért nem fértek be az általa kialakított munkamegosztásba stb.

Aki helyesli, hogy elküldték ezeket az embereket, beleértve persze az igazgatót, annak alapvető érdeke, hogy érthető indoklást adjon, méghozzá főleg nem a távozók, hanem a maradók miatt. Ha nem ad ilyet, azzal tápot ad annak, hogy a döntést mindenki úgy értelmezi, ahogy képes rá és ami az érdeke. Ez nagyon pusztító lehet.

Amit írsz, azt sugallja, hogy tények és racionális érvek sem az igazgató, sem az elküldött tanárok oldalán nem voltak. Az igazgató olyan felnőtt, aki önkényesen oszt jutalmat és büntetést az infantilizált kollégáknak. Ha a fenntartó fejében is hasonló él a pedagógiai munkáról, akkor nem meglepő, hogy nem tartja szükségesnek az indoklást, vagy hogy a legerősebb nyilvános érve egy országos pedagógus feleségének rokonszenvnyilvánítása.

Ha a résztvevők számára kiderült, hogy a történet összetettebb annál, mint amit írsz, akkor valakinek elő lehetne hozni a tényeket és az indokokat, természetesen név nélkül. Sokat lehetne tanulni belőle. Az ilyen viták védhetnék a következő hasonló konfliktusokban érintetteket, és erősíthetnék a pedagógia és az iskolavezetés mint szakma elismertségét.

bodis.lajos 2011.07.05. 08:55:45

@bodis.lajos: ajaj, máris javítás: országos pedagógus = országos politikus

Manó. 2011.07.05. 09:18:54

Őszintén szólva nem érdekel szülőkén sem ok sem okozat, sem indoklás! Én csupán nem szeretném ha beiskolázás elött álló fiam feje felől lecserélné az új igazgató asszony a fél tanári kart! Vagy akár egyetlen embert is...
Azt meg már csak emberként nem értem, hogy az új igazgató fel van készülve arra a falra, akár gyerekektől, akár kolegáktól, akár szülőktől, amibe majd ütközni fog megérkezése pillanatában, és utána még azt gondolom jó hosszú ideig? Sokat kell majd le tennie az asztalra ahozz hogy ez a nyomás majd csökenjen. Miért kell ez neki? Miért akar egy sokkal több felelősségel járó, pénzel nem hiszem hogy sokkal több, állást, ahol meg kell majd küzdenije mindenkivel aki csak a folyosón szembe jön? Miért csinálja? Szakmai kihívás? Fel van készülve arra a közel 1000 emberre aki majd dacolva vele szemben áll majd szeptember elsején?

"kisegér" 2011.07.05. 19:07:38

Kedves Bódis Lajos!

A történet nem annyira összetett és bonyolult. Kérem, olvassa el figyelmesen, második bejegyzésemet, amit Várnai úrnak küldtem. Senkinek nem tűnt fel,hogy miért írtam éppen július 31-t. Akkor jár le Gebefügi igazgató kinevezése.

bodis.lajos 2011.07.06. 11:29:49

@"kisegér":

Érdekelnek a tapasztalatai, bármikor, ha lehetségesnek és érdemesnek tartja megosztani. Nevek, a mások számára tanulsággal nem járó részletek természetesen nem.

Elemző vagyok, Zuglóban éltem és jártam iskolákba, ott az állandó lakcímem, de már nem élek ott. A szakmai tanulságok viszont nagyon érdekelnek. Szeretném megérteni, mi történik, és szerintem sokaknak fontos volna, hogy a hasonló helyzeteket a kívülállók számára is értelmezhetően, a lehetőség szerint racionális keretben, a személyes vonatkozásokat kikapcsolva, el lehessen magyarázni. A fenntartói irányítás mai felfogása következtében a döntéshozók is több tekintetben kívülállónak számítanak egy ilyen történetben.

fromdtod 2011.08.21. 00:41:54

"És hát ki tudná jobban megítélni az igazgatói munkát mint az alatta dolgozók"
Azért ez elég nagy butaság. Nehogy már a beosztott döntse el, hogy ki a főnöke...

Csak ennyi jutott eszembe, a többi a szokásos politika...

bodis.lajos 2011.08.21. 15:36:54

@"kisegér":

Kedves "kisegér"!

Ha aktuális a folytatás, akkor tényleg érdekes volna, méghozzá a szakmapolitikai tanulságok miatt.

(Személyesen többé vagy kevésbé lehetünk érintettek - én pédául egyáltalán nem, vagy csak annyiban, hogy szeretném, ha jó szakemberek boldogulnának -, ugyanakkor a történet különböző szerepeket betöltők között zajlik, tehát általános jelentősége/tanulsága van.)