HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 123 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Hulló vakolat, ruhatárosok, wc papír, jubileumi jutalom és a politikai akarat

2011.01.16. 12:48 varnai

Készül a jövő évi költségvetés. A kerületi iskolák, ovik, bölcsik és egyéb intézmények összeállítják költségvetésüket, és jövő évi igényeiket. Azaz az ideit.

A költségvetések egyeztetéséhez szép sorban az önkormányzatba járulnak, az esemény láthatóan jól bejáratott liturgia szerint folyik.

Az önkormányzati emberek: a pénzügyi osztályvezető számoszlopokkal teli papírokból szemüvege fölött mindentudóan, gondos gazda tekintetével feltekintve, az oktatási osztályvezető, a nagyhatalmú GESZ, a Gazdasági Ellátó Szolgálat két csinos hozzáértője  fogadja az időre érkező intézményvezetőket. A Pénzügyi Bizottság elnökeként Pelyva úr (MSZP) és Veinwurm úr (Fidesz) - a két öreg róka képviseli a pártokat. Veinwurm úr külsős, a többi "igazi" képviselőt, fideszes ifjút olyan piszlicsáré dolgok, mint az intézmények költségvetésének összeállítása, úgy tűnik nem érdekli. Pedig tényleg érdekes.

A gyerekkori emlékként olimposzi megközelíthetelenségben lebegő, saját várukban nagyhatalmú iskolaigazgatók, itt most legjobb ünneplőjükben udvarias kisfiúkként feszengenek, és kezüket izzadtan dörgölve adják elő kérelmeiket. Na persze, itt is látni ki kér, és tudja, úgysem fog kapni, és ki az, aki tudja, amit kér, azt meg fogja kapni, úgysem merik, fölös konfliktus, most a közalkalmazottak indoklás nélküli elbocsájtásával rossz ómen elutasítani, megvannak a politikai patrónusai ahhoz, hogy úgyis megkapja. Van akivel régi baráti, van akivel kedélyes, van akivel leereszkedő, van akivel hivatalos hangú beszélgetés folyik.

A Teleki Gimnázium szeretné az évtizede vedlő, háborús filmekbe illő homlokzatát, és a folyamatosan beázó tetőt, - melyről a menyezeti villany armatúrákon át folyik a víz a diákokra - rendbe tettetni, míg a zeneiskola úgy érzi, az évek óta kért két ruhatáros, a milliós beléptető rendszer, és 1,3 milliós fénymásoló nélkül immár bizonyoson nem lehet meg az iskolájuk. A két kérés, az életveszélyt elhárító és a kényelmi, egy súllyal kezelődik.

Van aki évi 600eFt-ot költ takarítószerre, wc papírra, és van akinek a fele elég ugyanerre. Van aki ügyesen Áfa nélküli árat ír - közintézmény persze nem tud áfát visszaigényelni.

Van aki a néha kizuhanó ablaktáblákat szeretné kicseréltetni, van aki a padokat, iskolai szekrényeket cserélné újra, van ahol a WC blokkot kéne felújítani, van ahol a csapokat, és van olyan suli is amelyiket villámcsapás ért. A felújítási ügyeket a Vagyonkezelő - állam az államban -  méri fel, és ő sorolja  őket fontossági sorrendbe.

A rezsiköltségek, gáz, villany jelentős részt hasítanak, a tavalyi költséget számítják emelés nélkül. Kalkulációt csak egy helyütt látok, ha az intézményben ablakcserét csinálunk, akkor mennyivel csökken a rezsi. A Munkácsi kiszámolta, ők geotermikus fűtést is szeretnének, és a hőszigetelés hosszútávú bekerülés/megtérülés költséget is csatoltak az aula építési tervhez.

Az István Gimnázim húsz új számítógép cseréjét tervezi, a Széchenyi a könyvtári polcrendszert, és LCD TV-t szeretne, van akinek simán csak színes kréta kell, mások a takarítók munkaruhájára kérnek.

Az óvik, bölcsik új mosógépet, a húszéves fűnyíró cseréjét szeretnék, van aki egyből kistraktort kér. Itt is szemmel látható ki a "szívünknek kedves" és ki az aki csak "megtűrt" vezető. Van aki két oldalon mindent leír,  van aki tízben fejti ki ugyanezt finom nyomásgyakorlással, a kérést alátámasztó törvények több oldalas idézésével.

Nehéz így - kiszállás nélkül - bármelyik igényre azt mondani, hogy túlzó. Persze sok kistelepülési iskola örülne a mi levetett bútorainknak, eszközeinknek.

Amúgy is tucatnyi vezetői poszton jár le a szerződés, újra pályázni kell a régieknek, és persze a sok éhes új politikai támogatottnak is kellenek az igazgatói helyek, most kell óvatosnak lenni, hisz hová menjen, mit kezdjen egy elbocsájtott ötvenéves iskolaigazgató?

Az önkormányzati dolgozók akár a jóindulatú szülő a mohó gyermekre, néha rápirítanak, egy-egy túl "bohó" kérésre: Ugyan, ugyan, miért kéne hatvanezret fizetni a honlapkészítésért az óvodának, nem olyan bonyolult azt megtanulni, na ugye.

Mindezzel együtt a költségek 60%-a bérköltség, amivel nincs mit kezdeni. A tanárok, ahogy öregszenek automatikusan sorolódnak át egyre drágább kategóriába, (magam részéről nem gondolom, hogy egy ötvenéves tanár jobban tanítana mint egy 35 éves, sőt... és azt sem hiszem, hogy többe kerülne fenntartania magát). Vannak jubileumi jutalmak, van 20, 30, 40 éves kb. félmilliós költségek alkalmanként, tanáronként. Sokan vidékről járnak be, ilyenkor fizetjük az utazási költséget.

Szóval van felhalmozási, dologi, bázis, bér jellegű stb. stb. Igyekszem megtanulni.

A hivatal morog, rutinból dolgozik, a tavalyi költségvetést használják, hisz semmiféle instrukciót, iránymutatást a politikai vezetéstől nem kaptak. Mindeközben tudják, egy évtizede mondják, hogy a létszámok alacsonyak, nincs elég gyerek, a tendenciát látva nem is lesz, legalább egy sulit be kéne zárni, csak így lehetne a költséget csökkenteni.

Persze hogy nincs idő az iskolákkal foglalkozni, hisz a kerület fideszes vezetése az előzőek elszámoltatásával, és leszámolásával van még mindig elfoglalva, a posztok megszerzésével, belső hatalmi játszmákkal - aki nem kötözködik az lesz tanácsnok, az kapja a bizottsági helyeket. A frakció próbálná visszafogni a polgármester embereinek térnyerését, azok bosszúból leplombálják az irodájukat és három hónapja húzzák  a mobiltelefon költségtérítést.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr202587587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tűzfal · http://szatmarfigyelo.blog.hu/ 2011.01.18. 09:17:20

Tisztelt Képviselő Úr!

"Magam részéről" zárójeles megjegyzéséig rokonszenvvel olvastam posztját. Kár volt beszúrnia.

Ezt nem nézve, szemléletes és túl jól érthető a beszámoló! :)

fighting 2011.01.18. 15:12:35

Azt gondolom a narancs évében sem lesz a Mező Ferenc sulinak új tornaterme. Szomorú.
Mindenki csak beszél a mozgás fontosságáról, de a sporttagozatos osztályba járó fiamnak hetente két testnevelés órája marad el, mert a közel 800 diákra kevés az egy tornaterem, ami amúgy is uszodának épült.
De persze majd mondhatják az önkormányzatnál, de hát csönd, mert most lett felújítva a sportudvar. Tény. Gyönyörű! De attól még télen használhatatlan.:(
Olyan mintha megállt volna az idő a gyerekkoromban, a 80-s években.

tengoo 2011.01.19. 17:25:41

"nem gondolom, hogy egy ötvenéves tanár jobban tanítana mint egy 35 éves, sőt... "
ezt saját tapasztalataim alapján leginkább csak cáfolni tudnom, igaz nem az ötvenesekre, hanem a nyugdíjhoz közeli vagy azt a kort már túl is lépett tanáraimat tiszteltem mindig a legjobban.

húú 2011.01.27. 22:32:59

"magam részéről nem gondolom, hogy egy ötvenéves tanár jobban tanítana mint egy 35 éves"

Tisztelt Várnai úr!
Magam részéről nem gondolnám, hogy egy sok éves tapasztalattal, kifinomultsággal, témaérzékenységgel rendelkező fotográfus jobb, szebb képeket készítene, mint aki most jött ki az iskolapadból (sic!)
Vajon miért kér mégis magasabb gázsit egy-egy sorozatért?

zuglauer 2011.02.11. 08:24:04

"magam részéről nem gondolom, hogy egy ötvenéves tanár jobban tanítana mint egy 35 éves"

Ez szerintem általánosítás, ami nem túl jó dolog.

Azonban a közelebbi és távolabbi környezetemben azt tapasztaltam, hogy sok esetben a fiatal, energiával és lelkesedéssel teli (de azért 4-5 év oktatási tapasztalattal bíró) tanár jobban tudja kezelni a diákokat, és ezáltal eredményesebben is tudja tanítani őket, mint az idősebb, de kissé kiégett kollégája.
Példaként egy 30 körüli tanártól hallottam: Az idősebb kollégák panaszkodtak neki, hogy nem bírnak a diákokkal, ugyanakkor a főiskolán tanított pedagógiai módszereket hülyeségnek tartják.
A fiatalabb tanár alkalmazta ezeket a módszereket, nagyobb gond nélkül tudott dolgozni a tanulókkal, megtartotta velük a szükséges távolságot, és a diákok is kedvelték.

Személy szerint azt gondolom, hogy a tanárok munkájának minőségében nagyobb szerep jut a hozzáállásnak, és a szakmai képességeknek, mint (az első 3-5 évtől eltekintve) a tanárként eltöltött időnek.