HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

A törvényesség és a frakciók közé szorulva

2016.04.06. 13:34 varnai

A Fideszes és MSZP-s képviselők közös távolmaradásukkal szabotálták el az április 5-i rendkívüli Képviselő-testületi ülés megtartását. Az egy éves karácsonyi működés alatt immár második alkalommal marad el Zuglóban testületi ülés a két "nagy" párt nagykoalíciós fellépése nyomán.

testuleti2_2016_04_05-702x336.jpg

Határozatképtelenség. Ugye milyen jó lenne, ha a testületi ülések online sugárzása és rögzítése már működne?

A Fidesztől és az MSZP-től csak a két frakcióvezető jött el, az MSZP-sek cinikus módon a Bosnyák téri cukrászdában fagyiztak az ülés alatt. Mivel előre nem jelentették be a távolmaradásukat, tehát a tiszteletdíj megvonható  - lenne. Az MSZP képviselői az évi egy közmeghallgatásról is testületileg maradtak távol.

A Civilzugló Egyesület, a Jobbik és az LMP képviselője megjelent. A képviselőknek kötelessége az üléseken megjelenni, a Magyarországon egyedülállóan magas tiszteletdíjak után meg különösen ciki a havi 1-2 üléses munka kerülése.

Az ülés egyetlen napirendet tartalmazott volna: a Csantavér utcai öt lakásos ház megvásárlását ismét eldöntő határozatunk visszavonását.

A kézhez kapott előterjesztés azonban meghökkentően hiányos volt.  Tökéletesen sikerült elhallgatni a kiinduló lépést. A ház megvásárlásáról a polgármester javaslatára, a testület már 2015 január 22-én egyszer döntést hozott. Az akkori határozat most furamód nincs mellékelve.  Ezt akkor csak ketten, a Civilzugló és az LMP képviselői nem támogattuk. Én két okból nem támogattam a vásárlást: egyrészt még kérdésre sem tudták megindokolni, hogy milyen céllal veszünk meg egy öt lakásos társasházat, másrészt a megvásárlásra kiadni szándékozott 57 millióból akár 30-50 üresen álló bérlakásunkat is felújíthatnánk.

A határozat, mint az a zuglói gyakorlatban oly gyakori, nem lett végrehajtva. Az állam nem találta az eladót, a hivatal, a polgármester, a megbízott ügyvéd meg (legalábbis ilyen levelet nem láttunk)  nem tett semmit egy évig hogy végrehajtsa a döntést. 

57 millió  helyett 72,2 millió?

A március 24-i ülésen újra a testület elé került a ház ügye, ekkor a polgármester már a vásárlástól való elállásra tett javaslatot. A két nagy párt ekkor, bár a ház ára mostanra 72.200.000 forintra emelkedett, a ház megvásárlását szavazta meg, többé kevésbé joggal felemlegetve a végre nem hajtott testületi döntést. A ház megvásárlását tehát az MSZP és a Fidesz képviselői vitték át.

csantaver_10.jpg

Minek kell nekünk ez a ház? Az épület a Táncművészeti főiskola vendégházakét szolgált, de nem volt rá szükségük.

Jegyzői törvényességi észrevétel ellenére

A frakciók annak ellenére a megvételt erőltették, hogy a jegyző törvényességi észrevételt tett. Hivatkozott a Vagyonrendeletünkre, miszerint a döntés ELŐTT rendelkezésre kell állnia egy 6 hónapnál nem régebbi értékbecslésnek, illetve a költségvetésben egy e célra biztosított keretben a forrásnak rendelkezésre kell állnia.

Az ingatlanforgalmi értékbecslés pedig sem tavaly januárban, sem márc 24-i ülésen nem volt, azt csak a mostani ülés előtt, március 29-én  kaptuk meg. Ebben a Csantavér utcai ház értékét 66.600.000- Forintra becsülték. Tehát az épületet bemondásra vettük volna meg 6.100.000 forinttal drágábban, mint amennyit ér. Bravó.

A jegyző meglehetősen kemény hangú levélben ismerteti a jogszabályokat, rója meg a polgármestert a Vételi nyilatkozat aláírása miatt, jogszabály ellenesnek nevezi az aláírást, és felszólítja, hogy a jognyilatkozatát vonja vissza.

csantaver_jegzoi_eszrevetel_blog.jpg

csantaver_jegyzoi2_blog.jpg

 

A döntésképtelenség, a törvényesség és a frakciók közé szorulva

Csakhogy a polgármester a két nagy frakció távolmaradása miatt a döntést nem tudja visszavonni. A frakciók polgármester leckéztetése nem új keletű jelenség,  a június 25-i testületi ülés azért maradt el, mert a két nagy frakció a napirendet szavazta le. (külön bizarr volt, hogy kínos esetet eltakarandó a közmédia a Zuglói Média technikai hibaként tudósított a döntésről. )

A frakciók fegyelmezési szándékát részben megértem, mert Karácsony - amit szintén megértek - igyekszik függetleníteni magát a civakodó testülettől, és az öncélú frakcióktól. Sajnos működésnek egyre inkább alapeleme kezd lenni , hogy különösen a kellemetlen, neki nem tetsző testületi döntéseket nem veszi komolyan, negligálja, elfelejti végrehajtani, végrehajtatni. (pl. a megemelt étkezési díjakról tájékoztatás, a szanálásra kijelölt ingatlanok tulajdonosai szeptemberi döntés óta  nem kaptak értesítést, a testületi ülések online sugárzása, az egy éve húzódó átvilágítás, stb.)  Miközben az önkormányzat, Zugló egyre több pontján egyre halmozódnak a megoldatlan ügyek, a szemét, ő csak az országos népszerűségre, az aktuális médiaszereplésekre, pl. az előválasztásra figyel, a lájkvadászat az egyetlen, ami számít. A döntések halogatása, a testületi döntések negligálása, az operativitás hiánya, menedzsment aprómunka elmaradása az LMP kommunikációjáért felelős frakció és választmányi tagjaként is hasonló LMP-s működési problémákat, és végső soron csalódást és leváltást hozott.

De tényleg, szüksége van a zuglói önkormányzatnak erre a házra?

Bár a Csantavér utcai ház megvásárlása a fenti szerencsétlenkedés okán immár harmadszor kerül a képviselő-testület elé, az még egyszer sem írta le senki, miért is akarja ezt az épületet megvenni. Üzleti célból? Megvesszük és sok haszonnal tovább adjuk? Feladatunk az ingatlan kereskedelem? Önkormányzati bérlakás lesz belőle? Arra van 2600 lakásunk, melyből 260 üresen áll. A Csantavér 10. megvásárlására elkölteni szándékozott 72 millióból 50-70 üres lakás is felújítható, majd bérbe adható lehetne. A Hivatal egy része, a KLIK kerül oda? Az öt lakás erre nem alkalmas. Nem beszélve arról, hogy a kerületnek nincs fölösleges 72, 66, de még csak 57 milliója se. Ha lenne is az is sokkal hasznosabban, fontosabb célokra kéne költeni.

Mostanra, három testületi ülés és rengeteg fölösleges hivatali munka után sikerült a polgármesternek eljutni oda, amit  2015 január 22-i testületi ülésen mondtam: nincs szükségünk erre az ingatlanra.

 

Szólj hozzá!

Címkék: ingatlan vásárlás Karácsony Gergely MSZP frakció Csantvér utca Fidesz frakció

Kivágásra ítélt és megmentett fák - közbeszerzés a Rákosfalva parkban

2016.04.04. 12:21 varnai

A városligeti fák árnyékában izgalmas vita zajlott hét kerületi fáról és a kivágásukat lehetővé tevő közbeszerzésről.

Évek óta ígérgetik a kerületi politikai pártok, hogy a Rákosfalva Park lakótelep szégyenletes állapotú száz méternyi sétányát felújítják. Az egyre húzódó és dráguló, most már 82.5 millió + Áfa értékű sétány megtervezése, és közbeszereztetése körüli ügyeskedés, mint állatorvosi ló szemlélteti a zuglói önkormányzat működését.  

Háttérként tudni kell, a február 25-i testületi ülésünkön, a 2016-os költségvetés megszavazásának feltételének szabva átvertük az önkormányzat új Közbeszerzési Szabályzatát. Ebbe módosítóm nyomán belekerült, hogy a kerület ezentúl kizárólag nyílt eljárásokat indít. Értelemszerűen ez hirdetményes és nem meghívásos pályáztatást jelent.  Ennek ellenére a márc. 24-i Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság és a képviselő-testület elé kerülő, Hajdu Flórián  MSZP-s alpolgármester által jegyzett előterjesztésben a Rákosfalva Park felújítására a KBt. 115§. szakasza szerint akartak közbeszerzést indítani.

A Kbt. 115.§. egy hirdetmény közzététele nélküli MEGHÍVÁSOS eljárásfajta, amelyre négy céget kell meghívni - más ha akar sem indulhat. Azaz teljesen ellentétes azzal az elvvel, és szabályzattal, amit elfogadtunk. Végtelen pofátlanság.

A Tulajdonosi és Közbeszerzési Bizottsági ülésen módosítómat támogatva megváltoztattuk a használni kívánt eljárásfajtát és a Kbt. 81.§. 1. szakasza szerinti hirdetményes eljárásfajtát javasoltuk. E szerint bármely piaci szereplő,  - aki a pályázati alkalmassági feltételeknek megfelel  - adhat  be árajánlatot.

A március 24-i testületi ülésen, bár az előterjesztésben még mindig a 115.§ szerepelt, a jegyző módosítója után immár a 113.§ eljárást javasolták.  Ez szintén egy hirdetmény közzététele nélküli  eljárásfajta,  négy cégtől kérünk ajánlatot, de egy összefoglaló tájékoztató közzétételére kerül sor, és ezt olvasva egyéb  piaci szereplő is beadhat árajánlatot. Bár én erősen kétlem, hogy létezik-e még  annyira naiv cégvezető Magyarországon, aki napokat töltet el egy közbeszerzési pályázat megíratásával, mikor a zuglói gyakorlatot látva nyilvánvaló, hogy a meghívottak közt ott lapul a nyertes cég.

A mi pályázatunkra meghívott négy cég nevét az előterjesztés nem tartalmazta, csak nagy nehezen sikerült őket az ülésen megkapnunk, ekkor is csak a cégkivonatokat osztották ki, ebből a tulajdonosi körök nem derülnek ki. Hogy ki, és mi alapján választotta e négy céget, többszöri kérdésre sem kaptunk választ. Hajdu alpolgármesternek előterjesztőként (!) ezt cinikus választ sikerült kimondania: Nem tiszte e kérdést megválaszolni. Hát kinek tiszte? A polgármester meg szokásához híven, ha kínos napirend van,  mintha semmi köze nem lenne a dologhoz, kitartó hallgatásba burkolózott.

Tehát, hogy a valaki szívének kedves cégek kinek a tulajdonában állnak,  milyen referenciáik vannak, dolgoztak-e már egyáltalán Zuglónak, és milyen szempontok alapján lettek kiválasztva nem tudhattuk meg. 

A helyzetet valamelyest mentette, hogy Barta LMP-s képviselő ott a helyszínen javaslatot tett plusz egy tucatnyi, a Google "kertépítés" szava alapján elsőre feldobott cég meghívására. Az előterjesztő befogadta a módosítót. Igazi királyvíz próba az lesz, hogy az eredeti négyből valakinek, vagy e véletlenszerűen választott cégek valamelyikének sikerül-e majd nyernie.

Én, párhuzamosan a Tulajdonosi Közbeszerzési Bizottság ajánlásával módosítóként beadtam, hogy a Kbt. 81.§ 1. szakasza szerinti hirdetményes eljárást alkalmazzuk. A TKB ajánlásáról és a módosítóról a polgármester nem szavaztatott. Állítólag a közbeszerzési törvény átszabása után, építési beruházásnál 100 millió forint alatt már nem lehet hirdetményes eljárást lefolytatni... hát ha így van, az elég abszurd.

De mi is épülne 100 millióból?

Bár a dokumentációban tervrajz nem volt, annyi kiderült, a Rákosfalva parkban is 2.167 m2 térkövet terveznek lerakni, - ez a most annyira divatos térkövezés hatalmas biznisz valakinek. Az új dizájnparkok stílusában kitesznek 200 folyóméter fémszegélyt,  és 110 folyóméter kiemelt növénykazetta is kialakításra kerül. 16 darab padot is kihelyeznek. A nagy nehezen megkapott két semmitmondó látványtervből kiderült, hogy megint háttámla nélküli fém padokat álmodott meg a  tervező.

Leraknak 1.172 darab cserjét is - vajon hová, hány négyzetméterre kerül ennyi? Végül 47 egész négyzetméter gyepesítésére is sor kerül.

Engem a szokásos, elmutyizni szándékozott közbeszerzésen túl, két dolog bosszant.

Az állagmegóvás, sőt balesetveszély elhárítás elmulasztása

A sétány teljesen elhanyagolt állapotban van hosszú évek óta.  A hivatal, a Városgazdálkodási Zrt. nem tudja az évek óta törött paddeszkákat egy zuglói asztalossal időnként megjavíttatni?

rakosfalva_padok_8999.jpg

Nem tudják a rengeteg ember elesését okozó töredezett mészkő lapokat felszedni és kiönteni a rést háromszázezer forint ára aszfalttal?

rakosflava_ko_8992.jpg

Vajon hány ember botlott, esett itt el az elmúlt években? Vajon mennyibe került volna aszfalttal kiönteni a  rést, kiszedni a tuskót és pótolni a fát? Ki a felelős a baleset-elhárítás elmulasztásáért?

Biztos, hogy el kell költeni 100 milliót erre a 80-100 méternyi területre, miközben a kerületi intézmények kazánjai sorra leállnak?    Miért kell - és ez már országos jelenség -  hagyni mindent a végtelenségig hagyni lepusztulni? Az állagmegóvás aprópénzeiben nincs elég ellopandó pénz?

rakosfalvajarda_9004.jpg

 rakosfalva_8988.jpg

Igen, megcsináltuk - még nem, de nagyon szeretnék. A rácsok mögött a lakótelep megválasztott képviselői a kerületi MSZP irodájában - A Füredi lakótelep a zuglói baloldal utolsó szavazóbázisa.

Azért hagyják lepusztulni, hogy aztán százmilliós látványberuházást lehessen avatni? A  Rákosfalva parki szolgáltatóház a kerületi MSZP székhelye, ablakaik a felújításra szánt térre néznek, nem mellesleg a lakótelep adja a szocialisták szavazóbázisát, nekik tehát ez érthetően presztizskérdés e beruházás. Megértem, hogy közterületeket, parkokat átadni sokkal látványosabb, mint szép csendben kicseréltetni a kerületi intézmények 55 iszonyú rossz hatásfokkal működő, pazarló, hetvenes évekbeli , alig működő gázkazánját.  De nem lehetne rendbe szedni ezt a sétányt 15-20 millióért, és a többi pénzt más, jóval szükségesebb dolgokra költeni? Kell nekünk 2000 négyzetméternyi műkő, 200 folyóméternyi fémszegély, kiemelt növénykazetta, alumínium dizájnpad?

A tervezés rejtett és fordított folyamata

Hogy bár már számtalanszor kértem, megint eljutottunk egy építési beruházás utolsó pontjáig, egy a kerület arculatát, egy környék hosszútávú kinézetét évtizedekre meghatározó parképítésben a kivitelezési közbeszerzés kiírásáig anélkül, hogy a képviselőknek egyáltalán megmutatták volna a terveket!  Arról már szó sincs hogy érdemben beleszólásunk lehetett volna annak alakulásába.

Pedig a pár éve megépített Csertő parki sétány intő példa, hogy sok pénzért is lehet használhatatlant építeni. A rideg, használhatatlan fém és beton dizájn bútorokkal, indirekt, hideg fényű lámpákkal, az árnyékot adó fák kivágásával a kertépítők közt bizonnyal trendi, de élhetetlen, barátságtalan sétányt hoztak létre. A majd 100 milliós beruházással kialakított, árnyéktalan, nyáron vakító műkőtengert a környékbeliek még véletlenül sem lakták be, leülni még senkit sem láttam, áthaladnak rajta, amilyen gyorsan csak tudnak.

Vita a kivágásra szánt  fákról

Mint az anyagból kiderült kiderült 7 fát terveznek kivágni és pótlásukra mindössze  5, azaz ötöt ültetni. Tehát bizarr módon a fapótlás helyett az önkormányzat magamagának fizet pénzbeli megváltást. Na ezen én is elcsodálkoztam,  miért kell a nagy méretű, árnyékot adó fákat kivágni? A Fidesz frakció meg egyenesen felzúdult, a Liget favédésére kontrázva  menten módosítót is írtak, miszerint a parkrekonstrukciót FAKIVÁGÁS NÉLKÜL KELL MEGOLDANI!

A polgármester - jobb híján  - a favágó lobbi már jól ismert érveivel jött, miszerint ezek a fák menthetetlenül betegek.   (ezen érvelést hallottuk az azóta is rendületlenül talpon álló Hunyadi téri, Nagymező utcai, Mogyoródi utcai fasorok esetében is) Nincsenek kételyeim, ha majd mint a fenti esetekben is elmarad a fakivágás, a Bardóczi sejtésnek megfelelően ezek a fák is menten meggyógyulnak. Mint már tudjuk a fővárosi fákat az egyik híres, inkább hírhedt szakértő mindig életveszélyesnek találja, utoljára a BVSC jegenyéit írtották ki a véleménye alapján, a másik szakértő meg egy  visszavágással megelégszik... és a fák boldogan élnek tovább.

A Fideszes felháborodás annyiban mindenképp képmutató volt, hogy e  tervek még a Fideszes városvezetés idején készültek el,  - és lettek jóváhagyva. A favédő módosító végül a az LMP és a Civilzugló szavazataival ment át, míg az MSZP farkció és a Ligeti fák ügyében harcos környezetvédők, Karácsony és Szabó Rebeka is a kivágás mellett szavaztak. Bizarr helyzet.

Tegnap mindenesetre újra jártam egyet a Rákosfalva sétányon, gondoltam megnézem ezeket a beteg, kivágásra ítélt fákat közelebbről és megkértem egy kertészmérnököt, ő is vizsgálja meg a fákat. Íme röviden a véleménye:

Az építési területen 13 fa található.

1. Ostorfa (nagyon szép, 1 kisebb fagyöngy van rajta, amit le kell szedni)
2. Akác (Beteges és nagyon rossz helyen is van)
3. Ezüstjuhar - nagy fa, tele fagyönggyel - Műszeres vizsgálat szükséges a visszaifjítás ill. a kivágás eldöntéséhez
4. Kisebb csörgőfa - a nagy fa alá szorult, de gallyazással helyrehozható
5. Juhar - ez is kicsit alászorult, a száraz ágak eltávolítandók
6. Közepes méretű korai juhar - szép, gallyazást igényelhet
7. Hibiscus-bokor (szabályos; ha útban van, átültethető az év bármely szakában)
8. Közepes méretű csörgőfa - Nagyon szép, szabályos korona, nagy árnyékot ad!
9. Tiszafa - egészséges
10. Hárs - Fiatal, egészséges, szabályos formájú!

11. Közepes méretű korai juhar - egészséges
12. Közepes méretű korai juhar - egészséges
13. Közepes méretű korai juhar - egészséges

rakosfalva_fak.jpg

rakosf_akac_9011.jpg

A 2. számú, sérült kérgű, amúgy masszív akácfa. A mi szakértőnk szerint ez lehet az egyetlen fa, aminek a kivágása indokolt lehet.

rakosfalva_nagyfa_8997.jpg

A Csörgőfa és mellette a 3. számmal jelölt nagy ezüstjuhar. Kivágás helyett most - ha eddig elmulasztották - le kell szedni róla a fagyöngyöt. Hatalmas fa, árnyékában üldögélhetnek az emberek, rajta fészkelnek a madarak. 

rakosfalva_juhar_9015.jpg

A 11. 12. 13. számmal jelölt Korai Juharfák teljesen egészségesek!

Most, az elfogadott határozat után rajzolhatják át teljesen a terveket. A kritika a polgármesternek és a főépítészi irodának szól: már csak a dupla munkát elkerülendő is érdemes lenne ezentúl még a vázlatidőszakban megfuttatni a különböző terveket a Képviselő-testület előtt.

Nem lehetne, hogy fordítsunk a sorrenden, mi, a Képviselő-testület határozzuk meg, mennyit szánunk egy-egy park felújítására, és a tervezők ennek alapján tervezzenek, mutassanak az adott összeg, az instrukcióink, netán a lakók elvárásai, a sokszor ígért, de csak önfényezésre használt közösségi tervezés alapján alternatívákat? 

 

9 komment

Címkék: fakivágás közbeszerzés Zugló Füredi lakótelep Kaácsony Gergely Rákosfalva park Hajdu Flórián alpolgármester

süti beállítások módosítása