HTML

Napirend utáni monológ

Hogy működik egy önkormányzat? Hogy születnek, és mi motiválja döntéseket egy 106 ezres kerületben, Magyarország 7. legnagyobb "városában" Zuglóban? Mint " új fiú a kupiban" friss képviselőként a Zuglói Önkormányzatban szerzett élményeimet próbálom terápiás céllal kiírni magamból. - írtam blogom indításakor 2010-ben. Ma már, 2015-ben, második ciklusomat töltve a kerület rutinosabb képviselői közé tartozom. Civilként fotós (www.varnailaszlo.hu) és TV szerkesztő vagyok, egy öt éves fiam és egy 25 éves lányom van. Születésem óta Zuglóban élek. A kisföldalatti végállomáshoz tervezett megalomán pláza ellen 2007-ben létrejött Civilzugló Egyesület (civilzuglo.hu) egyik alapítója vagyok. Az egyesület a gyakorlatban mutatja meg a "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!" elvét. A környezetet és épített örökséget védő egyesület sikerrel akadályozta meg a túlépítést, szervezett közösségépítő Herminamezei Napokat és védi Zugló kertvárosi jellegét. Kérlek lájkolj minket a Facebookon! 2009-ben az LMP egyik alapítója voltam. A rendszerváltáshoz mérhető élmény volt egy pártot a semmiből létrehozni, és kegyetlen sok munkával bejuttatni a parlamentbe. Sajnos az LMP-n belüli kiszorítósdi 2013-ban engem is utolért. 2014-ben a Civilzugló Egyesület immár önállóan mérette meg magát az önkormányzati választáson, és harmadik erőként kerültünk be az új képviselő testületbe. Nevemhez fűződik a Helyi Épített örökség védelmi rendelet elfogadtatása, és Herminamező jelentős részének forgalom csillapítása, a balesetek megelőzése. Jelentős eredmény, hogy előterjesztésemre egész Zugló területén 214 helyen kerékpártárolók kerülnek elhelyezésre. Aláírásgyűjtéssel védtem meg a Hermina úti szakrendelőt a tervezett bezárástól. Mint ellenzéki képviselő számos Zuglónak ártó, közpénzt szóró, korrupció gyanús ügyet akadályoztam meg, vagy legalábbis hívtam fel a közvélemény figyelmét rájuk. Egyesületünk kűzd a Városliget beépítése ellen, szakmai vitákon veszünk részt, tüntetéseket szervezünk, 20.000 aláírást gyűjtöttünk az értelmetlen parkpusztítás ellen. Mára a kis herminamezei csapatból, az egész kerületben tagsággal rendelkező, beágyazott, kerületszerte ismert egyesületté váltunk. Keressen meg minket bármilyen helyi üggyel! varnai.laszlo14@gmail.com 06 70 436 07 67

Találkozzunk a Facebookon!

Friss topikok

Megalakulunk végre?

2014.11.11. 15:05 varnai

Állítólag,  - hisz hivatalos értesítőt máig nem kaptunk - pénteken 14 órakor tartja ünnepélyes alakuló ülését a zuglói képviselő-testület. Elméletileg akkor döntünk majd az alpolgármesterek személyéről, tehát akkora a delegáló szervezeteknek meg kell állapodniuk, - már  feltéve, ha nem akarják a négy évvel ezelőtti alakuló ülésen lejátszódó beégést megismételni. De nem csak erről a 2-3 személyről, hanem a hozzájuk tartozó hatáskörökről is döntenünk kell. Sőt.

Az alpolgármesterekkel együtt meg kell állapodni a bizottsági struktúráról is. Melyik bizottság hány fős lesz, és melyikbe mely szervezet hány személyt delegál, és melyik bizottságnak mely szervezet adja az elnökét? Meg kell állapodni  jegyző választás módjáról és arról is, hogy mely cégünkkel hozzávetőleg mik a szándékok, tekintettel a vezetői és FB helyekre, hisz - mit tagadjuk - ezen posztok is részei a pártok közti osztozkodásnak. Tehát meg kell állapodni a mindezeket tartalmazó Szervezeti Működési Szabályzat főbb változásairól is. Részmegállapodás - tekintettel a bizalomhiányra -  nem lehetséges. 

Sajnos, bár a kampány során mindenki a programok menti együttműködésről beszélt, a többi szervezet programja mindmáig nem lett nyilvános - félő nem léteznek. A miénk a honlapunkon ITT olvasható, melyben az alábbiak is benne foglaltatnak, vagy logikusan következnek:

A bizottságok

Az elmúlt ciklusban az önkormányzati bizottsági munka kiüresedett. Érdemi viták ritkán voltak, a bizottságok a hatáskörök polgármesternek átadásával lényegében eljelentéktelenedtek,  (jellemzően négy év alatt egyetlen bizottsági ülésre sem jött be a polgármester) leginkább a fideszes belső dacizás terepei voltak. Csak a Tulajdonosi Bizottságban hoztak érdemi döntéseket. Itt folyt 100 milliós határig az ingatlanok eladása, baráti  lakás kiutalások, és egyéb helyiségek  nem ritkán áron aluli bérbeadása. (ez viszont átláthatatlan volt, ezért ebben a formában nem folytatható) Az SZMSZ megváltoztatásával a bizottságok súlya visszaadható. Az előző ciklusban négy bizottság volt, míg a Weineki időszakban 11, összesen 120 fizetett taggal. ez nyilván fölösleges. Szerintem hat bizottsággal minden fontos terület lefedhető és érdemi szakmai munka folytatható.

Abban a baloldalon mindenki egyetért, hogy létre kell hozni a Közbeszerzési Bizottságot. Én a VIII. kerületi sikeresen működő minta alapján minden szervezet által delegált egy-egy fő szakértőből álló bizottságot javaslok.

A Pénzügyi Bizottságnak szokás szerint az ellenzék szokta adni az elnökét. Az Ügyrendi Bizottságnak nincs  - vagy legalábbis abban a formában  nem volt értelme, de az ÖTV szerint kötelező.

Fontos, hogy ezentúl a Bizottságok rálássanak az önkormányzati cégek működésére is, lehetséges egy a Tulajdonosi Bizottság megosztása a Városüzemeltetési  Bizottságra mely a napi üzemeltetési előterjesztéseket tárgyalja, és az önkormányzati cégeket is ellenőrzi,  és egy a hosszútávval inkább törődő  Tulajdonosi, Városfejlesztési, Környezetvédelmi Bizottságra. Míg az egyik a működésért, a másik a hosszabb távú, stratégiai döntésekeért felelhetne.

A jelenlegi négy bizottság ez esetben hatra bővülne, az iskolák KLIK-be kerülése után kérdéses, szükség van-e a Humán és Közszolgáltatási Bizottság osztódására.

 

A Szervezeti Működés Szabályzat (SzMSz)

Közösen, egy értekezleten át kell tekinteni az SzMSz-t, mely az előző ciklusben megtelt a polgármesterhez delegált jogkörökkel. Ezt ki kell gyomlálni, vissza kell adni a bizottságok és a képviselő-testület jogköreit, és pontosan meg kell határozni az alpolgármesterek jogköreinek elhatárolását. Demokratikus, de hatékony és a felelősségi köröket gondosan rögzítő SzMSZ-t kell írni.

 Az alpolgármesterek

Tekintettel a kerület nagyságára, de leginkább a szakterületek számosságára, és különbözőségére három alpolgármester szükséges. Ezek személyéről egyelőre nincs  polgármesteri javaslat, és nyilvánvalóan ez okán megállapodás sem. (legalábbis velem) Szükséges egy a költségvetéssel, pénzügyekkel foglalkozó alpolgármester. Szükséges egy a humán, a  szociális területtel, intézményekkel, bölcsődákkel, óvodákkal, iskolákkal, kultúrával, közművelődéssel foglalkozó is. Szükség van egy városfejlesztéssel, építészettel, településrendezési szerződésekkel, környezetvédelemmel, zöld- és közterületekkel foglalkozóra is. Kérdés például ki felügyeli, készíti elő a beruházásokat, a pályázatokat, a közbeszerzéseket, ki felügyeli a januártól a hivatalba került  lakásgazdálkodást ( a 2600-as önkormányzati lakásállomány egy ketyegő bomba) ki tartja a kapcsolatot önkormányzati cégekkel, vagy ki viszi a kommunikációt, vagy a  közbiztonsági szakterületet? Kérdéses a polgármester mely területeket tudja ÉRDEMBEN önállóan vinni. Intő példa, ahogy  Papcsák mindent magára húzott és semmire nem volt ideje, hónapokig nem születtek döntések és ez sok kárt okozott. Tekintettel a sok időt lefoglaló polgármesteri reprezentációra, a PM pártelnöki munkára és ezzel járó kommunikációra, továbbá a fővárosi közgyűlési munkára, képviselőségre, ( havi száz előterjesztést kell megismerni, kell róluk egyeztetni, és dönteni) továbbá arra, hogy a polgármester teljesen szűz Zuglóban, az elmúlt évek testületi döntéseiről nincs megélt tapasztalata, mind általában önkormányzati területen új,  érdemes keveset vállalnia és a szakterületeiket önállóan vinni tudó, hozzáértő alpolgármestereket keresnie, akikre támaszkodni tud.

 

A jegyzőválasztás és az osztályvezetői kar újraépítése

A jegyző választásánál - mint általában minden köztisztviselői és közpénzből fizetett tisztségnél  - nyílt és nyilvános pályázatot kell kiírni, ahol a szakmai kompetenciák alapján kell dönteni.  A testület ismerje meg a jelentkezők CV-it, hisz bár jogilag a polgármester dönt, de a jegyzőnek a képviselőkkel is napi munkakapcsolata van, az egész hivatalra és kerületre döntő hatással van a karaktere, munkája. Fontos, hogy a jegyző ne a polgármester bizalmasa, de politikai  ellenlábasa  se legyen. Jelenleg, amikor a polgármester és a képviselő-testületi többség kezdő, rendkívül fontos, hogy az apparátus vezetése profi, és rutinos kézben legyen. Én egy nagy gyakorlattal rendelkező, lehetőleg egy másik, sikeres kerületben, vagy nagyvárosban évek óta aljegyzősködő profi köztisztviselőt szeretnék. Ismerőst, bizalmast, politikai kinevezettet, volt politikust sem a jegyzői sem az osztályvezetői, csoportvezetői sőt a kabinet és  a cégvezetői helyekre sem támogatok.

Ma a hivatal szinte bénult, gyors pályázattal kell pótolni az elmenekült Gazdálkodási osztályvezetőt, az Adócsoport vezetőjét, az Építéshatósági Osztály vezetőjét, A Humán osztály vezetőjét, a Kommunikációs vezetőt. Neki nem csak a polgármester, de a teljes képviselő-testület és a kerület kommunikációját kell szakmailag ellátnia, de természetesen a kerületi médiát nincs joga sem formálisan sem informálisan befolyásolni, annak újta függetlennek kell lennie. A Papcsák alatt túlburjánzott kabinetet és hatásköröket vissza kell fogni, újra létre kell hozni a képviselői irodákat.

Létre kell hozni a KONTROLLING csoportot, meg kell erősíteni (többszörözni) a Közbeszerzési csoportot,  a Belső Ellenőrzést, melynek az önkormányzati cégeket is komolyan és rendszeresen vizsgálnia kell. A hivatali munkában más, sikeres kerületek, és valamelyest a versenyszférabeli működést kell másolni, követni.

 

Az önkormányzati cégek és vezetésük

Jelenleg hét (!) cégünk van

      • Városgazdálkodási Zrt-ben 6,
      •  Sport és rendezvényszervező nonprofit Kft-ben 5,
      • Médiaszolgáltató Kft-ben 3,
      • a Társasházkezelő  és Közterület-fenntartó kft-ben 3,
      • a Cserepes Non-profit Kulturális Kft-ben 4,
      • a Zuglói Közbiztonsági non-profit Kft-ben 5,
      • és a Zuglói Filharmónia Kft-ben 5,

melyek részben feleslegesek, vezetésük, fenntartásuk, pl. FB tagságuk ( létszámuk zárójelben a cégnév mögött) rengeteg közpénzbe kerül. E cégek jórészt nem voltak mások, mint fideszes kifizetőhelyek. (és nem lenne szerencsés, ha akár más színben a gyakorlat folyatódna) A cégek vezetői leginkább bizalmi és nem szakmai alapon lettek kinevezve. Pályázat, ha jól emlékszem, sehol sem volt. A cégek működésére a képviselő-testület, a hivatal nem látott rá,  - ezt az átvilágítás is megállapította, de  utólag a számos, az  elmúlt négy év alatt felmerült probléma is fényesen bizonyította. A cégek nem egy felesleges rokont, barátot, barátnő, pártelvtársat alkalmaztak, gyanús, fölösleges szerződéseket kötöttek, és félő a java csak most fog kiderülni. (már vannak meghökkentő dokumentumok ez ügyben)

A Médiaszolgáltató és a Sport és Rendezvényszervező év végével megszüntethető. A vezetőik és a felügyelő bizottságaik megszüntetésével hozzávetőleg évi ötvenmilliós nagyságrendben lehet spórolni. A cégek feladatai bevonhatóak a hivatalba, vagy a Vagyonkezelőbe.

A Cserepesház kettős vezetése fölösleges, megszüntethető. A Filharmóniára költött évi 120 milliónak a fele is elég kell hogy legyen...

A Városgazdákodási Zrt-nél a működést és  feladatköröket át kell tekinteni, egy komplett átvilágítást kell végezni. Jellemzően a decemberben elvett  lakásgazdálkodás miatt folyamatos súrlódás van a hivatal és a cég között.

Nagyjából ezekről a dolgokról kell dönteni péntekig, azaz kellett volna egyeztetni a választás óta elmúlt egy hónapban. (függetlenül attól, hogy milyen jogi huzavonák voltak)

Itt az idő, hogy munkához lássunk!

 

1308111_train_281298b.jpg

 

 

 

 

 

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://varnailaszlo.blog.hu/api/trackback/id/tr256886807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KP-papa 2014.11.12. 23:26:05

Várnai Úr!

A Civil Zugló Egyesület kell legyen az önkormányzati testület legkonstuktívabb eleme.
Aggódom, hogy egy alpolgármesterségért, vagy bizottsági helyért cserébe belebonyolódik az MSZP-FIDESZ osztozkodásba. Ezek osztozkodni fognak, hagyni fogják egymást érvényesülni, mert mást nem tehetnek. Aki ebbe bekerül az jó eséllyel a mutyiba kerül bele.
Az kellene, hogy minden infóhoz hozzájusson, de semmivel se legyen megkötve a keze "hivatalánál fogva". Ha szem lesz a láncban, gyanakvással kell olvasnunk blogját. (Akkor is, ha nem ezt érdemli.)
süti beállítások módosítása